کدام بیماران با دیدن هر علامت تازه‌ای باید تست کرونا بدهند؟

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مبتلایان به بیماری‌های گوارشی و کبدی با دیدن هر علامت تازه‌ای تست کووید ۱۹ بدهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهران بابایی در خصوص این که  این روز‌ها مبتلایان به بیماری‌های گوارشی و کبدی با دیدن هر علامت تازه‌ای تست کووید بدهند، اظهار کرد: افرادی که بیماری زمینه‌ای گوارشی دارند فکر نکنند که ظاهر شدن علائم جدید به دلیل بیماری خودشان است، بلکه ممکن است علائم ابتلا به کرونا بوده و یا بیماری فعال‌تر شده باشد.

مهران بابایی در برنامه طبیب با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا اعلام می‌شد که این ویروسی است که از طریق عطسه و سرفه منتقل و بعد وارد ریه می‌شود، بعد دیدیم نه در خون و مدفوع هم است، البته انتقال معمول از راه مدفوع و خون نیست، بعد مشخص ذات‌الریه می‌دهد، روی قلب و کلیه اثر گذاشته و بعد مشخص شد که لخته‌سازی کرده و ایجاد سکته می‌کند و روی گوارش و کبد هم اثر می‌گذارد و این سوال را ایجاد می‌کند که کرونا روی کسانی که بیماری‌های گوارشی ندارند، می‌تواند ایجاد ناراحتی کند؟ بله مشخص شده بین ۱۰ تا ۷۰ درصد ممکن است علائم گوارشی در افراد ظاهر شود، یعنی ممکن است که علائم تنفسی دهد، سرفه، گلو درد و بدن درد و همزمان علائم گوارشی مثل تهوع، بی‌اشتهایی، استفراغ و اسهال هم داشته باشد.

وی ادامه داد: در این صورت چرا معده و روده درگیر شده، چون دیدند که گیرنده‌های آن در دستگاه گوارش هم وجود دارد، هر ویروس در جایی اثر می‌گذارد که گیرنده باشد مثل قفل و کلید، مکانیسم اثر ویروس یکی مستقیم ودیگری  از طریق واکنش التهابی است .

این پزشک متخصص در پاسخ به این سؤال که ممکن است که اول علائم گوارشی این ویروس ظاهر شود، گفت: بله می‌شود، یعنی در ۱۰ درصد مبتلایان به کرونا ابتدا و یا تنها علائم گوارشی ظاهر می‌شود، و البته کرونای گوارشی خفیف‌تر از کرونای تنفسی است، اما این نکته مهم است که کسانی که این روز‌ها گوارش‌شان مشکل پیدا کرده حتما باید تست کووید بدهند؟ در برخی از افراد بله، مثلا در افرادی که برای عمل جراحی در بیمارستان بستری هستند. پس کسی که در زمان بستری در بیمارستان به هر دلیل دچار مشکل گوارشی شد باید تست کرونا بدهد، چون علائم گوارشی آن مهم است.

بابایی همچنین تصریح کرد: حالا اگر کسی مثلا بیماری التهاب روده دارد که علائم آن هم اسهال و خونریزی است، اما تحت کنترل بوده و دارو مصرف می‌کند، اما حالا دچار اسهال شده او هم باید تست کرونا بدهد، چون ممکن است آمدن این اسهال فقط به دلیل بیماری خودتان نباشد، نمی‌توان هم فرض را بر کرونا گذاشت و بی‌توجه به اسهال بود، چون ممکن است که به خاطر بیماری خودش بوده و لازم باشد دوز دارو را تغییر دهیم، مثلا شخص آی بی اس دارد و کنترل است ممکن است کووید بگیرد و آی بی اس او اسهال شود و ممکن است نه استرس گرفته و دچار اسهال شود این خیلی مهم است، شخصی علائم نفخ و وروم و سوء هاضمه پیدا می‌کند علائم کسانی که مشکل برخی هستند که بیماری گوارشی دارند ممکن است به خاطر کووید باشد ممکن است به دلیل شله ور شدن بیماری خودش باشد و ممکن است استرس باشد، بعد در اینجا دوز دارو را تغییر می‌دهیم.

این فوق تخصص گوارش در پایان با اشاره به تأثیر کرونا بر کبد هم توضیح داد: کبد هم همین‌طور است، کووید روی کبد هم اثر می‌گذارد و آنزیم‌ها را بالا برده و ممکن است ایجاد ورم کبدی کند، اگر آنزیم تا یک حدی بالا برود مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما اگر پنج برابر شود دیگر نباید از آن دارو‌ها استفاده کرد، اما کسی که بیماری زمینه‌ای مثل هپاتیت بی مزمن دارد و دارو می‌گیرد با ظاهر شدن علائم جدید باید بفهمیم که این مشکل به دلیل این است که بیماری فعال‌تر شده و باید دوز و یا دارو‌ها را تغییر دهیم و یا اینکه فرد به کووید مبتلا شده که در آن صورت نیز باید هر دو درمان را با هم پیش برد. در واقع اگر فرد مبتلا به کووید بیماری زمینه‌ای نداشت و فقط با علائمی مثل اسهال و استفراغ مراجعه کرد جای نگرانی نیست و ما فقط داروی ضد آن بیماری را می‌دهیم، اما اگر بیماری زمینه‌ای داشت آن وقت است که باید دارو‌ها را تنظیم کرد و گاهی اوقات هم که ممکن است خود بیماری فعال‌تر شده باشد.


بیشتر بحوانید



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار