شتر،کِشتی نجاتی در کویر+فیلم

شتر به دلیل شرایط خاص فیزیکی برای زندگی و تولید مثل در شرایط سخت و خشکسالی بسیار مناسب است و کسب و کار پرورش شتر،تهدید را به یک فرصت سود آور تبدیل می کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به ویژگی‌های بارز شتر، بسیاری از دانشمندان معتقد هستند با توجه به مخاطراتی که در آینده دنیا و زندگی بشر با آن مواجه است بدون شک ناجی جان انسان در مساله تامین خوراک، شتر‌ها هستند.

خصوصیات بارز شتر

متوسط عمر مفید یک شتر ۳۰ تا ۴۰ سال است. شتر درغذا خوردن بسیار قانع است. وزن شتر در سال سوم پرورش بیشتر از پانصد کیلوگرم می‌شود. به همین دلیل پرورش شتر و استفاده از گوشت آن بسیار مورد توجه است.

در برابر بیماری‌ها مقاومت بیشتری نسبت به بقیه دام‌ها دارد. نزدیک به نیمی از مراتع کشور در شرایط آب و هوایی گرمسیری و نیمه گرمسیری قرار دارد و شتر تنها دامی است که با داشتن خصوصیات بیولوژیکی استثنایی در شرایط دشواری مانند؛ گرمای شدید، اختلاف زیاد درجه دما در شبانه روز، فقدان آب، خشکسالی زیست و تولید‏مثل می‌کند.

تولیدات شتر

شیر شتر که مثل دوغ شتر خیلی معروف است به صورت گرم یا سرد نسبت به شیرگاو و گوسفند خوشمزه‌تر می‌باشد و چربی آن نیز سبک‌تر است. شتر در پاییز شیر نمی‌دهند، اما در بقیه فصول می‌تواند مقدار زیادی حدود ۴ تا ۸ کیلوگرم در روز شیر دهد و این میزان در برخی اوقات به ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم در روز می‌رسد.

گوشت شتر هم بخاطر خواص متفاوتش طرفداران خودش را دارد، طبع گوشت شتر مثل گوسفند گرم است و انرژی زا است، چربی کمتری نسبت به گاو و گوسفند دارد و قیمتش هم گرانتر است.

از موی شتر، برای رو اندازی به نام خرسک و پوزه بند، از پوست شتر برای کیف، کفش، زین و کمربند و از پشم شتر برای عبابافی استفاده می‌شود.

کوهان شتر مثل دنبه گوسفند مصرف خوراکی دارد و علاوه بر آن با استعمال خارجی در مفاصل و ماهیچه‌ها خواص تقویتی، رفع درد و درمان دارد.

اقلیم شرایط پرورش شتر

بهترین مناطق برای پرورش شتر نیمه‌ی جنوبی و شرقی کشور هستند که اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی دارند. استان‌هایی مانند کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی.

سرمایه و هزینه پروش شتر

سرمایه اولیه برای ۱۰ نفر شتر قریب به ۷۰ میلیون می‌باشد. سرمایه گذاران بدانند که بازدهی پرورش شتر دو برابر پرورش گاو است و در مقابل هزینه‌های پرورش این حیوان سودمند هم نصف می‌شود. از طرفی تجهیزات، ملزومات و زیرساخت خاصی هم برای پرورش شتر نیازی نیست. شتر به ندرت بیمار میشود و هزینه‌های درمانی پرورش شتر نزدیک به صفر است.

 

 

انتهای پیام/ ش ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار