تفسیر قرآن؛

انسان در مقابل کدام اعمال؛ در پیشگاه الهی مسئولیت دارد؟ + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۲۵ سوره بقره و تفسیر امام هادی (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لَا یُؤَاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمَانِکُمْ وَلَٰکِنْ یُؤَاخِذُکُمْ بِمَا کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ

خدا شما را به سوگند‌های لغو مؤاخذه نکند و لیکن به آنچه در دل دارید مؤاخذه خواهد کرد و خدا بسیار آمرزنده و بردبار است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۲۵ سوره بقره

تفسیر آیه ۲۲۵ سوره بقره

امام هادی (ع) در نامه‌ای برای ردّ [نظر]اهل جبر و اختیار فرمودند: اگر شخصی، قائل به کلامی باشد و به این کلام خود معتقد نیز باشد، [ناخداگاه]این اعتقاد او را وادار می‌کند که کلام خود را به صورت عملی [اجرا و]تأیید کند؛ امّا در مورد شخصی که به گفته‌ی خود اعتقاد ندارد، نمی‌تواند حقیقت (که آیه گوینده این حرف خودش را قبول دارد و یا دروغ می‌گوید یا تقیّه می‌کند) را دانست.

خداوند نیز درست بودن نیّت را شرط دانسته حتّی اگر عمل انسان به دلیل وجود مانعی که مانع ظهور آن (نیّت حقیقی فرد) است، موافق نیّتش نباشد و فرموده: به‌جز آن‌ها که تحت فشار واقع شده‌اند در حالی که قلبشان آرام و با ایمان است «و لا یُؤاخِذُکُمُ اللهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمانِکم».


بیشتر بخوانید


سوگند‌هایی که از روی بی توجّهی و یا در حال عصبانیّت و بدون فکر و اراده و یا پر حرفی و عجله و سبق لسان از انسان سرمی زند، ارزش حقوقی ندارد. مسئولیّت، تنها در برابر سوگند‌هایی است که با توجّه و در حال عادّی، به نام مقدّس خداوند برای انجام کار مفید یاد شود.

این قبیل سوگند‌ها شرعاً واجب الاجرا می‌باشد و شکستن آن حرام می‌باشد و کفّاره آن عبارت است از:اطعام ده فقیر، یا اعطای لباس به آنها، و یا آزاد کردن یک برده و در صورت عدم امکان هیچ یک از اینها، سه روز روزه گرفتن.

پیام‌های آیه ۲۲۵ سوره بقره

۱-مسئولیّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‌هایی را که در شرائط غیر عادّی از انسان صادر شود، می‌بخشد. «لا یُؤاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ»

۲-انگیزه و نیّت، ملاک ثواب وعقاب است. «کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ»

۳-یکی از جلوه‌های حِلم ومغفرت الهی، گذشت از خطا‌های غیر عمدی انسان است. «لا یُؤاخِذُکُمُ اللّهُ... غَفُورٌ حَلِیمٌ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار