مقایسه خودرو؛

مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، چری آریزو 5 با جیلی gc6 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند. 

تقریبا بیش از یک دهه است که بازار کراس‌اوورهای چینی در ایران رونق خاصی گرفته است و در این مدت تجربه موفقی را پشت‌سر گذاشته‌اند. به علت تنوع کراس‌اوورهای چینی، گهگاه خریداران برای انتخاب گزینه مناسب با تردید مواجه می‌شوند. به همین دلیل در ادامه مقاله‌های مقایسه‌ای این‌بار به سراغ دو کراس‌اوور چینی، دیگر رفته‌ایم. لطفا در ادامه با مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس با ما همراه باشید. 

مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

معرفی ام وی ام X22

 ام وی ام X22

با بالا گرفتن تب خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، مدیران خودرو نیز با توجه به میل و اشتیاق بازار، در زمستان 95 ام وی ام X22 را روانه بازار کرد.

ام وی ام X22 که در واقع همان چری تیگو ۳X است، اولین بار در نمایشگاه 2016 پکن رونمایی شد. این خودرو که یک کراس‌اوور ساب کامپکت محسوب می شود، بر‌روی پلت‌فرم مشترکی با ام وی ام ۳۱۵ ساخته شده است و در مقایسه با خودرویی مشابه چون ام وی ام X33در رده پایین‌تری قرار دارد.

معرفی دانگ فنگ H30 کراس

دانگ فنگ H30 کراس

در طرف دیگر دانگ فنگ H30 کراس را داریم که نخستین بار در اواخر زمستان سال 1394 و به‌عنوان ارزان‌ترین کراس‌اوور بازار، معرفی و پیش‌فروش شد. این خودرو در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد و اولین سری آن، با تاخیری نسبتا طولانی در پاییز سال بعد روانه خیابان‌های ایران شد.

این خودرو فرانسوی چینی، نتیجه همکاری شرکت سیتروئن و دانگ فنگ است که در ابتدا به بهانه تولید خودرویی اقتصادی و ارزان برای بازار چین طراحی و تولید شده است.

مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس از لحاظ ظاهری    

مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

در این بخش از مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس طراحی نمای بیرونی دو خودرو را بررسی می‌کنیم.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد،ام وی ام X22 روی پلت‌فرم ام وی ام ۳۱۵ ساخته شده است و بنا‌بر عقیده بسیاری، این خودرو به نوعی نسخه اسپورت‌تر ام وی ام X33  محسوب می‌شود.  گلگیرهای مشکی ، اورهنگ‌های بسیار کوتاه در جلو و رینگ و لاستیک‌های 16 اینچی را، می توان نمونه‌ای از طراحی اسپرت و جذاب برای یک کراس‌اوور توصیف کرد. زبان طراحی محصولات جدید چری، زندگی در حرکت نام دارد که X22 به شایستگی نمونه مناسبی برای این زبان جدید طراحی است.

چراغ‌های بزرگ زاویه‌دار جلو X22 به‌همراه جلو‌پنجره اسپرت و یک سپر حجیم، در نگاه اول نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. نمای ظاهری این خودرو تقریبا تمامی مولفه‌های یک خودروی کراس‌اوور، مثل فلاپ‌های تیره‌رنگ روی رکاب، گلگیرهای بزرگ و باربند سقف را دارد.

ام وی ام X22

در قسمت عقب، برخلاف نمای هیجان‌انگیز جلوی خودرو، با طراحی ساده و ناهماهنگ روبه‌رو هستیم که بسیار شبیه به ام‌وی‌ام ۳۱۵ است. در مجموع می‌توان گفت که طراحی ام وی ام X22 نسبت به سایر کراس‌اوورهای چینی موجود در بازار، تا حدی مدرن و جذاب است و نمره قابل قبولی را به خود اختصاص می‌دهد.

مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

طراحی ظاهری و بدنه دانگ فنگ H30 کراس

در مقابل، دانگ فنگ H30 کراس بر‌روی پلت‌فرم یکی از محصولات سیتروئن ساخته شده است. با توجه به این نکته که پلت‌فرم این خودرو متعلق به سال‌های اولیه قرن جاری است، و از آنجایی که در همان زمان نیز پلتفرمی مدرن و عالی محسوب نمی‌شد، در نتیجه با نمای ظاهری خودوریی شبیه به 10-15 سال قبل طرف هستیم که بی‌شباهت به خودرو‌های مدرن امروزی است.

H30 کراس به نوعی یک خودرو هاچ‌بک قدبلند به حساب می‌آید، چراکه دماغه کشیده و ارتفاع پایین‌تر اتاق آن در مقایسه با ام وی ام X22، کمتر شکل و شمایل یک خودرو کراس‌اوور را تداعی می‌کند. در قسمت عقب، چراغ‌ها بیشتر به چشم می‌آید که البته بسیار واضح است که طراحی آن‌ها با الگوبرداری از محصولات ولوو انجام گرفته است. در‌کل، دانگ فنگ H30 در بخش ظاهری یارای رقابت با ام وی ام X22 را ندارد و تنها نمره متوسطی را به‌خود اختصاص می‌دهد.

در مجموع درباره مقایسه دو خودرو از لحاظ ظاهری می توان گفت که هیچ کدام از دو خودرو، ظاهری متفاوت با دیگر خودروهای همه رده خود ندارد و نمای بیرونی آن‌ها عامل مهمی در جذب مشتری نیست.

مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس در بخش طراحی داخلی

کابین وی ام X22

تم دو‌رنگ داخل X22 به نوعی نقطه قوت کابین است که در نگاه اول بسیار جلب توجه می‌کند. ترکیب رنگ مشکی و نارنجی روی صندلی‌ها و داشبورد ارگونومیک، نمای جوان‌پسندی به کابین این خودرو بخشیده است. همچنین جنس چرم صندلی‌ها، فرمان و پنل درب‌ها، حس خوبی را به سرنشینان این خودرو القا می‌کند. یکی از موارد جالب توجه در داخل کابین، حرکت خلاف جهت عقربه‌های سرعت‌سنج و دورشمار موتور است که در ابتدا شاید کمی عجیب به نظر برسد اما به مرور به آن عادت می‌کنید.

صندلی‌های X22 راحتی و ارگونومی قابل قبولی دارند و تنها نکته منفی کابین، فضای بسیار کم سرنشینان عقب است که تقریبا فقط برای کودکان مناسب است.

کابین  کراس H30

داخل کابین دانگ فنگ H30 کراس به مراتب از نمای ظاهری آن مدرن‌تر است و در مقایسه با تعدادی از رقبا مثل رنو ساندرو بسیار بهتر است. کنسول مرکزی زیبا که صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچ را در خود جای داده است و پلاستیک براق به‌‌کار ‌رفته در بخش میانی داشبورد، حس‌و‌حال خوبی به کابین H30 کراس بخشیده است.

مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس از لحاظ فنی

ام وی ام X22

ام وی ام X22 در دو مدل AT و MT در بازار موجود است که هر‌کدام از این مدل‌ها دارای تیپ‌های معمولی، اسپورت و اکسلنت هستند.  پیشرانه تمام این مدل‌ها یکسان است و تفاوت آن‌ها مربوط به نوع گیربکس و یا تجهیزات و آپشن‌های آن‌ها ‌است. در کل ام وی ام X22 مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 5/1 لیتری با حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 135نیوتن‌متر است.

پیشرانه مذکور به یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک متصل می‌شود و نیروی تولیدی پیشرانه خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند .مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد X22 به ترتیب برابر با 1/6 لیتر در هر صد کیلومتر و 7/12 ثانیه است.

 

دانگ فنگ H30

در سمت دیگر، پیشرانه به‌کار رفته در دانگ فنگ H30 کراس، همان موتور TU5 است که پیش از این در پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا استفاده شده است. این پیشرانه 6/1 لیتری با حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر، در محصولات قبلی ایران‌ خودرو امتحان خود را پس داده است و تفاوت چندانی با X22 در آن مشاهده نمی‌شود.

در مدل اتوماتیک این کراس‌اوور مونتاژ ایران خودرو، گیربکس اتوماتیک ژاپنی آیسین به‌کار گرفته شده است و تعویض دنده‌ها بدون تعلل، نرم و بدون ضربه انجام می‌شود. این خودرو شتاب صفرتاصد 5/12 ثانیه‌ای دارد و به‌ازای طی‌کردن هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، مصرف سوخت آن به 7 لیتر می‌رسد.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه فنی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس را مشاهده کنید:

مدل خودرو

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

پیشرانه

4 سیلندر

4 سیلندر TU5

حجم موتور

5/1لیتر

6/1 لیتر

حداکثر قدرت

105 اسب‌بخار

105 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

135 نیوتن‌متر

142 نیوتن متر

گیربکس

4 دنده اتومات دو‌حالته (2وL)

4 دنده اتومات

مصرف سوخت (ترکیبی)

1/6 لیتر در صد کیلومتر

7 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

7/12 ثانیه

5/12 ثانیه

حداکثر سرعت

170 کیلومتر برساعت

183 کیلومتر برساعت

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

آپشن و امکانات رفاهی ام وی ام X22

در قسمت مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس از نظر امکانات رفاهی، به نظر می‌رسد که هر دو خودرو امکانات مناسبی را در اختیار راننده و سر‌نشینان قرار داده‌اند.  

X22 امکانات رفاهی مناسبی دارد که از جمله آن می‌توان به کروز کنترل، سانروف برقی، مانیتور ۸ اینچی لمسی، تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی روی فرمان و… اشاره کرد.

از آنجایی که نکته قابل‌توجه خودرو‌های چینی تجهیزات و امکانات آن‌ها‌ است، دانگ فنگ نیز از این قائده مستثنی نیست و با امکانات خوبی توسط ایران ‌خودرو تولید شده است. تهویه مطبوع اتومات، دوربین دید عقب، صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی، نویگیشن و آینه‌های گرم شونده، تنها بخشی از امکانات و آپشن‌های این خودرو به‌حساب می‌آید.

در جدول زیر می‌توانید تجهیزات و آپشن‌های ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس را مقایسه کنید:

تجهیزات

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

چراغ

هالوژن، دی لایت، اتولایت، مه‌­شکن جلو و عقب

هالوژن ، چراغ­های LED کریستالی لوکس، چراغ­های LED در عقب، چراغ­های مه شکن جلو و عقب

سیستم‌های مولتی مدیا

4 اسپیکر، سیستم نمایش دهنده اطلاعات خودرو، USB، GPS

امکان پخش MP3 و دارای درگاه USB، رهیاب، 2 عدد تیوتر، 4 عدد بلندگو

صفحه نمایش

مانیتور 8 اینچی لمسی

6.5 اینچ

آینه

آینه­‌های جانبی برقی

آینه چراغ­دار، آینه جانبی با گرمکن

تهویه مطبوع

دستی

اتوماتیک

صندلی

4 حالته دستی، روکش چرم

صندلی عقب با قابلیت ایزوفیکس، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، صندلی های عقب تاشو دو تکه و برخورداری از کنسول میانی صندلی های جلو

شیشه

بالابر برقی

بالابر برقی

سیستم‌های هشدار دهنده

سنسور عقب/ سنسور فشار باد تایر

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل کودک درب‌های عقب

سایر امکانات 

نویگیشن، سانروف، کروز کنترل

سانروف

مقایسه ایمنی ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس

مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

در بخش مقایسه ایمنی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس باید گفت که، علی‌رغم ادعای شرکت چری، هیچ گواهینامه ایمنی و کیفیت، حتی در سایت‌ بنیاد ایمنی خودروهایی چینی (C-NCAP) برای X22 مشاهده نمی‌شود. جدای از این ستاره‌های ایمنی، تجهیزات ایمنی X22 در سطح متوسطی قرار دارد.

در میان تجهیزات ایمنی می‌توان به ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ABS و EBD، دوکیسه هوا برای سرنشینان جلو، قفل مرکزی و ایموبلایزر اشاره کرد.

اما در این سوی میدان مقایسه، رقیب 3  ستاره ایمنی از موسسه  CNCAPدریافت کرده است که البته نتیجه چندان خوبی برای دانگ فنگ H30 کراس به‌حساب نمی‌آید. ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز به سیستم ABS و EBD ، 4 کیسه‌هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، و سیستم ضد‌سرقت ایموبیلایزر از تجهیرات ایمنی این خودرو به‌شمار می‌روند.

در جدول زیر می‌توانید به مقایسه ام وی ام X۲۲ و دانگ فنگ H۳۰ کراس از نظر ایمنی بپردازیم:

تجهیزات

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

ایموبیلایزر، قفل مرکزی

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل کودک درب های عقب

کیسه‌هوا

2 عدد کیسه‌هواهای راننده و سرنشین جلو

4عدد کیسه‌هواهای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

ABS، EBD

ترمز ABS، ترمز EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی

تجربه رانندگی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

دانگ فنگ H30 کراس

همان‌طور که در بخش طراحی مقایسه طراحی داخلی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس گفته شد، صندلی‌های جلویی هر دو خودرو فضای کافی و راحتی برای راننده و سرنشین جلو فراهم کرده‌اند. در بحث شتاب‌گیری و سرعت نیز، دو خودرو تفاوت محسوسی باهم ندارند. گیربکس اتومات آیسین دانگ فنگ به نوعی نقطه قوت این خودرو به‌حساب می‌آید که برخلاف دیگر خودرو‌های چینی دنده اتومات، هنگام تعویض دنده‌ها خودرو تکان نمی‌خورد و در تعویض دنده تعللی مشاهده نمی‌شود.

جمع بندی مقایسه ام وی ام X22 با  دانگ فنگ H30 کراس

مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

ام وی ام X22 نماینده متوسط چری

به راند نهایی مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس می‌رسیم. اگر شما جزو افرادی هستید که به نمای ظاهری خودرو اهمیت می‌دهید، در میان این دو خودرو گزینه برتر بدون شک ام وی ام X22 است و دانگ فنگ H30 کراس چندان خودرو جذابی به‌نظر نمی‌رسد. در بخش طراحی کابین، اگرچه با یک طراحی مدرن و زیبا روبرو هستیم اما نمی‌توان از نفوذ صدای موتور به داخل کابین خودرو چشم پوشی کرد.

نکته قابل توجه راجع‌به این خودرو این است که به‌دلیل عدم ساخت قطعات ام وی ام X22 در داخل کشور، قیمت قطعات یدکی آن بسیار بالاست و همین موضوع مشکلات زیادی را برای مالکان این خودرو ایجاد کرده است. در نهایت اگر بتوانید از موتور کم‌جان و شتاب نه چندان خوب آن چشم‌پوشی کنید، این کراس‌اوور جمع‌و‌جور انتخاب قابل قبولی برای شما خواهد بود.

از طرفی دیگر اگر با نمای کمی قدیمی دانگ فنگ H30 کراس که بسیار شبیه به خودروهای استیشن است مشکلی نداشته باشید، فضای داخلی جادار‌تری را نسبت به ام وی ام X22 تجربه خواهید کرد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که، این خودرو به‌هیچ وجه صندلی‌های راحتی ندارد و نشستن طولانی مدت روی آن‌ها سرنشینان را خسته می‌کند. از طرفی دیگر اگرچه در بخش طراحی داخلی از کابین H30 کراس به‌عنوان نقطه قوت طراحی این‌ خودرو یاد کردیم اما در حقیقت نمی‌توان از کیفیت ساخت و همچنین مواد اولیه به‌کار رفته در ساخت کابین چشم‌پوشی کرد. در کل می‌توان گفت که پیشرانه TU5 به‌کار گرفته شده در این خودرو، حداقل خیال خریداران را نسبت به تامین و تهیه قطعات راحت کرده است.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار