باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

لایحه صیانت از بانوان روی میز دولت خاک می‌خورد/ هر آنچه بانوان را در مضیقه قرار دهد، خشونت علیه آنان است

بیش از ۴۰۰ روز است که لایحه صیانت از حقوق بانوان از سوی قوه قضاییه به دولت ارسال شده، اما هنوز به تصویب نرسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و ششم شهریور ماه سال ۹۸ بود که  قوه قضاییه لایحه صیانت از حقوق بانوان را به دولت ارسال کرد؛ لایحه‌ای که بیش از ۴۰۰ روز است روی میز دولت خاک می‌خورد و هنوز به تصویب نرسیده است.

این لایحه به منظور تحکیم نظام خانواده و ارتقای جایگاه زن در جامعه تدوین شد و موضوع آن توجه به بانوان و جلوگیری از هرگونه اعمال خشم علیه آن‌هاست؛ موضوعی که از نظر رئیس قوه قضاییه اهمیت بسزایی دارد و بر همین اساس رئیس دستگاه قضا تیرماه سال گذشته از توجه به جایگاه حقوق بانوان صحبت کرد و گفت: در جامعه ما خشونت علیه هیچکس پذیرفته نیست.

رئیس دستگاه قضا درباره مصادیق این خشونت اظهار کرد: هر آنچه که بانوان را برای ایفای نقش‌های خود در زمینه‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی و علمی در مضیقه قرار دهد، در زمره خشونت علیه بانوان است.

تدوین لایحه در ۵ فصل و ۷۷ ماده

به‌ دنبال تأکید رئیس دستگاه قضا به موضوع حمایت و صیانت از حقوق بانوان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در شهریور ماه سال گذشته از قطعی شدن متن لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت و ارسال آن به دولت خبر داد و گفت: این لایحه ابتدا توسط دولت تهیه و تدوین شده بود؛ اما بعد از بحث در کمیسیون لوایح، دولت به این نتیجه رسید که به جهت مواد فراوانی که در حوزه جرایم و مجازات‌ها در آن بیش‌بینی شده، یک لایحه قضایی است و باید قوه قضاییه در زمینه این لایحه اظهارنظر کند، لذا لایحه از ناحیه دولت به قوه قضاییه ارسال شد.

لایحه صیانت از بانوان روی میز دولت خاک می‌خورد/ هر آنچه بانوان را در مضیقه قرار دهد خشونت علیه آنان است

پس از ارسال این لایحه به دولت و به دنبال تخصصی شدن بیشتر آن و بررسی دقیق‌تر، متن لایحه به کارگروه مشترک میان قوه قضاییه، دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس سپرده شد و به دنبال آن بیش از ۴۰۰ متخصص درباره این لایحه نظر دادند و سرانجام لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت در ۵ فصل و ۷۷ ماده تدوین و تشکیل شد.

اهداف لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت چیست؟

تأمین امنیت و صیانت از کرامت بانوان؛ تحکیم مبانی خانواده و حفاظت از کیان آن؛ افزایش سطح آگاهی عمومی و آموزش‌های اختصاصی در زمینه مقابله با بزه موضوع این قانون؛ توسعه دانش و فناوری در زمینه عدالت اجتماعی و صیانت از کرامت بانوان و حفظ نظام خانواده؛ ارتقای شاخص‌های دادرسی اسلامی و عادلانه در خصوص بانوان موضوع این قانون؛ پیشگیری از جرایم خشونت‌آمیز علیه بانوان و حمایت از بانوان بزه‌دیده یا در معرض بزه‌دیدگی از جمله اهداف «لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» است.

همان طور که گفته شد این لایحه بیش از ۴۰۰ روز است که به دولت ارسال شده، اما دولت هنوز تصمیمی درباره تصویب لایحه نگرفته است.

لایحه صیانت از بانوان روی میز دولت خاک می‌خورد/ هر آنچه بانوان را در مضیقه قرار دهد خشونت علیه آنان است

سخنگوی قوه قضاییه: اگر روال این گونه باشد، تصویب لایحه به عمر این دولت نمی‌رسد

پس از گذشت مدت زمان زیادی از خاک خوردن این لایحه روی میز دولت و به تصویب نرسیدنش، مسئولان دستگاه قضا نسبت به آن واکنش نشان دادند.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری آبان ماه خود با اشاره به لایحه صیانت از بانوان اظهار کرد: صیانت از بانوان و حمایت از حقوق آن‌ها در یک بازه زمانی کوتاه مدت از شروع دوره جدید قوه قضاییه نهایی و به دولت ارسال شد، اما متأسفانه حدود ۱۵ ماه است که این لایحه به تصویب نرسیده است.

وی ادامه داد: برخی افراد زمانی که این لایحه در قوه قضاییه بود سینه چاک و مدعی بودند که چرا قوه قضاییه در این موضوع مهم که به حقوق بانوان مربوط می‌شود تأخیر می‌کند، اما شاهد این هستیم که لایحه از شهریور سال گذشته تقدیم شده و هنوز در دولت نهایی نشده است و اگر روال این گونه باشد، تصویب لایحه به عمر این دولت نخواهد رسید و امیدواریم لایحه هر چه سریعتر به مجلس فرستاده شود.

حمایت از بانوان و جلوگیری از اعمال خشونت علیه زنان از جمله اهدافی است که این لایحه دنبال می‌کند و در صورت تصویب لایحه در مجلس می‌تواند آثار موثر و مهمی برای بانوان داشته باشد؛ حالا باید منتظر ماند و دید که دولت چه زمانی لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت  را تأیید و به مجلس جهت تصویب ارسال می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار