در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد؛

اما‌و‌اگر‌های احیای کارخانجات نساجی پوشش/مدیریت نادرست عامل نابودی ماشین‌آلات و هدرفت سرمایه‌ملی

دلایل نابودی کارخانجات نساجی پوشش و اما و اگر‌های احیای آن در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اما و اگر‌های احیای کارخانجات نساجی پوشش امشب ۲۷ آبان ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور کوچکی‌نژاد نماینده مجلس و قربانیان عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند مورد بررسی قرار گرفت.

اردشیر فخاری نماینده شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند با اشاره به اینکه از ۴۸۰ دستگاهی که در خط تولید این شرکت فعال بود، ۱۱۰ دستگاه فروخته شد گفت: ۳۷۰ دستگاه با اعتراض کارگران باقی ماند که البته حالا در محوطه‌ای کنار ویرانه‌های این کارخانه، کنار هم چیده شده است و زیر باران و آفتاب خاک می‌خورد و غیر قابل تعمیر و استفاده است.

او اظهار کرد: این دستگاه‌هایی قیمت بالایی دارند و به خاطر تحریم‌ها امکان وارد کردن آن وجود ندارد و به این ترتیب میلیارد‌ها تومان سرمایه کشور بر باد رفته است.

نماینده شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند با اشاره به اینکه به خاطر لابی بازی این شرکت نابود شد عنوان کرد: آتیه دماوند بر اساس تکالیف قانونی خود اقدام به فروش کرده است باید در آن دوران اهلیت سنجی می‌کردیم، اما قانون دست و پایمان را بسته بود.

فخاری تصریح کرد: مالک قبلی بخش خصوصی پس از برف سنگین سال ۸۳ ، به جای اینکه مثل دیگر صنایع آسیب دیده از برف، سالن های تولید تخریب شده را تعمیر کند، برعکس عمل کرد و انواع دارایی های این شرکت را فروخت.

او خاطرنشان کرد: با بیان اینکه هزار و ۱۰۰ کانتینر پارچه و تجهیزات ریسندگی ، بافندگی و رنگ رزی به عنوان آهن آلات قراضه فروخته شد لذا قطعات استیل ماشین آلات نساجی را در آن زمان، فقط کیلویی ۲۷۰تومان، بسیار پایین تر از قیمت های روز فروختند.


 مهدی موسوی مشاور حقوقی شرکت صنایع پوشش در ادامه برنامه با اشاره به اینکه این مجموعه در سال ۸۳ ، در راستای اجرای اصل ۱۴۴ قانون اساسی و با ارزش گذاری ۲۲ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد افزود: این کارخانه به وسعت ۸۵ هکتار با کمتر از ۳ درصد پیش پرداخت معادل ۵۹۰ میلیون تومان، آن هم به صورت خرید اقساطی به بخش خصوصی، واگذار شد.

کیومرث قربانیان عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون حقوق کارکنان، سنوات، بازنشستگی، تامین اجتماعی و مالیات را پرداخت کرده‌ایم گفت: هیئت وزیران در سفر استانی مصوبه‌ای را صادر کردند که شرکت اعاده شود، لذا مجمع تشکیل شد و هیئت مدیره انتخاب و منصوب شدند.

او با اشاره به اینکه مجموعه گروه پوشش شامل چهار شرکت می‌شود افزود: اراضی آنجا به نام شرکت اصلی یعنی صنایع پوشش است، عمده ماشین آلات در تملک سه شرکت دیگر است، اما با استفاده از اختیاراتی که داشتیم ما اقداماتی را انجام دادیم.

قربانیان بیان کرد: در قرارداد چهار اصل پیش‌بینی شده است، اول؛ حفظ و ارتقای تولید، دوم؛ حفظ و ارتقای اشتغال، سوم؛ عدم فروش ماشین آلات و چهارم پرداخت مطالبات است که هر چهار تعهد نقض شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند تصریح کرد: در سال ۹۲ از دادگاه حکم گرفتیم و سه شرکت را برگرداندیم. سه شرکت از چهار شرکت به نام آتیه دماوند برگشته و تثبیت مالکیت صورت گرفته است و لذا اقدامات ثبتی آن در جریان است.

او با اشاره به اینکه زمین آنجا به نام صنایع پوشش است گفت: ماشین آلات خراب نشده بود، اما متاسفانه به عنوان ضایعات فروخته شده است.

سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور در ادامه برنامه تصریح کرد: پرونده‌ای در تهران راجع به تنفیذ ثبت مطرح است. آن‌ها اقساط را پرداخته نکرده اند لذا شرایطی مندرج است که حاصل آن فسخ است و فقط از طریق دادگاه این فسخ باید تنفیذ شود، وقتی تنفیذ صورت بگیرد مسترد صورت می‌گیرد، و به دولت باز می‌گردد.

او با اشاره به اینکه در آنجا زیر ۵ درصد کارگران اقدام به تولید کرده‌اند گفت: علیرغم جابجایی‌ها هنوز در آنجا دستگاه‌های زیادی وجود دارد، دادستان ما دستور داده است تا پیگیری صورت گیرد تا در نهایت کار دنبال شود، باید سوله‌هایی احداث شود تا دستگاه‌ها و تجهیزات در آن مستقر شود و در نهایت به تولید برسد.

عمرانی با اشاره به اینکه قوه‌قضاییه کوتاه نخواهد آمد و دادستان ما به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود پیدا کرده است افزود: ما اجازه نمی‌دهیم تا تولید بخوابد، در جایی که بیت المال تضییع می‌شود قطعاً ورود پیدا می‌کنیم.

جبار کوچکی نژاد با اشاره به اینکه اموالی که به فروش رفته پایین‌تر از قیمت واقعی آن بوده است افزود: قرارداد‌ها صوری و غیر واقعی بوده است، با قرارداد‌های صوری اقدام به فروش دستگاه‌ها و اموال کردند، لذا در آن زمان باید اهلیت خریدار به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گرفت که متاسفانه این امر صورت نگرفت.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: کارخانه نساجی پوشش به دلیل بدهی صاحب کارخانه با ۴ هزار کارگر به بانک صنعت و معدن واگذار شد، اما شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند تعداد کارگران را به هزار نفر کاهش داد و کارخانه را تضعیف کرد، شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند و خریدار هر دو در تعطیلی این کارخانه مقصرند.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه مدیران این کارخانه، همه غیر بومی هستند در حالی که باید از مدیران بومی برای مدیریت کارخانه استفاده شود افزود: کارخانه نساجی پوشش را با ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروختند و قرار بود پول آن ۳۰ماهه پرداخت شود در حالی که خریدار فقط ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد و ۲۵۰ میلیون تومان نیز در رهن گذاشت.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خریدار کارخانه نساجی پوشش فقط یک ماه حقوق کارگران این کارخانه را پرداخت کرد افزود: شرکت آتیه دماوند در سال ۹۴ــ ۹۳ نتوانست حقوق کارگران این کارخانه را بپردازد و به این دلیل دستگاه‌های کارخانه را به قیمت ۴ میلیارد تومان فروخت و حقوق کارگران را پرداخت کرد.

کوچکی نژاد با بیان اینکه شرکتی که کارخانه نساجی پوشش را خرید، در جنوب کشور در زمینه بیمه‌ای فعالیت کرده است و اهلیت نداشت گفت: خریدار می‌گوید ۸۰۰ تن از وسایل کارخانه پوشش را با دستور شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند فروخته است لذا اکنون شرکت‌های خاور و فومنات نیز در اختیار شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند هستند که حقوق کارگران آن‌ها از تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود و تولید این شرکت‌ها پاسخگوی حقوق کارکنانش نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه شرکت آتیه برای نگهداری کارخانه‌ها رغبتی ندارد،افزود: از یک ماه پیش در حال پیگیری راه اندازی یکی از سالن‌های کارخانه پوشش هستیم که در آن ماشین آلات نو وجود دارد لذا مدیران شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند، کارخانه پوشش را در بحران واگذار کرد و بخشی از زمین این کارخانه را خود این شرکت شخم زده و بیش از ۴ میلیارد تومان آهن آلات آن را فروخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار