احمدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دفن لاستیک بازیافتی به محیط زیست آسیب می‌زند

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو گفت: دفن لاستیک در خاک به دلیل فراموش شدن حرفه بازیافت لاستیک به محیط زیست آسیب می‌زند.

سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازیافت لاستیک، گفت: چند سالی است که در زمینه اسقاط خودرو و بازیافت آن فعالیتی صورت نمی‌گیرد و عملاً این صنعت به فراموشی سپرده شده است و متاسفانه طی سه سال گذشته هیچ برنامه‌ای در خصوص خروج خودرو‌های فرسوده اجرایی نشده است هر چند هر از گاهی مصوباتی صادر می‌شوند، اما در نهایت خروجی ندارند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: اگر مراکز اسقاط فعال نباشند، تولید لاستیک بازیافتی و گنداله لاستیک فرسوده هم نخواهیم داشت. زمانی که مراکز اسقاط فعالیت داشتند، بحث فروش گنداله لاستیک فرسوده و پودر لاستیک رونق داشت و کارخانه‌های لاستیک از این مواد اولیه و بازیافتی استفاده می‌کردند.

احمدی تشریح کرد: با توجه به اینکه سه سال و نیم است که مراکز اسقاط در رکود به سر می‌برند، به همین علت یکی از تامین کننده‌های بخش لاستیک از چرخه خارج شده است.  

 


بیشتر بخوانید


دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد:  مراکز اسقاط و بازیافت نقش مهم و زیادی در جمع آوری لاستیک و مشتقات آن دارند و به همین دلیل جمع آوری لاستیک هم با مشکلاتی رو به رو شده است. با توجه به اینکه سه سال و نیم است که بحث اسقاط صورت نمی‌گیرد، بحث بازیافت لاستیک هم صورت نمی‌گیرد و لاستیک‌های بازیافتی دپو و جمع آوری نمی‌شوند.  

احمدی ادامه داد: به دلیل حجم اندک لاستیک و به صرفه نبودن بازیافت و تبدیل آن، برخی این لاستیک‌ها را زیر خاک دفن می‌کنند که در نتیجه باعث آسیب‌های جدی به محیط زیست می‌شوند، لاستیک از زباله‏ های حجیم محسوب می شود که فرآیند دفن را با مشکل مواجه می‌کند و بدلیل وجود خلل و فضای باز بین لاستیک‏ ها، زمینه مناسب برای رشد حشرات موذی فراهم می‏ شود که خطر شیوع بیماری ‏های واگیردار افزایش می ‏یابد.

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور، از لاستیک‌های بازیافتی می‌توان در تولید بسیاری از محصولات مانند انواع کائو چو، بلوکه‌های سیمانی، آسفالت، گازوئیل و چمن‌های مصنوعی و تایل و کف پوش و تشک‌های باشگاهی و پارکی و پیست دو میدانی و ساخت قطعات آبخیزداری و انواع رزین ... استفاده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار