باشگاه خبرنگاران جوان سمنان گزارش می دهد؛

ویروسی که روزانه صدها زندگی را پایان می بخشد/استان سمنان در وضعیت فوق سیاه

کرونا ویروس، بیماری که چند ماهی است مهمان خانه هایمان شده و تنها راه خلاص شدن از آن رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ماسک زدن در جامعه است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، کرونا، ویروسی که از بهمن ماه سال گذشته در ایران فعالیت منحوس خود را آغاز و اولین نفر مبتلا به این ویروس را در کشور ثبت کرد، با همه گیری ذاتی خود روز به روز بر تعداد مبتلایان اضافه کند.

از همان روز اولی که ثبت اولین مورد در کشور انجام شد، دولت درصدد تنظیم قوانین و مقرراتی برآمد تا مردم و اصناف را ملزم به رعایت بهداشت فردی و گروهی کند. در ابتدای کار شاید خیلی قوانین و صحبت‌هایی که مسئولین انجام می‌دادند، جدی گرفته نمی‌شد، اما پس از گذشت ماه‌ها  ثبت بیش از ۴۰۰ فوتی در روز مردم به خود آمده اند که باید دستورالعمل‌های ابلاغی را از طرف ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا رعایت کنند.

 

رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ماسک زدن را جدی بگیرید/استان سمنان در وضعیت فوق سیاه

اگر دولت از ۱۵ اسفندماه قرنطینه جدی را اعمال می‌کرد و تردد‌های درون‌شهری و برون‌شهری محدود می‌شد قطعا این آسیب‌ها کمتر بود در حالی که چند میلیون خودرو در نوروز به سفر رفتند و از نقاط آلوده این ویروس را به نقاط پاک کشور منتقل کردند.


بیشتر بخوانید

از اول آذرماه تمامی اصناف و بازاریان به جز مشاغل ضروری، به مدت دو هفته تعطیل شدند.

ویروسی که باخود روزانه صدها زندگی را پایان می بخشد/ استان سمنان در وضعیت فوق سیاه

با توجه به ابلاغ ستاد ملی کرونا مشاغل به چهار دسته تقسیم شدند که عبارتند از:

فهرست کسب و کار‌ها و گروه شغلی ۱ که شامل اصناف و مشاغل ضروری است، آن دسته از مشاغلی که مایحتاج و کالای اساسی مردم را تامین می‌کنند، می‌شود.

فهرست کسب و کار‌ها و گروه شغلی دو که کمی گسترده‌تر است و مشمول اعمال محدودیت می‌شود، به مراکز خرید، پاساژها، فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی ها، آب میوه و بستنی فروشی ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی ها، اسباب بازی فروشی ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.

گروه شغلی سه، مدارس، دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری را شامل می‌شود و گروه شغلی چهارم نیز شامل همایش ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود.


بیشتر بخوانید

ویروسی که باخود روزانه صدها زندگی را پایان می بخشد/ استان سمنان در وضعیت فوق سیاه


بدین ترتیب با توجه به تصمیمی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شد، شهرستان‌های مراکز استان در کشور به چهار رنگ قرمز نارنجی زرد و سفید تقسیم بندی شدند. از این حیث شهرستان‌هایی که تعداد مبتلایان آن بی حد و مرز باشد در وضعیت قرمز، شهر‌هایی که تعداد مبتلایان در آن روند افزایشی داشته باشد نارنجی، شهر‌هایی که در آن تعداد مبتلایان روند کاهشی داشته باشد زرد و شهر‌هایی که در آن به مرز کنترل رسیده و مبتلایی در آن‌ها ثبت نشود را سفید در نظر گرفته اند.

 استان سمنان از آنجایی که رتبه دوم بیشترین بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها را به خود اختصاص داده در وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفته است، یعنی یک پله بالاتر از رنگ قرمز؛ این در حالی است که استان سمنان با ثبت بیش از ۷ هزار مبتلا به ویروس کوید- ۱۹ و تعداد بیش از ۶۰۰ فوتی آمار نگران کننده‌ای را در وزارت بهداشت به ثبت رسانیده به گونه ای که لاری سخنگوی وزارت بهداشت طی هفته های گذشته استان سمنان را در زمره استان‌هایی که مبتلایان آن به صورت دسته جمعی و خانوادگی هستند، برشمرد.


بیشتر بخوانید

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس بیان داشت: از شیوع این بیماری تا کنون تعداد بیماران شناسایی شده در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان سه هزار و ۴۴۴ نفر بوده است.

او افزود: در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه ۱۰ مرکز منتخب کووید -۱۹ در حال ارائه خدمت و بررسی وضعیت سلامت مراجعین هستند که در حال حاضر ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در بخش ICU کرونا بستری و تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

ویروسی که باخود روزانه صدها زندگی را پایان می بخشد/ استان سمنان در وضعیت فوق سیاه

دانایی از هم استانی‌های خود گله‌مند بود و تاکید کرد: خواهش من از هم استانی‌های عزیز این است که زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند و از برگزاری هرگونه تجمع و مراسم‌های عروسی و ترحیم خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: زدن ماسک به نفع خودمان است و باعث می‌شود تا از انتقال ویروس از طریق تنفس خودداری شود.


بیشتر بخوانید 

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده را لازم برشمرد و ابراز داشت: باید همه‌ مردم و دستگاه‌های اجرایی برای ریشه کن نمودن این ویروس منحوس دست به دست هم دهیم تا جلوی از دست رفتن جان عزیزانمان را بگیریم.

ویروسی که باخود روزانه صدها زندگی را پایان می بخشد/ استان سمنان در وضعیت فوق سیاه

کسبه و اصناف استان سمنان هم ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها و اجرای قوانین مصوب شده از سوی ستاد ملی کرونا شدند و بازرسی اصناف هم سرکشی و نظارت خود را در چند روز اخیر افزایش داده تا با متخلفین و ناقضان قوانین برخورد جدی صورت گیرد.

یحیایی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تعداد بازرسی از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا در قالب ۳۰ اکیپ بازرسی و با همکاری دستگاه‌های زیربط از قبیل بهداشت، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف در سطح استان انجام شده است.


بیشتر بخوانید

او با اشاره به تشدید بازرسی‌ها در این ایام افزود: هدف از انجام این بازرسی‌ها بررسی اجرای محدودیت‌های کرونایی و نکات بهداشتی و نظارت بر مراکز فعال تجاری و اقتصادی استان و همچنین جلوگیری از هرگونه افزایش بی‌رویه قیمت با اولویت کالا‌های اساسی، مواد غذایی، کالا‌های پزشکی و بهداشتی بوده که در این بازرسی‌ها تعداد ۴۶۰۰ مورد اخطار کتبی به واحد‌های صنفی ابلاغ و ۷۰ فقره پرونده تخلف کشف و ثبت شده است.

ویروسی که باخود روزانه صدها زندگی را پایان می بخشد/ استان سمنان در وضعیت فوق سیاه

این مقام مسئول ادامه داد: این تخلفات اعم از گران‌فروشی، درج نکردن قیمت و نصب نرخ‌نامه، اخفاء و امتناع از عرضه کالا به ارزش ریالی بالغ بر ۸۶۰ میلیون و ۱۲۰هزار ریال کشف که پرونده تمامی متخلفان جهت بررسی و صدور رای به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به اهمیت همراهی واحد‌های صنفی در مهار کرونا ویروس گفت: از ابتدای شیوع این ویروس در حدود ۶۴۰ واحد صنفی در سطح استان به جهت انجام تخلفات صنفی پلمب شده است.


بیشتر بخوانید

مهدی یحیایی اظهار داشت: پلمب این تعداد از واحد‌های صنفی در حالی صورت گرفته است که از قبل به این واحد‌ها تذکر لازم درخصوص محدودیت فعالیت، رعایت نکات بهداشتی و ممانعت از انجام تخلفات صنفی داده شده، اما با توجه به تکرار تخلف، پلمب شده اند.

ویروسی که باخود روزانه صدها زندگی را پایان می بخشد/ استان سمنان در وضعیت فوق سیاه

سخن پایانی

در این ایام شاید بسیاری از هموطنانمان با سفر رفتن و برگزاری مراسم‌های مختلف، ناخواسته اقدام به انتشار بیماری کووید- ۱۹ کرده باشند، شاید حتی ماه‌ها است که در دورهمی‌های خانوادگی دور هم جمع نشده باشیم و دلمان لک زده باشد برای یک بار دیگر دور هم جمع شدن تا پاسی از شب، اما یادمان نرود که با وجود همه سختی‌ها و مشکلاتی که گریبان گیر کشورمان است، رعایت دستورالعمل و شیوه نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک را باید جدی بگیریم تا از شر این ویروس راحت شویم و دوباره با آغوشی گرم‌تر از گذشته دور هم جمع شویم و زندگی زیبایی را کنار خانواده هایمان رقم بزنیم.

گزارش از: کمیل گل هاشم

انتهای پیام / گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۲۲ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
به به بسیار جالب بود. ماشالله کمیل خان
آخرین اخبار