مجری طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور:

۵۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های معادن چهارمحال و بختیاری هزینه می‌شود

مجری طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های معادن چهارمحال و بختیاری هزینه می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، داریوش دیودیده مجری طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور در نشست با خبرنگاران با اشاره به حمایت‌های دولت از توسعه معادن اظهار داشت: تا پایان سال آینده هفت هزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های معادن ایران هزینه خواهد شد.

او افزود: در صورت مشارکت استان‌ها و بهره‌برداران معادن، این رقم افزایش چشمگیری می‌یابد.

دیودیده اضافه کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های معادن چهارمحال و بختیاری هزینه خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: این مبلغ در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ برای تامین و توسعه زیرساخت‌های معادن چهارمحال و بختیاری شامل برق‌رسانی، جاده دسترسی، انجام مطالعات و طراحی برنامه‌های کنونی و آینده هزینه می‌شود.

دیودیده با اشاره به برنامه‌های ایمیدرو در حوزه‌های اکتشاف یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری دو پهنه معدنی بزرگ در حال مطالعه است و پس از رسیدن به مرحله بهره‌برداری نسبت به تامین زیرساخت‌ها اقدام خواهد شد.

او چهارمحال و بختیاری را جزو ۱۲ استان غیربرخوردار ایران در حوزه معدن برشمرد و افزود: برنامه‌هایی برای اثربخشی مطلوب‌تر برنامه‌های معدنی در این استان برای سال‌جاری و سال آینده در دستور کار قرار دارد.

دیودیده گفت: در همین راستا برق‌رسانی به مجتمع معدنی باباحیدر شهرستان فارسان و تامین زیرساخت‌های صنایع سنگ کژدمی گوشنگلی شهرستان بروجن تا پایان سال‌جاری آغاز می‌شود.

او افزود: با توجه به نیاز‌های فوری چهارمحال و بختیاری در حوزه زیرساخت‌های معدنی، مجتمع معدنی جونقان ۲ شهرستان فارسان در مرحله مطالعه قرار گرفته است.

دیودیده اضافه کرد: در این راستا با توجه به قرارگرفتن یک پل تاریخی در مسیر معادن مجتمع معدنی جونقان ۲ و جلوگیری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از تردد کامیون بر روی این پل باید نسبت به رفع مشکل موجود اقدام کرد.

او ادامه داد: این اقدام در قالب فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس علاوه بر رفع مشکل تردد کامیون از روی این پل تاریخی می‌تواند مشکل جاده دسترسی زمین‌های کشاورزی مجاور را رفع کند.

دیودیده گفت: برق‌رسانی و احداث جاده دسترسی مناسب مجتمع معدنی شماره ۲ شهرکرد با ۱۱ کارخانه سنگ‌شکن و آسفالت در سال آینده با همکاری ایمیدرو، وزارت نیرو، توانیر، خودیاری معدن‌داران و صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

او تامین زیرساخت‌های مناسب معدنی در استان‌های غیربرخوردار را ضروری دانست و اظهار داشت: هزینه‌های زیرساخت قابل‌توجه است و در توان سرمایه‌گذاران نیست، به همین علت، ایمیدرو حمایت‌های دولتی از سرمایه‌گذاران را انجام می‌دهد.

دیودیده بیشترین نوع مواد معدنی چهارمحال و بختیاری را رسوبی دانست و گفت: امید است در نتایج مطالعات جدید این استان به عناصر فلزی و کمیاب دست یابیم.

او تاکید کرد: معادن چهارمحال و بختیاری می‌تواند علاوه بر تامین نیاز‌های استان و استان‌های همجوار، برای صادرات پیشرو شود.

دیودیده افزود: علاوه بر توجه به مسایل فنی و مهندسی باید هنگام فعال‌سازی معادن به مسئولیت‌های اجتماعی آن به‌خصوص در حوزه تامین جاده و برق در روستا‌ها و مناطق عشایری توجه کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.