وضعیت انتشار کتاب در آبان ماه سال جاری

تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ عنوان کتاب در آبان ماه سال جاری منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس آمار انتشار کتاب که تاکنون در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده است در آبان ماه سال جاری تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ عنوان کتاب منتشر شده است ناگفته نماند شرایط شیوع کرونا در کشور و شرایط اقتصادی بازار نشر باعث شده است ناشران با تعلل بیشتری کتاب منتشر کنند.


بیشتر بخوانید



از میان آثار منتشر شده در آبان ماه سال جاری هزار و ۷۰۷ عنوان کتاب تالیفی و ۵۴۳ عنوان کتاب تالیفی هستند. ناشران تهرانی هزار و ۵۹۷ عنوان و ناشران شهرستانی ۶۵۳ عنوان کتاب منتشر کردند. هزار و ۵۴۰ عنوان کتاب چاپ اولی و و ۷۱۰ عنوان تجدید چاپ بودند.


شمارگان کتاب در مجموع به ۲ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۹۳۶ نسخه رسید. در این ماه بیشترین متوسط شمارگان کتاب به حوزه کودک و نوجوان با ۲ هزار و ۴۸۸ نسخه و کمترین متوسط شمارگان کتاب به حوزه هنر با ۶۳۰ نسخه اختصاص دارد. متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات به ۹۲۴ عنوان می‌رسد. این درحالی است که در آبان ماه سال ۸ هزار و ۶۱۹ عنوان کتاب منتشر شد. از این میان ۶ هزار و ۲۴۹ عنوان کتاب تالیفی و ۲ هزار و ۳۷۰ عنوان ترجمه بودند.


ناشران تهرانی ۶ هزار و ۶۵۳ عنوان و ناشران شهرستانی هزار و ۹۶۶ عنوان کتاب در آبان ماه سال گذشته منتشر کردند. از این میان ۴ هزار و ۲۲۳ عنوان چاپ اولی و ۴ هزار و ۳۹۶ عنوان تجدید چاپ شده بود. در آن زمان بیشترین متوسط شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان به ۳ هزار و ۳۰۱ عنوان و کمترین متوسط شمارگان کتاب به ۶۶۰ عنوان در حوزه کلیات می‌رسید. متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات هزار و ۲۹ عنوان بود.


این آمار به خوبی نشان می‌دهد وضعیت نشر کشور از سال گذشته تا کنون چقدر تغییر کرده است و شرایط اقتصادی بازار نشر و شیوع بیماری کرونا تا چه حد روی میزان فعالیت ناشران و مولفان تاثیر گذاشته است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار