دیدار وزیر دفاع روسیه و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان

وزیر دفاع روسیه در سفر منطقه‌ای به قفقاز، امروز با الهام علی‌اف دیدار و گفت‌وگو داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت دفاع روسیه در وبگاه خود امروز (شنبه) از دیدار «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه با «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، خبر داد.

این دیدار در جریان سفر منطقه‌ای شویگو به قفقاز انجام شده است.

وزیر دفاع روسیه امروز به همراه گروهی از نظامیان وارد باکو شده و با مقامات جمهوری آذربایجان به دیدار و گفت‌وگو نشسته است.

او پیش از دیدار با علی‌اف، در ایروان به ملاقات «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، رفته بود و پس از آن راهی باکو شده است.

در این دیدار مسائل مرتبط با بیانیه «روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان» درباره آتش‌بس اخیر درباره قره‌باغ، مورد بررسی قرار گرفته است.

در این دیدار علی‌اف از اجرای موفقیت‌آمیز توافق مذکور خبر داد و آن را نشانه‌ای برای آمادگی برای دوری از هرگونه تنش و رسیدن به راه حلی سیاسی قلمداد کرد.

همچنین رئیس‌جمهور آذربایجان در این دیدار از روسیه به دلیل «موضعش در جنگ اخیر در قره‌باغ، استقرار نطامیانش و مشارکت رئیس‌جمهور روسیه در آماده‌سازی توافق آتش‌بس اخیر» قدردانی کرد.

به اعتقاد علی‌اف: «روسیه و ترکیه دو کشور دوست برای آذربایجان محسوب می‌شوند در اجرایی ساختن تدابیر ما برای پاسداری و نظارت آتش‌بس مشارکت خواهند کرد.»

در مقابل وزیر دفاع روسیه نیز از «استقرار نیرو‌های پاسدار صلح کشورش در ۲۳ منطقه در قره‌باغ» خبر داد و اعلام کرد «بازگشت آوارگان به مناطق آزاد شده» هم‌اکنون آغاز شده است.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره‌باغ شلیک کرده و سبب شده‌اند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

برای این جنگ تاکنون بار‌ها آتش‌بس تدوین شده و نقض شده است. در واکنش به نقض این آتش‌بس‌ها هرک از طرفین دیگری را متهم می‌داند.

اما به تازگی در تاریخ ۱۰ نوامبر، «ولادیمیر پوتین، الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان» - سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان- بیانیه مشترکی در مورد توقف کامل جنگ در قره‌باغ کوهستانی امضا کردند. بر اساس این بیانیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار است پیشروی در مواضع اشغال شده خود را متوقف کنند، تعدادی از مناطق تحت کنترل باکو قرار گیرند، تبادل زندانیان اجرا شود و نیرو‌های حافظ صلح روسیه در مناطق مورد مناقشه مستقر شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار