بررسی ساز و کار تامین نهاده‌های دامی در فارس

ساز و کار تامین نهاده‌های دامی با هدف حمایت بیشتر از مرتعداران و دامداران مجاز در عرصه‌های منابع طبیعی فارس برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالحسن صمد نژاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در جلسه ای که با حضور مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزیو مدیر عامل انجمن صنفی مرتعداران فارس برگزار شد، با اشاره به انسجام بخشی با ادارات منابع طبيعی در تامین نهاده های دامی در عرصه های ملی استان، گفت: در حال حاضر از پنج و نیم میلیون واحد دامی حدود دو میلیون معادل ۴۰ درصد شمارش شده اما در توزیع نهاده برای این تعداد دام مشکلاتی وجود دارد.

او، با تاکید بر فراهم کردن ساز و کارهای مناسب در راستای حفاظت از عرصه های مرتعی از طریق جوامع محلی و تشکل ها بیان کرد: برون سپاری بسیاری از فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های احیایی در مراتع با همکاری و مشارکت تشکل‌هایی که دارای مجوز هستند نقش بسزایی در پایداری و حفظ مراتع دارد.

صمد نژاد، خواستار سپردن اختیارات اتحادیه به تعاونی های منابع طبیعی شد و تصریح کرد: در این راستا با نظارت اتحادیه بر روی فعالیت های این گروه علاوه بر مديريت بهتر اين عرصه ها با مشارکت  مرتعداران می توان شاهد احياء ، توسعه و حفاظت بهتر از این عرصه ها بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با تاکید بر اتخاذ تصمیمات ویژه برای جلوگیری از ورود دام مازاد به عرصه‌های طبیعی استان، ادامه داد: انتظار می رود با مشارکت خود بهره برداران و همکاری دستگاه های ذیربط شاهد کاهش تخریب عرصه های مرتعی باشیم.

حسین رضایی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز دراین جلسه با اشاره به ضرورت حمایت از مرتعداران و تامین نهاده های مورد نیاز برای دام ها، افزود: با توجه به جدیت دولت در حفظ و احیا مراتع در کشور با پیگیری های انجام شده از سوی معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و امور مراتع سازمان جنگل ها مرتعداران می توانند از خدمات حمایتی اتحادیه ها در تامین نهاده های دامی استفاده کنند.

او، اضافه کرد: چرای بی رویه در مراتع و نیز تخریب بیش از پیش عرصه های مرتعی  با ارائه و تامین نهاده های دامی به مرتعداران می توان به حفظ و احیاء عرصه های منابع طبیعی امیدوار بود.

رضایی، اظهار کرد: اجرای طرح‌های مرتعداری نقش ویژه‌ای در حفاظت و بهره برداری اصولی از این ذخایر ارزشمند دارد.

همچنین کرامت الله کیومرثی معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه در خصوص مسائل و مشکلات اجرای طرح هویت گذاری (پلاک کوبی) دام های سبک در این عرصه ها، گفت: در راستای اجرای طرح هویت گذاری دام‌ ها طی یک ماه اخیر تاکنون  ۷۰۰ هزار دام هویت گذاری شده که با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود تا پایان امسال ۹۰ درصد دام‌های سبک و سنگین استان را هویت گذاری کنیم.

کیومرثی با بیان اینکه سامانه هویت گذاری دام ملاک اصلی تخصیص نهاده ها است، بیان کرد: مبنای تحویل و تخصیص نهاده بر اساس تعداد بهره برداران نهادینه شده است.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به توزیع مناسب نهاده‌های دامی در بین بهره‌برداران، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که نهاده‌های دامی عادلانه توزیع و از عرضه خارج  شبکه آن ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار