کاهش تولید قارچ دکمه‌ای در چهارمحال و بختیاری

در پی شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار فروش و افزایش پنج برابری قیمت کمپوست، تولید محصول قارچ در استان چهارمحال و بختیاری با کاهش روبرو شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در پی شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار فروش و افزایش پنج برابری قیمت کمپوست، تولید محصول قارچ در این استان با کاهش روبرو شده است.

او، از غیر فعال شدن سه واحد تولید قارچ دکمه‌ای در نیمه نخست امسال خبر داد و اظهار داشت: با افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه تولید قارچ از جمله کمپوست، از هر کیلوگرم پنج هزار به ۲۵۰ هزار ریال در نیمه نخست امسال، این تعداد واحد تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی و کسادی بازار فروش، با ظرفیت تولید هر کدام ۲۰ تن در سال و زمینه اشتغال ۶۰ نفر از چرخه تولید خارج شدند.


بیشتر بخوانید


شیرانی، به رتبه پنجم این استان در تولید قارچ دکمه‌ای اشاره کرد و گفت: پارسال این استان هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول قارچ دکمه‌ای تولید و روانه بازار مصرف کرد.

او ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد قارچ تولیدی به استان‌های اصفهان و خوزستان ارسال می‌شود، که با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و کاهش حمل و نقل، بخش عمده‌ای از محصول قارچ تولیدی استان روی دست تولیدکنندگان مانده است.

شیرانی، میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را ۷۵۰ نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد ۱۵۰ نفر در مشاغل خانگی و ۶۰۰ نفر نیز در واحد‌های صنعتی مشغول به کار هستند.

او افزود: توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: ۳۰ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد تولید خانگی در خصوص تولید قارچ دکمه‌ای فعال است.

شیرانی گفت: روستای «قلعه ممکا» چهارمحال و بختیاری به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز تولید قارچ استان است.

او ادامه داد: با فعال‌سازی ۱۵۰ واحد تولید قارچ خانگی در مناطق روستایی و شهری در دولت تدبیر و امید، افزون بر یکهزار تن قارچ دکمه‌ای تولیدی استان به صورت خانگی تولید شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار