تولید گاز در سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی از سرگرفته شد

سکوی گازی فاز ۱۶ پارس جنوبی، پس از بازسازی بخش آسیب‌دیده خط لوله دریایی این فاز با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب دوباره عملیاتی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیرضا عبادی مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی که به‌دلیل آسیب بخشی از خط لوله دریایی این فاز، آبان سال ۹۸ غیرعملیاتی شده بود، پس از برنامه بازسازی و تعویض بخشی از خط لوله انتقال گاز، جمعه (۳۰ آبان‌) با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (۱۴ میلیون مترمکعب) دوباره عملیاتی شد.

عبادی، با بیان اینکه خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی در چند نوبت دچار شکستگی و توقف جریان تولید شده بود، افزود: بخشی از این خط لوله ۱۱۰ کیلومتری که پارسال دچار آسیب شده بود، پس از تعویض و انجام آزمون‌های پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی، با انتقال دوباره گاز به پالایشگاه خشکی عملیاتی شد.

او درباره موقعیت تعویض و بازسازی خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی عنوان کرد: با توجه به امکان صدمه‌پذیری بیشتر خط لوله در سمت سکو به‌دلیل فشار و دمای بالای جریان گاز، خط لوله یادشده از نقطه صفر سکوی فاز ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر تعویض شده است تا با افزایش سطح ایمنی، خطر بروز حادثه در این ناحیه و محیط پیرامونی آن به‌طور کامل برطرف شود.


بیشتر بخوانید


مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه به دلیل محدودیت موجودی لوله، تاکنون ۷۲ کیلومتر از خط لوله دریایی فاز ۱۶ تعویض شده است، ادامه داد: با توجه به برنامه تعویض کل خط لوله، سفارش‌گذاری خرید ۱۱۰ کیلومتر لوله انجام شده که پس از دریافت آنها، در صورت نیاز، بخش باقیمانده این خط از سمت ساحل به طول ۴۰ کیلومتر، در قالب اجرای یک طرح جدید، تعویض خواهد شد.

به گفته عبادی، حدود ۴۰ کیلومتر از این خط لوله سال ۱۳۹۶ تعویض شده بود.

او به موانع موجود در راه اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: با توجه به مراحل آماده‌سازی لوله‌ها در خرمشهر در بهار امسال و توقف فعالیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان، پروژه لوله‌گذاری در آغاز راه با وقفه‌ای به نسبت طولانی روبه‌رو شد.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس افزود: پس از فعال‌سازی دوباره، در مقطعی دیگر بخشی از امکاناتی را که به ناچار باید از خارج کشور تأمین می‌شد با روش‌های بسیار سختی دریافت کردیم، ضمن اینکه به دلیل حساسیت بالای کار در دریا، شرایط جوی نیز در چند مرحله موجب توقف کار شد که با پشت سر گذاشتن این چالش‌ها، خط لوله و سکوی فاز ۱۶ مطابق برنامه تولید، با برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز، پیش از آغاز فصل زمستان وارد چرخه تولید شد تا بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تأمین کند.

عبادی با اشاره به اینکه علل ایجاد شکستگی خط لوله فاز ۱۶ در دست بررسی است، بیان کرد: مطابق برنامه کاری، به‌منظور شناخت کامل خط لوله فاز ۱۶ و به‌ویژه بخش تعویض‌نشده آن، عملیات پیگرانی هوشمند این خط لوله همزمان و هنگام بهره‌برداری و ارسال گاز به پالایشگاه اجرا می‌شود و پس از دریافت نتایج پیگرانی، درباره آینده خط و امکان افزایش میزان تولید از سکو تصمیم‌گیری می‌شود.

فاز‌های ١٥ و ١٦ پارس جنوبی دی سال ۹۴ به منظور تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی،٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه ١.٠٥ میلیون تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحد‌های پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.