از سوی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور؛

جزئیات نحوه دورکاری و کاهش حضور کارکنان ابلاغ شد

بخشنامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در راستای «طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت بیماری کووید ۱۹ در شهر‌های کشور» ابلاغ شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان اداری و استخدامی کشور، جمشید انصاری  معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در بخشنامه‌ای به «کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲) قانون مدیریت بحران (به استثنای نیرو‌های مسلح)»، و در اجرای «طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهر‌های کشور»، مصوب چهل‌وچهارمین جلسه ستاد ملّی مدیریت کرونا، نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی و ادارات مرکز و استان‌ها و شهرستان‌ها در هر یک از شرایط سه‌گانه هشدار را ابلاغ کرد.

 مطابق با این بخشنامه، کلیه دستگاه‌های اجرایی در همه سطوح تقسیمات کشوری موظفند ترتیبی اتخاذ کنند که در وضعیت‌های سه‌گانه شرایط هشدار، در ارائه خدمات ضروری آن‌ها به شهروندان و سایر ادارات، خلل و وقفه‌ای ایجاد نشود و شهروندان در استفاده از خدمات ضروری با مشکل و یا عدم امکان دسترسی مواجه نشوند.

همچنین، دستگاه‌های اجرایی موظفند با استفاده از سامانه‌ها و امکانات ایجاد شده دولت الکترونیک ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و غیرحضوری را در دستور کار خود قرار دهند و زمینه دسترسی شهروندان به کلیه خدمات خود را از طریق سامانه‌های الکترونیکی فراهم کنند. در این رابطه لازم است ضمن سرعت‌بخشیدن به تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای توسعه دولت الکترونیک هر دستگاه، زمینه و امکان دسترسی شهروندان به سامانه‌های ارائه خدمات را به صورت فراگیر و در اسرع وقت فراهم کنند.

در این بخشنامه تصریح شده است؛ به منظور کاهش تردد‌های شهروندان و کارکنان دولت در شرایط هشدار، وضعیت حضور کارکنان و فعالیت ادارات در هر یک از وضعیت‌های اعلامی از سوی قرارگاه عملیاتی ستاد ملّی مدیریت کرونا در ادارات شهر‌ها به شرح زیر خواهد بود:

 

وضعیت «زرد»:

کارکنان ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری با ۱۰۰ درصد ظرفیت در محل کار حاضر خواهند شد. در سایر ادارات شهر ارائه خدمات با حضور ۳‏/۲ (دو سوم) کارکنان انجام خواهد شد.

وضعیت «نارنجی»:

ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملّی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا ۳‏/۱ (یک سوم) کارکنان خود اقدام کنند. در سایر ادارات شهر ارائه خدمات با حضور۵۰% (پنجاه درصد) کارکنان انجام خواهد شد.

 

وضعیت «قرمز»:

دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملّی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا ۵۰% (پنجاه درصد) کارکنان خود اقدام نمایند، مشروط بر آنکه خللی در ارائه خدمات ضروری به‌وجود نیاید. در سایر ادارات شهر ارائه خدمات با حضور حداکثر ۳‏/۱ (یک سوم) کارکنان انجام خواهد شد. کلیه مراکز آموزشی (آموزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و ...) به‌طور کامل تعطیل و صرفاً کارکنانی که حضور آنان برای حفاظت فیزیکی و حفاظت تأسیسات و سامانه‌های الکترونیکی ضروری باشد، در محل کار خود حضور خواهند یافت.

 دستگاه‌های اجرایی در نوبت‌بندی کارکنان باید به این نکات توجه داشته باشند که حفاظت از اماکن و ساختمان‌های اداری و نگهداری تأسیسات برای جلوگیری از حوادث احتمالی در اولویت خواهد بود.

همچنین، زیرساخت‌ها و سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات الکترونیکی نباید با هیچ‌گونه اختلال و تعطیلی روبه‌رو شوند و لازم است کارکنان مسئول این سامانه‌ها به تعداد مورد نیاز در محل کار حضور داشته باشند و محدودیت‌های حضور کارکنان نیز صرفاً در مورد کارکنان شاغل در ادارات شهر‌ها و متناسب با وضعیت هشدار اعلام‌شده قابل اعمال خواهد بود و کارکنان ارائه‌دهنده خدمات در مراکز روستایی مانند خانه‌های بهداشت روستایی، مراکز خدمات جهاد کشاورزی، محیط‌بانی‌ها و نظایر آن‌ها و نیز مراکز و تأسیسات واقع در بیرون شهر‌ها مانند تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، راهداری‌ها، ایستگاه‌های تنظیم فشار گاز و برق و نظایر آن‌ها وظایف خود را مانند گذشته انجام خواهند داد.

به موجب این بخشنامه، مدیران و مسئولان ادارات در سطح شهر‌ها موظفند تا پایان هفته جاری ضمن ایجاد آمادگی برای ارائه خدمات ضروری و انجام مأموریت‌های اصلی، برنامه‌ریزی لازم برای نوبت‌بندی کارکنان خود را برای هر یک از وضعیت‌های سه‌گانه هشدار انجام و با اعلام شرایط هشدار و تعیین وضعیت شهر از سوی قرارگاه عملیاتی ستاد ملّی مدیریت کرونا، نسب به کاهش و تنظیم حضور کارکنان متناسب با وضعیت اعلام شده اقدام کنند. قرارگاه عملیاتی ستاد ملّی مدیریت کرونا در سطح ملّی و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مسئولیت نظارت بر این موضوع درسطح شهر‌ها را برعهده خواهند داشت.

مطابق با بند ۶ این بخشنامه، آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که زیرساخت‌های لازم برای انجام وظایف کارکنان از منزل (دورکاری) را ایجاد کرده‌اند، می‌توانند از خدمات دورکاری کارکنان خود استفاده کنند. بدیهی است دورکاری به معنی انجام وظایف کارکنان از طریق زیرساخت‌های ایجاد شده و از راه دور بوده و در این رابطه، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند با قید فوریت و اولویت نسبت به ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام وظایف کارکنان به صورت دورکاری برنامه‌ریزی و اقدام نمایند به‌نحوی که عدم حضور کارکنان در وضعیت‌های هشدار در محل کار به انجام وظایف و مأموریت‌های اصلی دستگاه و ارائه خدمات به شهروندان لطمه‌ای وارد نکند.

همچنین، در کلیه وضعیت‌های سه‌گانه شرایط هشدار، مأموریت‌های اداری غیرضروری لغو می‌شوند و دستگاه‌های اجرایی موظفند از اعزام کارکنان خود به مأموریت‌های اداری غیرضروری خودداری کنند.

جلسات اداری نیز با رعایت دستورالعمل ها و الزامات ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در وضعیت «زرد» با حداکثر ۳۰، در وضعیت «نارنجی» حداکثر ۲۰ و در وضعیت «قرمز» حداکثر ۱۵ شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است، با تخلفات مدیران دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف که ضوابط و تکالیف ابلاغی موضوع این بخشنامه را رعایت نکنند براساس بند (۱) مصوبات سی‌و‌سومین جلسه ستاد ملّی مدیریت کرونا (موضوع بخشنامه شماره ۲۹۰۸۲۳ مورخ ۵‏/۶‏/۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور) برخورد خواهد شد.

گفتنی است، تعریف دقیق «خدمات ضروری»، «خدمات عادی» و «شرایط هشدار» در این بخشنامه تشریح شده است. همچنین دستگاه‌های اجرایی موظفند فهرست خدمات ضروری دستگاه متبوع خود را توسط بالاترین مقام دستگاه تعیین، ابلاغ و یک نسخه از آن را به سازمان اداری و استخدامی کشور و قرارگاه عملیاتی ستاد ملّی مدیریت کرونا ارائه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه با این بخشنامه فقط مسولین رفتن خونه نشستن به ما گفتن بیا سر کار شرایط عملیاتی است ما کارگران کرونا نمیگیریم مسولین میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
سلام یک بخشنامه چرت تمام است به ما اعلام کردن باید سر کار باشی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۴۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
با سلام.
من الآن در شهرستان ایجرود استان زنجان مشغول هستم و خودم و همکارانم در شهر زنجان ساکن هستم هر روز رفت و آمد داریم. شهر زنجان وضعیت قرمز است ولی شهرستان ایجرود وضعیت زرد است. و همکاران اداره ما چند نفر مبتلا به کرونا هستند ولی آمار مبتلایان اداره جات شهرستان ایجرود هیچ دخلی در وضعیت و آمار شهرستان ندارد و من و همکارانم به خاطر اینکه شهرستان ایجرود زرد است باید به صورت دو سوم حاضر شویم.
چون ما از زنجان میاییم الآن یک ماهی است که از 35 نفر کارکنان اداره ما همیشه 3 نفر مبتلا و در قرنطینه است. و آزمایش زمانی انجام میگیرد که اعلایم اولیه بروز داده شود. و تعداد مراجعه کننده گان روزانه بالای 50 نفر است.
لطفا پیگیری نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
اداره کل بنیادشهیداستان اصفهان خلاف بخشنامه عمل میکنه و باتوجه باینکه شهراصفهان وضعیتش از قرمز به سیاه تغییررنگ داده ، دو سوم کارکنان تو اداره مشغول کارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
یعنی کرونا تو روستاها نمیره که بعضی مدیران به خاطر خوش خدمتی باعث میشن بعضی ادارات مثل جهاد کشاورزی تو روستاها از این بخشنامه مستثنی بشن اونم با رعایت بسیار پایین روستاییان که از 100 نفرشون 5 تاشون هم ماسک نمی زنن، واقعا" متاسفم براشون. خودشون توی شهرها از ظرفیت تعطیلی استفاده میکنن و همکاراشون رو مجبور می کنن که برن سر کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
شرکت ها خصوصی باز هستن بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
چرا مدیران شرکت سپهر گستر اراک از دادن مرخصی به کارگران و مهندسان خودداری میکنند ؟ آیا کارکنان بخش خصوصی استحقاق دریافت ۲.۵ روز مرخصی در ماه را ندارند ؟؟ چرا بازرسان بیمه تامین اجتماعی از کارگران شرکت های خصوصی نمی پرسند که مدیران شرکتها بهشان مرخصی میدهند یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
کارگران صنایع و کارخانه جات را پنج شنبه ها تعطیل کنید . در ایام زمستان و پاییز و در اوج کرونا
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۲:۳۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
مگر چند درصد مردم در دستگاههای دولتی مشغول هستند که فقط اونها رو تعطیل میکنید .
کرونا واسخ کارگر ها و شرکت های خصوصی نیست؟
پس کارمندهای شرکت های خصوصی به تبع کدوم قانون توی این شرایط خطرناک تعطیل بشن و نسان سرکار یا دور کاری بکنن. آیا اجبار و حمایتی از سمت قانون هست ؟

با این تصمیمات همچنان مهمان شومی چون کرونا با ما هست و خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
نیرو های مسلح کرونا نمیگیرن؟؟؟!!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حسن
۲۳:۳۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر ساعات کاری ادارات چی اعلام نشده تو این دو هفته چطوری خواهد بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
کارگران مشاغل سطح یک را پنج شنبه ها تعطیل کنید تا استراحت کرده و تجدید قوا کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
شرکت ها و کارخانه جات مستقر در شهرک صنعتی خیرآباد و ایبک آباد اراک باید پنج شنبه ها تعطیل شوند تا در کنار خانواده خود باشند و از جمعیت به دور باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
مرد مومن کی به فکر کارگره؟؟؟ با اینکه تنها قشر مفید ایران کارگره
فقط کارمندای دولتی کیف میکنن
همیشه هم از حقوقشون ناراضین
اکثرا هم با پارتی رفتن سرکار
وضعیت مملکتم همین میشه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
اینکه بانک ها با نصف یا کمتر نیروها کار کنند درست نیست.مردم بازار همیشه دنبال پولن.میریزن سر بانکا.تازه بانکا شلوغتر میشه.تنها راه تعطیلی بانک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
اهای مسئولین، چرا نمیفهمید که تا زمانی که در بانکا بازه، نمیتونید جلوی پیشرفت کرونا رو بگیرید؟ مردم چک و بدهی دارند و میترستن برگشت بخوره.پس طرف در مغازشو نمیبنده. هر زور الکی بزنید و الکی درجا بزنید.چاره کار تعطیلی دوهفته ای بانکاست.من شغلم بازاریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
لطفاً پیگیر اسامی اعضای ستاد کرونا باشید.
آخرین اخبار