کرونا از نگاه بهبودیافتگان

بهبودیافتگان کرونا در ماه‌های اخیر هر کدام تجارب گرانسنگ و البته گاهی تلخ از این بیماری دارند که نشان می‌دهد ویروس کرونا را باید همیشه و همه جا جدی گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کرونا را باور نداشتم از همان روز‌های اولی که در اخبار سر و صدای زیادی بلند کرد با خودم می‌گفتم مگر می‌شود یک ویروس به همین راحتی انسانی را از پا درآورد!

این‌ها سخنان حاج محمد است، مردی ۵۰ ساله که حدود یک ماه پیش به بیماری کووید۱۹ مبتلا شد و اکنون بعد از بهبودی تاکید دارد که مردم این ویروس را جدی بگیرند و به توصیه‌ها عمل کنند.

او افزود: به خاطر شغلم دائم در سفر بودم، وقتی بر می‌گشتم به خانواده این اطمینان را می‌دادم که هیچ خبری از کرونا نیست، چون می‌دیدم در شهر‌های دیگر مردم به راحتی سفر می‌کنند، پارک می‌روند، خرید می‌کنند و انگار نه انگار که کرونا وجود دارد.

به کرونا می‌خندیدم

حاج محمد بهبودیافته کرونا گفت: وقتی اعضای خانواده‌ام را در نگرانی این بیماری می‌دیدم به آن‌ها می‌خندیدم و می‌گفتم چرا اینقدر می‌ترسید کجا کرونا هست؟ بی خیال باشید.

او افزود: تا اینکه یک ماه پیش به منزل خواهرم برای یک دورهمی خانوادگی دعوت شدیم و مثل همیشه با همه اعضای دورهمی روبوسی کردم. آن شب تا نیمه‌های شب از هر دری سخن گفتیم، حتی اسم کرونا هم به میان آمد و همه با هم خندیدیم و آن را مسخره کردیم غافل از اینکه آن شب آخرین دیدار با بعضی از عزیزانم بود!

فکر کردم سرماخوردگی است

حاج محمد بهبودیافته کرونا گفت: نمی‌دانم چه کسی در آن میهمانی ناقل بود، اما چند روز بعد سردرد عجیبی گرفتم و بعد از آن بدن درد و تب بالا داشتم، اما باز هم جدی نگرفتم و فکر کردم سرماخوردگی است.

او عنوان کرد: یک روز از درد شدید قفسه سینه مجبور شدم به بیمارستان مراجعه کنم و آنجا متوجه ابتلا به بیماری کرونا شدم. انگار دنیا روی سرم خراب شد؛ به خاطر بیماری دیابت چند روز در بیمارستان بستری بودم و از همان جا یکی یکی خبر ابتلای اعضای خانواده‌ام را شنیدیم.

دیدن فوت بر اثر کرونا

حاج محمد بهبودیافته کرونا گفت: در بخشی که بستری بودم با یکی از بیماران که کمی آن طرف‌تر بود مشغول صحبت بودم و او هم با اشاره چیز‌هایی می‌گفت، ناگهان دیدم هیچ حرکتی نمی‌کند و بعد آن بیمار فوت کرد؛ آنقدر ترسیده بودم که مرگ خودم را هم نزدیک می‌دیدم، اما در تمام آن لحظات به روز‌هایی فکر می‌کردم که کرونا را شوخی گرفته بودم و به آن می‌خندیدم.

او که ۲ تن از بستگانش را بر اثر کرونا از دست داده است افزود: به لطف خدا و تلاش کادر درمان از بیماری نجات یافتم و به خانه برگشتم، اما از همه مردم خواهش می‌کنم کرونا را جدی بگیرند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هیج جا امن‌تر از خانه نیست

نظر او را درباره اعمال محدودیت‌های جدید پرسیدم که گفت: در ایام نوروز که محدودیت‌هایی اعمال شد من از کسانی بودم که به هر بهانه‌ای سعی داشتم از شهر خارج شوم و از هوای دل‌انگیز بهاری استفاده کنم حتی به خواهرزاده‌هایم راه‌های میانبر (فرعی) که پلیس نتواند ما را ببیند، نشان دادم و همه زدیم به دامن طبیعت، اما الان که آن روز‌های سخت بیماری را پشت سر گذاشتم فهمیدم که هیچ جایی امن‌تر از خانه نیست.

زن جوانی که در مطب یکی از پزشکان به انتظار نشسته نیز معتقد است افرادی که ماسک نمی‌زنند و بی خیال در شهر تردد می‌کنند از جان خود و عزیزانشان سیر شده‌اند.

بقیه رعایت نکنند ما هم به آتش آن‌ها می‌سوزیم

نذری یکی از بهبودیافتگان از کرونا با بیان اینکه ۶ ماه پیش در حالی که ۲ ماهه باردار بوده به بیماری کرونا مبتلا شده است، گفت: حدود یک ماه و نیم طول کشید که توانستم از چنگ کرونا رها شوم.

او افزود: ۲۰ روز پیش مادر و خاله‌ام را به فاصله یک هفته از دست دادم، چون آن‌ها هم کرونا داشتند.


بیشتر بخوانید


نذری تاکید کرد: البته ما از همان اول بسیاری از توصیه‌ها را رعایت کردیم، مادرم ۶ ماه کامل خودش را در منزل قرنطینه داشت، اما چه فایده وقتی بقیه رعایت نکنند ما هم به آتش آن‌ها می‌سوزیم!

این بهبود یافته از کرونا با ناراحتی ادامه داد: همسرم شغل آزاد دارد و اگرچه فشار‌های اقتصادی زیاد است، اما فقط به خاطر اینکه جان همشهریان به خطر نیافتد مغازه‌اش را بسته و فروش اینترنتی در خانه انجام می‌دهد.

ابتلا در سفر به روستا

حیدری یک جوان بیرجندی است که به خاطر شغلش به روستا‌های زیادی سفر می‌کند، درخصوص ابتلا به بیماری کرونا گفت: یک روز به روستا رفتم، چون قرار بود از چند نفر اهالی آنجا زرشک خریداری کنم، زمانی که رسیدیم با جمعیت زیادی در میدان روستا مواجه شدم و به فردی که در روستا منتظرم بود زنگ زدم، او از میان جمعیت بیرون آمد و عنوان کرد که جوانی از اهالی روستا فوت کرده و مردم برای تشییع او اینجا جمع شدند.

او افزود: شاید مدت زمان حضورم در آن روستا به یک ساعت هم نکشید، اما روز بعد دچار سردرد و تب شدید شدم و بعد از آن تا حدود سه هفته در خانه با کرونا می‌جنگیدیم و بعد شنیدم که عده زیادی در آن روستا کرونا داشتند و حتی برخی از آن‌ها فوت کردند.

حیدری عنوان کرد: از بعضی اطرافیانم می‌شنوم که می‌گویند روستا‌ها از کرونا پاک است و تا تعطیلی می‌شود همه به سمت روستا‌ها می‌روند، اما حالا که خودم از آن روستا کرونا گرفتم جرات نمی‌کنم به فامیلم در روستای خودمان سری بزنم.

نقش مهم خانواده در مهار کرونا

ملانوری استاندار خراسان جنوبی گفت: خانواده در مهار بیماری کرونا نقش مهمی دارد.

او که شامگاه پنجشنبه به صورت تصویری در نشست کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و دبیر این کمیته شرکت کرد، با مطلوب خواندن طرح مدیریت محله محور کرونا موسوم به طرح ملی شهید حاج قاسم سلیمانی، افزود: شرط موفقیت این طرح، همراهی خانواده‌هاست.

ملانوری ادامه داد: با توجه به اینکه خانواده‌ها نقش مهمی در فرهنگ سازی دارند، در این زمینه هم قطعا آموخته‌های بچه‌ها در محیط منزل، ماندگارتر و مؤثرتر است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: خانواده‌ها باید بر نکته‌ها و دستورالعمل‌های پیشگیرانه توجه کنند چرا که در مورد بیماری کرونا نیز پیشگیری بهتر از درمان است.

قدرت سرایت کرونا ۹ برابر شده است

 عابدی متخصص بیماری‌های عفونی در بیرجند نیز از همه مردم درخواست کرد، برای اینکه بتوانیم جلوی گسترش بیماری و بخش‌های بیمارستانی را بگیریم تا جایی که امکان‌پذیر است فقط با زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مداوم دست‌ها، به سیستم نظام سلامت کمک کنند.

او افزود: متاسفانه به دلیل طولانی شدن این بیماری و خستگی مردم، دورهمی‌های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی افزایش پیدا کرده است.

 عابدی عنوان کرد: در ماه‌های اول شیوع بیماری کرونا، فقط یک بخش بیمارستان درگیر این بیماری بود که در اپیدمی خرداد ماه به ۲ تا سه بخش رسید و اکنون تمامی بخش‌های طبقه اول بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: قدرت سرایت و بیماری‌زایی ویروس کرونا بین ۳ تا ۹ برابر افزایش پیدا کرده و در موج اخیر بیماری، تاخیر در مراجعه به بیمارستان‌ها یکی از عوامل مهم بدحال شدن بیماران است.

۶۷ درصد موارد جدید کرونا در خراسان جنوبی انتقال خانوادگی است

مهدی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهر امسال با شروع پیک سوم کرونا ۶۷.۲ درصد موارد جدید ابتلا در خراسان جنوبی، انتقال خانوادگی بوده است به این معنا که انتقال در این محیط از دسترس ما خارج است و مردم باید رعایت کنند.

او افزود: همچنین در این مدت ۳.۸ درصد مبتلایان کرونا دارای سابقه مسافرت، ۲۴ درصد آلودگی در محل کار و ۴.۹ درصد به دلیل حضور در اجتماع مبتلا شده‌اند.

تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی از مهر ماه امسال تاکنون در خیز سوم بیماری همچنان صعودی است.

بر اساس آخرین وضعیت استان خراسان جنوبی از نظر رنگ‌بندی شهرستان‌ها برای اجرای محدودیت‌های جدید از اول آذر هفت شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی هستند.

با توجه به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اختیار رسانه‌ها قرار داد، شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

همچنین شهرستان‌های خوسف، درمیان، زیرکوه و سربیشه در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند و هیچ یک از ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) نیستند.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهر‌های کشور از روز شنبه (اول آذر ماه) اجرا شد و در این طرح، وضعیت شهر‌های کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز و حوزه‌ها و فعالیت‌ها در همه این شهر‌ها در پنج بخش ادارات، تجاری، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، تردد‌ها تقسیم شده است.

محدودیت تردد در مناطق قرمز و نارنجی خودرو‌ها با پلاک بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج یا وارد یک شهر دیگر شوند، همچنین پلاک‌های غیربومی نمی‌توانند وارد این مناطق شوند.

تردد درون شهری در مناطق قرمز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ممنوع است، اما افراد شاغل در مشاغل ضروری در ساعت ۲۱ مجاز به تردد هستند و بقیه افراد برای کاهش این بیماری خطرناک باید در خانه بمانند و از رفتن به تجمعات و مهمانی‌های خانوادگی پرهیز کنند.

تاکنون ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.