5 اشتباه متداول داوطلبان کنکور سراسری در دهه نود

در مسیر موفقیت در کنکور، چاله‌های ناگهانی نیز وجود دارد که می‌تواند از سرعت شما در مسیر رقابت کم کند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  آزمون کنکور را می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات در زندگی هر فرد دانست. اغلب افراد تصور می‌کنند که هنگام ورود به سال کنکور، با کامل‌ترین برنامه روند درس خواندن را جلو می‌برند و نتیجه‌ای فراتر از دلخواه خود خواهند گرفت. با این حال در مسیر موفقیت در کنکور، چاله‌های ناگهانی نیز وجود دارد که می‌تواند از سرعت شما در مسیر رقابت کم کند. تنها راه عبور از این چاله‌ها، درس گرفتن از اشتباهات دیگران و تکرار نکردن آن‌ها است. در این مطلب 5 مورد از رایج‌ترین اشتباهات داوطلبان کنکور را به شما خواهیم گفت تا در این مسیر سخت اما شیرین، از تجربه آن‌ها بهره بگیرید.

1-    انتخاب منابع ناکارآمد؛ کتاب درسی را رها نکنید!

تنها با نگاهی به ویترین کتاب‌فروشی‌های بزرگ متوجه می‌شوید که برای هر درس و در هرپایه، ده‌ها کتاب کمک درسی با اهداف متفاوت و توسط ناشران گوناگونی به چاپ رسیده‌اند. یکی از اشتباهات رایج کنکوری‌ها، این است که به جای تمرکز بر مباحث کتاب درسی، از منابع متفرقه استفاده می‌کنند.

خرید کتاب‌های کمک آموزشی در کنار سفارش کتاب درسی، می‌تواند یک موتور محرک و انگیزه مضاعفی برای یادگیری شما باشد. اما رها کردن کتاب درسی به امید خواندن نکات مهم از کتاب‌های کمک آموزشی، تصمیم نادرستی است که باعث می‌شود مباحث مطرح شده در کتاب را درک نکنید و یا حتی بخش‌های مهمی از آن را جا بیندازید.

همچنین باید برای خرید کتاب کمک آموزشی معیار دشته باشید. نام ناشر، سال چاپ، به روز بودن تغییرات کتاب در آن و استاندارد بودن سوالات، از جمله فاکتورهایی است که باید هنگام خرید منابع کمک آموزشی پیش از کنکور به آن‌ها توجه کنید.

5 اشتباه متداول داوطلبان کنکور سراسری در دهه نود

2-    عدم شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموزان؛ در کدام درس قوی‌تر هستید؟

قبل از شرکت در آزمون بدانید که بهترین بودن به معنای کامل بودن نیست. یکی از مهم‌ترین اشتباهات متداول داوطلبان کنکور، برداشتن همه هندوانه‌ها با یک دست است. این افراد اغلب تصور می‌کنند که باید در همه دروس درصدی بالای 70 داشته باشند. بنابراین در ماه‌های شروع درس خواندن، انرژی و زمان زیادی را صرف یادگیری و تست زنی در همه دروس رشته خود می‌کنند. این موضوع بعد از مدت کوتاهی به یک مشکل تبدیل می‌شود. چراکه برای شرکت در کنکور برای هر رشته حداقل 7 درس عمومی و تخصصی وجود دارد.

باوجود زمان کم و حجم زیاد تست‌، نمی‌توانید بطور یکسان برای یادگیری همه دروس وقت بگذارید. البته این به آن معنی نیست که دروس عمومی یا ساده‌تر را حذف کنید. بلکه با یک برنامه اصولی، تمرکز خود را روی دروسی که نقطه قوت شما هستند بگذارید و آن‌ها را به صورت جدی‌تری دنبال کنید. برای مثال اگر از تجربی به انسانی تغییر رشته داده‌اید و زمان کافی برای خواندن همه دروس ندارید، روی دروس منطق و روانشناسی وقت کمتری بگذارید و در عوض تمرکز خود را روی دروس ریاضی، عربی و ادبیات معطوف کنید.

3-    عدم توجه به مشکلات روحی پیش از کنکور؛ سراب موفقیت یا عدم اعتماد به نفس؟

یکی از رایج‌ترین اتفاقات پیش از کنکور برای دانش‌آموزان، تجربه نوسان در حالت‌های روحی است. این نوسان به دلیل اضطراب کنکور و فرایند درس خواندن ایجاد می‌شود و تا حد زیادی نیز طبیعی است. اما بزرگ‌ترین اشتباه کنکوری‌ها در این مرحله، توجه نکردن به حالت‌های اضطرابی است. اگر در آستانه ورود به سال کنکور هستید، باید بدانید که عدم توجه به اضطراب بیش از اندازه و ناامیدی کامل از قبولی در دانشگاه، شما را به طور کامل از اهداف خود دور خواهد کرد.

در نقطه مقابل بسیاری از کنکوری‌ها اهدافی فراواقعی برای خود تعریف می‌کنند و بدون اینکه تلاش کافی و منابع مناسبی برای دسترسی به آن داشته باشند، با فکر رسیدن به بالاترین رتبه پیش می‌روند و حتی به فکر خرید کتاب دانشگاهی در رشته موردنظر خود نیز هستند. اما هدف‌گذاری غیرواقعی در نهایت ممکن است باعث سرخوردگی شما شود. بنابراین برای اینکه مسیر را با سلامت ذهن و موفقیت طی کنید، امیدوار و پرتلاش باشید و واقعی‌ترین و منطقی‌ترین هدف‌گذاری را بر اساس علاقه، توانایی و مهارت خود داشته باشید.

4-    خواندن دروس بدون تست‌زنی؛ بدون آزمون شبیه‌سازی کنکور ادامه ندهید!

درست است که کتاب درسی بهترین و اصلی‌ترین منبع برای یادگیری است، اما برای موفقیت باید علاوه‌بر بالا بردن سطح تحلیل و ادراک خود از دروس، شیوه‌های تست‌زنی را نیز بیاموزید. یکی از اشتباهات داوطلبان کنکور این است که تصور درستی از آزمون تستی ندارند و به همین دلیل آن را ساده می‌دانند.

سوالات تستی کنکور پر از نکات طلایی نهفته است که بدون دانستن ترفندهای صحیح تست زدن در هر درس، نمی‌توانید از پس آن بربیایید. برای رفع این مشکل به شما پیشنهاد می‌کنیم در آزمون‌های ماهانه موسسات مختلف شرکت کنید و یا برای هر درس کتاب‌های تست استانداردی را بخرید.

5-    نداشتن بودجه بندی دروس در برنامه‌ریزی پیش از کنکور

حتما بارها برای شما پیش آمده که در ساعت‌های ابتدایی روز با خود قرار می‌گذارید که حجم زیادی از دروس را بخوانید و تست بزنید و در پایان به هیچکدام از برنامه‌های خود عمل نکرده‌اید. یکی از اشتباهاتی که داوطلبان در برنامه‌ریزی کنکور مرتکب می‌شوند، نداشتن بودجه بندی در برنامه‌ریزی است. بودجه بندی دروس می‌تواند به شما مسیر درس خواندن بدهد. برای مثال به جای قرار روزانه، برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در مدت یک هفته، حجم مشخصی از یک درس را بخوانید. این بودجه بندی می‌تواند بر اساس تعداد فصل، مبحث و یا شماره صفحه باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا از نظر ذهنی دغدغه کمتری برای خواندن حجم زیادی از مطالب به صورت مدون داشته باشید.

5 اشتباه متداول داوطلبان کنکور سراسری در دهه نود

خرید بهترین منابع کنکور و کتاب دانشگاهی از بانک کتاب مارکا

مسیر موفقیت در کنکور علاوه‌بر تلاش و امید به یک همراه همیشگی و معتبر نیاز دارد. فروشگاه کتاب مارکا همان همراه همیشگی است که در همه مراحل درس خواندن به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن کتاب‌های درسی و کمک درسی مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی خریداری کنید. برای اطلاع از موجودی کتاب‌ها و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 021-66400400 تماس بگیرید.

 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نبض بازار ، کنکور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار