دبیر شورای عالی فضای مجازی:

سامانه‌ شاد نمونه خوبی در ایجاد سکوهای آموزشی است

فیروزآبادی در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر اهمیت ایجاد سکوهای بزرگ آموزشی که پیشران اقتصاد دیجیتالی در کشور باشند، تاکید کرد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابوالحسن فیروزآبادی، در دیدار با طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن بحث در خصوص سیستم آموزش مجازی دانشگاه‌های کشور با بررسی میزان یکپارچگی سیستم آموزش آنلاین گفت: آموزش کشور به یک سکو (پلتفرم) بزرگ و یا چند سکوی توانمند نیاز دارد تا تمام ظرفیت‌های آموزش‌های خصوصی و دولتی در کشور بر روی آن‌ها شکل بگیرند.

وی با اشاره به این که در کنار قانون گذاری، ممیزی و ارزیابی سکو‌های بخش خصوصی باید به آن‌ها آزادی عمل داده شود تا بتوانند بازارسازی کرده و انگیزه پیشرفت و توسعه داشته باشند، افزود: خوشبختانه پروژه سامانه شاد که با وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده به خوبی در حال پیشرفت است و نمونه خوبی در ایجاد سکو‌های آموزشی در کشور خواهد بود.


بیشتر بخوانید


فیروزآبادی تاکید کرد: باید در آینده این سکو‌ها تبدیل به یک اکوسیستم شده و حوزه‌های پژوهش، اشتغال و خدمات اجتماعی را نیز پوشش دهد، بدین معنا که در این سکوی آموزشی علاوه بر پرونده آموزشی دانشجو، میزان سنجش استعداد و فرصت شغلی مناسب در داخل و خارج از کشور برای آن تضمین و پیشنهاد شود.

وجود خلا دروس جدید و مباحث چند رشته‌ای در دانشگاه‌ها

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به این که دانشگاه‌ها با خلاء دروس جدید و مباحث چند رشته‌ای مواجه هستند، تصریح کرد: کشور در حوزه فضای مجازی با نوعی تاخر سوادی نخبگی که فراتر از سواد فضای مجازی است روبروست که درک مناسبی از اقتصاد و فرهنگ و نگاه جامع فلسفی و نظری در این حوزه وجود ندارد و این کمبود در کنار فقدان توجه و تمرکز کافی بر دروس و پژوهش‌های تخصصی حوزه‌هایی همچون هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی و نانو الکترونیک احساس می‌شود.

وی با بیان این که با توسعه فضای مجازی نوع جدیدی از حکمرانی در حال شکل گیری است تصریح کرد: حاکمیت دولت‌ها و حکومت‌ها همچون گذشته نخواهد بود بنابراین نیاز است تا هر چه سریعتر درحوزه‌های رسانه، آموزش و پولی و بانکی فعالیت کنیم تا در آینده‌ای نه چندان دور نظام جهانی و اکوسیستم جهانی در حکمرانی داخلی ما نتواند مداخله کند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براین که دراین اکوسیستم جدید جهانی بخش خصوصی نقش بیشتری یافته است، افزود: در کشور با توجه به نبود بخش خصوصی قدرتمند دانشگاه‌ها می‌توانند این خلاء را پر کرده و پیشران اقتصاد دیجیتالی شوند.

فیروزآبادی با اشاره به نقش مهم نهاد‌های پرقدرت دانش بنیان در نظام حکمرانی جهانی گفت: بخش خصوصی در دنیا مقررات گذاری و شاخص گذاری در غالب حوزه‌های تکنولوژی، علم، اقتصاد و بازار را برعهده دارد، اما در ایران هنوز صرفا بر سازمان‌های دولتی تکیه شده است که این مهم می‌تواند توسط موسسات علمی بزرگ ایجاد شده و این موسسات از آموزش صرف خارج شده و تبدیل به موسسه‌های فعال در حوزه‌های آموزشی اقتصادی و استاندارد سازی شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.