خودکشی سریالی دانش آموزان رامهرمزی و بازار داغ شایعات/ زود قضاوت نکنیم

این روزها خودکشی دانش آموزان به دلیل نداشتن تبلت و تجهیزات آموزشی بخشی از اخبار در رسانه ها و فضای مجازی را به خود اختصاص داده است، اما این اخبار تا چه حد صحت دارند؟

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شنیدن خبر مرگ عزیزان و هموطنان، تلخ‌ترین خبری است که همه ما در طول عمر خود می‌شنویم، چراکه دیگر در کنار ما نیستند و برای همیشه آن‌ها را از دست می‌دهیم .

اگرچه مرگ اتفاقی تلخ و ناگوار است، ولی خودکشی از آن تلخ‌تر است، چون مرگی زودهنگام بوده و فرد به دلیل بیماری روانی یا مشکلات مختلف به ستوه آمده و به جای رفع مشکل و پیدا کردن راه حل مناسب، اشتباه‌ترین راه رهایی از مشکلات که همان خودکشی است را انتخاب می‌کند.

اما این روز‌ها برخی رسانه‌ها سعی دارند علت مرگ بسیاری از افراد و به ویژه دانش آموزان در سراسر کشور را به محرومیت از تبلت، گوشی هوشمند و سایر تجهیزات ارتباطی ربط داده و شرایط زندگی و آموزشی در ایران و مناطق محروم را به بدترین شکل ممکن نشان دهند که در این میان خودکشی دانش آموزان در شهرستان رامهرمز نیز با همین مضمون و محتوا نقل مجلس سودجویان شده است و از آن به عنوان خودکشی سریالی یاد می‌کنند.

به منظور بررسی موضوع و شنیدن حقایق با فرماندار رامهرمز گفتگو کردیم.

آرش قنبری فرماندار رامهرمز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، فقط ۲ دانش آموز دختر در این شهرستان خودکشی کرده اند، گفت: خودکشی سریالی ۶ نفر از دانش آموزان در این شهرستان به دلیل کمبود تجهیزات آموزشی و محرومیت از تبلت، به هیچ عنوان صحت ندارد .

او با بیان اینکه این دانش آموزان به لحاظ مالی مشکلی نداشتند، افزود: گروهی از اساتید دانشگاهی در حال بررسی موضوع هستند و تا اطلاع ثانوی نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد، ضمن اینکه به دلیل حفظ حریم خانواده‌های این دانش آموزان از اعلام علت خودکشی و تصاویر مربوط به دانش آموزان معذوریم.

قنبری اظهار داشت: نامه‌ای مبنی بر فاش نکردن علت خودکشی، تصاویر دانش آموزان و هویت آن‌ها به اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان ارسال شده است، لذا از همه شهروندان خواهشمندیم به شایعات توجهی نکنند و اخبار را از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری معتبر دنبال کنند، چراکه در برخی موارد فضای مجازی بستری برای جولان شایعات و اخبار دروغ محسوب می‌شود.

۶ مورد اقدام به خودکشی دانش آموزان در رامهرمز تائید شد

این ماجرا به همین جا ختم نشد و انتشار نظرات مختلف درباره آن در فضای های مجازی آنقدر اوج گرفت که غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه ۲۹ آبان در نشست خبری آنلاین خود اخبار منتشر شده درباره خودکشی دانش آموزان را غلوآمیز توصیف کرد و گفت: بر اساس گزارش فرمانداری رامهرمز، در یک سال گذشته در این شهرستان دو مورد خودکشی منجر به فوت و ۶ مورد اقدام به خودکشی در میان دانش‌آموزان اتفاق افتاده است.

او افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته این خودکشی‌ها ارتباطی با فقر و مسائل مالی نداشته اما بررسی در این رابطه ادامه دارد و منتظر گزارش نهایی خودکشی‌ها هستیم.

شریعتی اضافه کرد: قبول دارم که پاک کردن صورت مساله به حل شدن این مشکلات کمک نمی‌کند و باید برخورد واقعی و منطقی با قضیه داشته باشیم، به این معنی که اگر فقر ریشه این خودکشی‌ها باشد باید به آن رسیدگی شود و اگر مسائل دیگر علت اصلی باشد، آنها نیز باید مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

او ادامه داد: رسانه‌ها باید به اطلاع رسانی صحیح در این زمینه کمک کنند و اجازه ندهند اخبار جعلی و ساختگی که احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کند، منتشر شود، زیرا انتشار اخبار جعلی خطری است که اکنون همه دنیا با آن روبه رو است.

شریعتی همچنین درباره اختصاص تبلت‌های دانش آموزی نیز توضیح داد: اعتبار این تبلت‌ها تأمین شده و در اختیار اداره کل تجهیز، توسعه و نوسازی مدارس قرار گرفته است.

او افزود: این اداره کل دو قرارداد برای تأمین تبلت‌ها منعقد کرده که در یک مورد تأمین یک هزار دستگاه و در مورد دیگر تأمین دو هزار دستگاه تبلت باید انجام شود که اکنون سفارش یک هزار دستگاه تبلت آماده است اما سفارش دوم هنوز تکمیل نشده است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان امام با کمیته امداد امام خمینی (ره) قرارداد تأمین ۳۰ هزار دستگاه تبلت را منعقد و تکلیف کرده است که شرکت مونتاژکننده تا زمان اتمام این سفارش، موارد جدیدی را انجام ندهد، از آنجا که شرکت مونتاژ کننده قرارداد ستاداجرایی با خوزستان مشترک است این تأخیر مشمول کار خوزستان شده اما پس از مذاکره با ستاد اجرایی موافقت کرده‌اند که سفارش خوزستان به صورت ویژه در اولویت قرار گیرد.

او ادامه داد: دو هزار دستگاه تبلت نیز از طریق پتروشیمی‌ها برای شهرستان ماهشهر و بندرامام خمینی (ره) خریداری شده که تا هفته آینده توزیع می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ترمه
۰۰:۲۲ ۰۲ دی ۱۳۹۹
رامهرمز چه ربطی به ماهشهر و بندر امام خمینی داره.چرا بجای دادن اون موبایل ها به رامهرمزی ها به جای دیگه میدید درکتون نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ERF
۰۹:۰۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
به دادشون برسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
بنده خداها ببینید دلیلش چی بوده خدا رو خوش نمیاد اخه