معاون آموزشی وزارت علوم:

امتحانات پایان ترم مجازی برگزار می‌شود

خاکی صدیق گفت: به علت گسترش ویروس کرونا، امتحانات پایان ترم مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق، معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری مجازی اظهار کرد: در همه گیری کرونا که تجربه نادر برای نظام های آموزش عالی جهان بود، تجربیات خوبی را به دست آورده‌ایم.

او افزود: از ابتدای شیوع این همه گیری، بازنگری هایی را در مقررات آموزشی با هدف انعطاف پذیری که بر محوریت آموزش الکترونیکی بود داشتیم.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: با توجه به استمرار وضعیت کووید ۱۹ تمام مقررات و آیین نامه های صادر شده به قوت خود باقی است. ابتدای سال پیش بینی می شد که ترم اول مجازی حضوری برگزار شود و برنامه ریزی هایی هم صورت گرفته بود اما متاسفانه این اقدام عملیاتی نشد و با مصوبه ستاد کرونا، تمام آموزش ها الکترونیکی انجام شد.

او گفت: دروس کارگاهی عملیاتی و آزمایشگاهی در تابستان اجرا شد ولی باز هم وقفه ای ایجاد شد و الان این دروس به صورت حضوری برگزار نمی شود.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: برخی از دانشگاه های برند از آموزش مجازی کلاس های عملی و آزمایشگاه ها استفاده کردند. شعار معاونت آموزشی وزارت علوم بر اساس تجربه چند سال گذشته، توسعه استقرار و استمرار یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش عالی کشور است.

آموزش مجازی را جزو آموزش عالی ادامه خواهیم داد

معاون وزیر علوم افزود: بعد از کرونا هم آموزش مجازی را جزو آموزش عالی ادامه خواهیم داد. بسیار مهم است که دستاوردهای این چند ماه دانشگاه ها در حوزه آموزش مجازی را از دست ندهیم. البته آموزش حضوری با هیچ چیز قابل جایگزینی نیست. نباید دانشجویان از جریان آموزش عقب بیفتند و آموزش یک روز هم نباید تعطیل شود.

خاکی صدیق تصریح کرد: اگر آموزش حضوری شروع شود با آموزش مجازی ترکیب خواهد شد زیرا تجربه ما اثبات شده است. در ارتباط با آزمون های این ترم هم باید گفت که این ترم امتحانات الکترونیکی انجام خواهد شد.

او گفت: در ترم گذشته تجربه برگزاری امتحانات الکترونیکی و تجربه ارزیابی مستمر داخل ترم را نداشتیم. اما  قبل از شروع این ترم به معاون دانشگاه ها و روسای دانشگاه ابلاغ شد که ارزیابی و سنجش عملکرد دانشجویان باید در دستور کار باشد. این ترم باید وزن امتحان پایان ترم کمتر باشد.

خاکی صدیق بیان کرد: از دانشگاه ها درخواست کردیم که ترم دانشجویان نو ورود برگزار شود ولی به دلیل از دست دادن یک نیم ماه از ترم واحد کمتری به دانشجویان داده شود تا فشار به آنها وارد نیاید و در مقابل بعد از پایان ترم چند هفته این ترم تمدید شود. اگر دانشگاهی واحد زیاد به دانشجو ارائه کند آن را پیگیری خواهیم کرد.

او ادامه داد: ارزیابی محدودی از ارائه آموزش‌های مجازی به دانشجویان ارائه شد و بر اساس آن یافته‌ها به برخی دانشگاه‌ها تذکراتی داده شد. این نظارت در ترم جاری هم وجود دارد و دانشگاه‌ها موظفند این ارزشیابی را انجام دهند.

خاکی صدیق بیان کرد: ارزشیابی جامعی توسط انجمن یادگیری الکترونیکی در حال انجام است و در طول چند ماه گذشته اقدامات متعددی انجام شد. ارزیابی نحوه آموزش الکترونیک دانشگاه‌ها اختیاری نیست و باید انجام شود تا ارزیابی از وضعیت دانشگاه‌ها داشته باشیم.

او افزود: ارزیابی محدودی از ارائه آموزش‌های مجازی به دانشجویان ارائه و بر اساس آن یافته‌ها به برخی دانشگاه‌ها تذکراتی داده شد. این نظارت در ترم جاری هم وجود دارد و دانشگاه‌ها موظفند این ارزشیابی را انجام دهند.

ارزیابی نحوه آموزش الکترونیک دانشگاه‌ها اختیاری نیست

خاکی صدیق تصریح کرد: ارزشیابی جامعی توسط انجمن یادگیری الکترونیکی در حال انجام است و در طول چند ماه گذشته اقدامات متعددی انجام شد. ارزیابی نحوه آموزش الکترونیک دانشگاه‌ها اختیاری نیست و باید انجام شود تا ارزیابی از وضعیت دانشگاه‌ها داشته باشیم.

او با بیان اینکه مشکلات حق التدریسی‌ها به ستاد وزارت علوم ارتباطی ندارد، گفت: برخی از دانشگاه‌ها که نیرویی برای تدریس ندارند بر اساس سیاست خود می‌توانند اقدام به جذب آن‌ها کنند؛ خدماتی است که وابسته به زنان و نیاز است و مربوط به خود دانشگاه هاست.

خاکی صدیق گفت: طرح سنجش دانشجویان تحصیلات تکمیلی هنوز یک طرح است و در حال کار روی آن هستیم و هنوز هیچ طرح مصوبی نداریم. تکمیل ظرفیت هم سیاست شورای سنجش و پذیرش است و در حوزه معاونت آموزشی درباره آن‌ها تصمیم گیری نمی‌شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: دفاع پایان نامه‌ها به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

او تصریح کرد: فعلا برنامه دانشگاه‌ها به صورت قبل در حال انجام است. کارمندان و کارشناسان اعضای هیات علمی در حد یک سوم با اولویت پشتیبانی آموزش مجازی و حفاظت و حراست در دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت. جلسات دفاع متوقف نخواهد شد و به صورت قبل انجام می‌شود.

خاکی صدیق گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویانی که آزمایشگاه دارند ضروری است که در دانشگاه بمانند و حضور آن‌ها منعی ندارد. خوابگاه‌ها هم برای حضور این افراد دایر باقی می‌مانند و در این زمینه تعطیلات سراسری نداریم.

معاون وزیر علوم بیان کرد: وزارت ارتباطات همکاری خوبی برای اینترنت رایگان انجام داده است و دانشگاه‌ها از اینترنت رایگان برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
آیا دانشجویان پیام نور از اینترنت رایگان، می توانند استفاده کنند؟
آخرین اخبار