آغاز کپه‌کاری ۵۰ هکتار از مراتع ملایر 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر از آغاز عملیات کپه‌کاری در ۵۰ هکتار از مراتع این شهرستان خبر داد.

علی ده‌پهلوان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: عملیات کپه‌کاری در ۵۰ هکتار از مراتع حوزه آبخیز روستای مانیزان این شهرستان با مشارکت مردم  آغاز شد.

ده‌پهلوان با بیان اینکه برای اجرای این طرح  ۴۰ میلیون تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه می شود افزود: این طرح در عرصه‌های مرتعی محدوده روستا‌های مانیزان و خیرآباد بخش مرکزی ملایر اجرا می شود.

او بیان کرد: کپه‌کاری در مراتعی که پوشش کم و فقیر دارند اجرا می شود  امسال در کپه کاری این مناطق از بذر گل رنگ استفاده شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر با اشاره به اینکه از ۱۷۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در شهرستان ملایر، ۱۳۸ هزار هکتار آن را مراتع تشکیل داده است، بیان کرد:  کپه‌کاری با گونه‌های بومی و انتخاب گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط اقیلمی و محیطی منطقه انجام می شود.

ده‌پهلوان کپه‌کاری را با استفاده از نیروی انسانی یکی از روش‌های تجدید حیات پوشش گیاهی مراتع عنوان کرد و گفت: اشتغال‌زایی و بومی‌گرایی ۲ مزیت مهم در اجرای این روش به شمار می‌رود.

ده‌پهلوان با بیان اینکه گل رنگ گیاهی با مصارف دارویی و صنعتی است، افزود: این گونه دارای خوش خوراکی زیاد، قدرت ترمیم، رشد مجدد و محافظ خاک در مقابل فرسایش است و افزایش نفوذپذیری آب را فراهم می‌کند.

او مهمترین هدف اجرای طرح کپه‌کاری را بهبود وضعیت مراتع و ایجاد چراگاه‌های دائمی عنوان کرد و گفت: آموزش‌های لازم در زمینه نحوه صحیح چاله‌کنی، میزان بذر مورد استفاده در هر چاله و نکات کاربردی و فنی قبل از اجرای طرح از طریق کارشناسان مرتع منابع طبیعی برای مجریان و بهره‌برداران ارایه شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر ادامه داد: برای موفقیت اجرای این طرح، مناطق کپه‌کاری شده تا زمان استقرار کامل گیاهان، قرق و محافظت خواهد شد.

انتهای پیام/ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.