تجمع در آرامستان‌های ایلام صدای ناقوس مرگ را درآورد

بی‌توجهی به رعایت دستورهای بهداشتی و حضور برخی شهروندان در آرامستان‌های ایلام، صدای ناقوس مرگ را هم درآورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مردم ایلام بر اساس فرهنگ عشیره‌ای خود برای مراسم عزا و حضور در مراسم تدفین درگذشتگان خود سنگ تمام گذاشته و تمام ایل و قبیله در مراسم خاکسپاری و برنامه‌های هفتم، چله و سالگرد حضور دارند.

این فرهنگ که تاریخ زیادی دارد، مورد توجه شهروندان ایلامی است و عدم حضور در چنین مراسمی تبعات بعدی برای هم ایل و طایفه‌ای دارد که مردم ایلام به جهت پرهیز از تبعات آن حضور در این‌گونه تجمع را از الزامات زندگی خود می‌دانند.

اما شیوع کرونا ویروس این فرهنگ عشیره‌ای را نشانه گرفته است و الزامات بهداشتی تأکید بر عدم حضور همشهریان در مراسم عزا دارد و برای رعایت این الزام اقدام به ممنوعیت ورود به آرامستان‌ها و در برخی مواقع استقرار پلیس برای ممانعت از این ورود؛ ممنوعیت چاپ اطلاعیه فوت و برخورد با چاپخانه‌هایی که این الزام را رعایت نکنند را به اجرا درآورده است؛ هرچند هستند خانواده‌هایی که این الزامات را نادیده گرفته و با استفاده از راه‌های مختلف در مراسم تدفین درگذشتگان حضور می‌یابند و اقدام به تجمع در آرامستان‌ها می‌کنند.

چرایی نادیده گرفتن الزامات بهداشتی را با سهرابی که حاضر در مراسم تدفین یکی از بستگان خود در آرامستان بهشت رضا ایلام بود در میان گذاشتیم و از علت حضورش در این شرایط جویا شدیم؛ وی در پاسخ گفت: قبول دارم حضور در مراسم تدفین در این شرایط که شیوع کرونا در استان ایلام اوج گرفته اشتباه است. اما سنت دیرینه مردم ایلام است و به نظرم این سنت در این شرایط باید تعدیل شود و توصیه‌های بهداشتی را مقدم بر سنت قرار دهیم.

رحیمی از خانواده متوفی که مراسم تدفین او در حال انجام بود، گفت: ما به هیچ وجه راضی نیستیم در این شرایط دوستان، فامیل و اقوام در مراسم تدفین حضور داشته باشند و سلامت عزیزان حاضر را مهتر می دانیم، اما مردم خودشان بزرگواری کرده‌اند و در غم ما شریک و حضور پیدا کرده‌اند.

این شهروند عزادار افزود: ما اطلاعیه دادیم و اعلام کردیم که هیچ مراسمی نه در خانه و نه در مسجد و سر خاک نداریم و تأکید به رعایت الزامات بهداشتی داریم، اما چه کنیم که سنت دیرینه مردم ایلام گاهی حضور در چنین مراسمی را رقم می‌زند.

قاطبه مردم ایلام حضور در آرامستان‌ها و مراسم تدفین را در شرایط کرونایی ممنوع کرده و بر این باورند که رعایت الزامات بهداشتی لازم و این الزامات برای تأمین سلامت شهروندان ضروری است و بسیاری از بزرگان ایل و قبیله نیز بر عدم حضور در مراسم تدفین اصرار دارند، اما باز هم کسانی هستند که سنت قبیله را بر سلامتی خود و خانواده ترجیح می‌دهند، متأسفانه این ترجیح موجب افزایش شیوع کرونا ویروس در استان ایلام و به خطر افتادن جان شهروندان می‌شود و مردم برای برخورد با این‌گونه افراد درخواست برخورد قانونی و اعمال نظارت جدی مؤثر و بازدارنده را دارند.

در همین راستا خیرالله گراوند، فرماندار ایلام در بیان اقدامات بازدارنده برای عدم حضور مردم در آرامستان‌ها اظهار کرد: برگزاری مراسم ترحیم و عزاداری در ایلام و سایر شهرستان‌های استان بر اساس ابلاغیه ستاد مرکزی مبارزه با کرونا ممنوع است و در زمان خاکسپاری اموات نیز تنها تعداد محدودی از بستگان درجه یک متوفی امکان حضور در آرامستان و انجام مراسم تشییع و تدفین دارند.

فرماندار ایلام گفت: برای رعایت این الزام عوامل انتظامی نیز در آرامستان ایلام مستقر و علاوه بر آن ورودی آرامستان نیز مسدود شده است.

 رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از مهمترین راه‌های شکست زنجیره شیوع کرونا است که مردم باید در همه شرایط آن‌ها را مدنظر قرار دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.