بخشی از آنچه در مجلس ۲ آذر ۹۹ گذشت؛

کرونا مجلس «مشروطه» را احیا کرد/ از صحن آنلاین تا قسم حضرت عباس «ذوالنوری»

صحن علنی مجلس در سایه محدودیت‌های کرونایی در سه محل و با تصویب یک دستور کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز کرونا «مجلس مشروطه» را احیا کرد؛ صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس پارلمان و با حضور ۱۹۱ نفر از نمایندگان، برای رعایت دستورهای بهداشتی در سه محل «ساختمان جدید، ساختمان مشروطه و کمیسیون تلفیق»  آغاز شد.

صحن علنی آنلاین «با» حضور در پارلمان

در حالیکه برقراری ارتباط آنلاین میان نمایندگان در جلسات مجلس از اواخر اسفند پارسال کلید خورد و چند جلسه‌ای به صورت غیر رسمی هم برگزار شد، اما پارلمان تا امروز نتوانسته بود به جمع‌بندی دقیقی از برگزاری آنلاین جلسات برسد.


بیشتر بخوانید


کرونا مجلس «مشروطه» را احیا کرد/

برخی در پی برچسب زدن سیاسی به طرح کمک معیشتی هستند

رئیس مجلس در ابتدای نشست به مشکلات نظام بروکراسی، سوءمدیریت، فقر و تبعیض اشاره کرد و گفت که «پارلمان برای حل مشکلات ریشه‌ای به اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، طرح شفافیت و رفع قوانین زائد پرداخته و در مشکلات روزمره مسائلی از قبیل بورس، مسکن و نظارت بر اجرای پروژه‌های نیمه تمام را در دستور کار قرار داده است.»

قالیباف با بیان اینکه در این مقطع زمانی با توجه به گرانی‌ها، شرایط کرونا و سایر مشکلات به دنبال طرح معیشت بودیم، تصریح کرد: برخی در کشور به دنبال زدن برچسب سیاسی به این قانون هستند، اما این واقعیت امروز جامعه ماست که به دلیل انبوهی از ناکارآمدی‌ها به این وضع رسیده ایم.

کرونا مجلس «مشروطه» را احیا کرد/

او افزود: خوشحالیم که دولت هم بعد از مدتی به همین نتیجه رسید و امیدواریم با استفاده از فرصت قانون حمایت معیشتی از مردم، به کمک مردم بیاید. جلب اهتمام دولت به مسئله کمک معیشتی به مردم هر چند دیرهنگام، ولی نشانه خوبی است و مجلس از آن استقبال می‌کند.

دولت روز گذشته از مصوبه خود برای کمک معیشتی رونمایی کرد؛ رئیس مجلس در بخشی دیگر از نشست علنی گفت که «مهم نیست که این طرح به نام چه کسی قرار است به انجام برسد، مهم هر چه زودتر اجرایی شدن این طرح است، باید با اجرای سریع و دقیق قانون، تاخیر‌های چندماهه در حمایت معیشتی از مردم را جبران کنیم.»

کرونا مجلس «مشروطه» را احیا کرد/

یک دستور تصویب شد

نمایندگان تنها یک دستور را بررسی و تصویب کردند. در جریان رسیدگی این مسئله، با ساختمان‌های دیگر برای ارائه پیشنهاد و نظر نمایندگان به صورت آنلاین ارتباط برقرار می‌شد که کمی با تأخیر و مشکلات جزئی همراه بود. 

بر اساس مصوبه مجلس، احکام جدیدی برای تنظیم بودجه سالانه به تصویب رسید که بر اساس آن، لوایح و قوانین بودجه سنواتی به شرح احکام زیر تنظیم، تصویب، اجرا و تفریغ می‌شود:

الف: دولت مکلف است لایحه بودجه سنواتی را علاوه بر قوانین ذی‌ربط با رعایت احکام زیر تهیه، تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه کند:

۱. ایجاد شناسه پرداخت برای تمام پرداخت‌های دولت از محل منابع عمومی و اختصاصی شامل طبقه بندی به تفکیک دستگاه اجرایی، اقتصادی (فصول و مواد ذیل فصول هزینه ای) عملیاتی (امور و فصل، برنامه، طرح و فعالیت) و نیز محل تامین اعتبار و انجام کلیه پرداخت‌های مزبور از طریق حواله الکترونیک به همراه شناسه پرداخت.

۲. استقرار کامل نظام پرداخت به ذینفع نهایی و پیاده سازی نظام پرداخت اعتباری در بودجه.

۳. ثبت و ساماندهی کلیه پرداخت‌های حمایتی از محل بودجه عمومی در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه واجتماعی به همراه کد شناسه پرداخت.

۴. تحویل خوراک از جمله نفت خام و میعانات گازی به اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده با سازوکار ضمانت بانکی یا اعتبار اسنادی و تسویه آن حداکثر ظرف سه ماه از زمان تحویل.

کرونا مجلس «مشروطه» را احیا کرد/

۲۰ دقیقه تنفس نمایندگان

حدود ساعت ۹:۴۰ صحن مجلس به تنفس ۲۰ دقیقه‌ای برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و ضدعفونی رفت. دقایقی پس از ساعت ۱۰ و در ۱۰:۰۷ امروز، نشست علنی به ریاست سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس اول پارلمان دوباره آغاز به کار کرد و روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه تذکر‌های کتبی را خواند.

نگذاشتید از رئیس جمهور سؤال کنیم

محمدحسین آصفری نماینده اراک در تذکری خطاب به هیئت رئیسه، از آنها خواست تا شأن مجلس و نمایندگان را رعایت کنند. او بیان کرد که «با توجه به مشکلات ارزی در کشور، ۲ بار نامه‌ای را به شخص آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی ارسال کردیم و از او خواستیم تا در بحث تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کاملاً شفاف اعلام کند که این ارز‌ها را به چه کسانی تحویل داده؟ چه کالا‌هایی وارد شده؟ و آیا کالا‌های وارد شده مناسب مردم بوده؟ و یا اینکه اصلاً کالایی وارد شده است یا خیر؟

او افزود: همتی به هر دو نامه مجلس پاسخی نداد و تنها یک آدم دست چندمی در بانک مرکزی پاسخ نامه مجلس را داده و اعلام کرده است که این موارد به صورت شفاف در سامانه بانک مرکزی موجود است و به آن مراجعه کنید، اما طی این چند ماه این سامانه بارگذاری نشده و به روز نیست. تنها به ما می‌گویند از طریق سؤال و استیضاح برای برخورد با این موضوع عمل کنید.

کرونا مجلس «مشروطه» را احیا کرد/

این نماینده مجلس در گلایه‌ای از هیئت رئیسه اظهار کرد: اگر هیئت رئیسه اجازه داده بود که سؤال از رئیس جمهور کلید بخورد و آقای روحانی به صحن مجلس می‌آمد و پاسخ نمایندگان را می‌داد، امروز وزرا و مسئولان دولتی این‌گونه پاسخ نامه‌های ما را نمی‌دادند.

در ادامه علی نیکزاد که ریاست صحن را بر عهده گرفته بود، گفت: دیوان محاسبات در بحث تخصیص ارز مذکور باید ورود کند و از رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و همچنین اقتصادی خواست که با دعوت رئیس بانک مرکزی، این مسئله را بررسی کنند.

قسم حضرت عباس رئیس کمیسیون امنیت ملی؛ کسی مخالف برداشتن تحریم‌ها نیست

در تذکری دیگر، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پشت تریبون خطاب به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، گفت: هنوز تکلیف انتخابات آمریکا به طور قطعی معلوم نشده است، اطرافیان شما و جنابعالی با یک بی نظمی و آنارشیسم، در حال پهن کردن فرش قرمز برای دشمن هستید. هر کسی می‌داند و یقیناً شما و کابینه‌تان به عنوان امنیتی‌ترین و سیاسی‌ترین هیئت دولت پس از انقلاب این را می‌دانید که اگر از موضع سستی و ضعف برخورد کنید، میدان امتیازگیری را از دست داده‌اید و پیشاپیش زمینه امتیازگیری برای دشمن را فراهم کرده‌اید.

او ادامه داد که «شاعر درست گفته که «اظهار عجز پیش ستمگر ز ابلهی است/ اشک کباب باعث طغیان آتش است» به حضرت عباس و کسی که قبولش دارید، هیچ کسی در این مجلس مخالف برداشتن تحریم‌ها نیست. از موضع عزت و اقتدار ورود کنید که حق این مردم تضییع نشود.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: برجام بدبختی بود و ادامه‌اش بدبختی بیشتر است. از موضع عزت و قدرت ورود کنید و از اصول و ارزش‌ها و حقوق این ملت عقب‌نشینی نکنید و محکم بایستید. چه معنایی دارد که برخی از دولتمردان مدام از آمریکا تمجید و به نیروهای منتقد داخلی حمله می‌کنند.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: این افراد می‌خواهند دعوایی درست کنند تا موضع غلط خود را بپوشانند، اما بهتر است به جای این کارها بر امتیازگیری از طرف مقابل متمرکز شوند.، نه اینکه مرتب فریاد ننه من غریبم بخوانید!

کرونا مجلس «مشروطه» را احیا کرد/

اصناف را تعطیل کردیم، اما بانک‌ها از جریمه دیرکردشان چشم‌پوشی نمی‌کنند

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در بخشی از نطق میان دستورش، گلایه‌هایی را از تصمیم‌های غیر کارشناسی در دولت داشت. او اظهار کرد که «بسیاری از اصناف را تعطیل کردیم در حالیکه بانک‌ها از یک روز جریمه دیرکردشان چشم‌پوشی نمی‌کنند. چک‌ها به بانک‌ها می‌رود و این دغدغه آفرین است یا آرامش‌زا؟ ساعات حمل و نقل را کم می‌کنیم به خیال اینکه تراکم جمعیت و فاصله اجتماعی اصلاح شود، حال آنکه موجب تراکم بیشتر جمعیت شده است.»

او با یادآوری اینکه به نیازهای معنوی توجه نشده است، تصریح کرد: امروز با چه توجیهی جلوی مسجد و معنویت گرفته می‌شود؟ درحالیکه مقام معظم رهبری فرمودند کارشناسان استاد کرونا باید به نیازهای معنوی مردم توجه کنند. «سنگ بسته‌اند و سگان رها کرده‌اند!» بیماری غوغا می‌کند و ما راه‌های آرامش معنوی را بر مردم بسته‌ایم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس همچنین گفت که «به طب سنتی بها داده نشده است؛ افرادی ۲۰ سال بر عرصه مدیریت بهداشتی و درمانی کشور تکیه زده‌اند و جنایت بزرگ عقیم سازی و نسل‌کشی زنان ما را رقم زده‌اند؛ مجلس با طرح جمعیت و تعالی خانواده جلوی این جنایت را می‌گیرد. پس از چندین سال که مقام معظم رهبری دستور دادند، جلوی کنترل جمعیت گرفته شده است. امروز پس از دو ماه وزیر بهداشت دستور داده موضوع عقیم سازی برداشته شود و باز هم معاونی که خود در این قضایا بوده، باید پاسخگو باشد. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت تا کنون ۴۰ شکایت از این معاونت شده است و طلبکارانه استعفا می‌دهد.»

مجلس شورای اسلامی این هفته، روز چهارشنبه نشست علنی خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
دولتی که با کلک و نشان دادن کلید سر کار آمد بیشتر از این نباید توقع داشت چراکه اگر به خدا و توکل به ان امید می داشت مطمئناً خداوند هم یاری می کرد، خدایا کاری کن که دولتی مانند دولت شهید رجایی سر کار بیاید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
دولتی که با کلک و نشان دادن کلید سر کار آمد بیشتر از این نباید توقع داشت چراکه اگر به خدا و توکل به ان امید می داشت مطمئناً خداوند هم یاری می کرد، خدایا کاری کن که دولتی مانند دولت شهید رجایی سر کار بیاید.
Iran (Islamic Republic of)
یک پدر بازنشسته
۲۳:۴۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
سلام عزیزان مجلسی ، شما را قسم به ائمه معصومین ع ، شما را قسم به وحدانیت خدا ، شما را قسم به جان عزیزانتان ، تکلیف ملت عزیزمان را با این رئیس دولت و کابینه کم بازده اش مشخص کنید . من بازنشسته که مستاجر هم هستم ، یک میلیون و خورده ای به حقوقم اضافه شده با این حقوق جدید تا دهم برج بسختی دوام می آورم . پنجشنبه و جمعه ها بچه هایم که می آیند شرمنده همه شان هستیم . خانمم برنج هندی با سیب زمینی خالی مهمانشان می کند .دیگر این همه دولت منت اضافه حقوق مان را کرده ، گرانی های اخیر اون اضافه ها را هم خورد و از بین رفت .به ولای علی قسم این قرنطینه ها هم مزید بر اون گرانی ها و بی ارزشی حقوق مان شده و کلی در خانه اعصاب مان قره قاطی میشه .این دولت ماندن هر روزش زیانه برای ما . چرا کوتاهش نمی کنند اینهارو ؟ چرا .چه حکمتیه ؟ مجلس که قدرت داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
آفرین بر حجه الاسلام محمد تقی نقدعلی و حجه الاسلام ذوالنوری (بابا اینها دارند باز مردم را مثل جریان دیوارکشی تو پیاده رو گول می زنند که نیروهای انقلابی مخالف برداشتن تحریمها هستند و اینها کاسبان تحریمند)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
خوب بازم ذوالنور و بازم افاضات مزخرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
مجلسی که به هیچ دردی نمیخوره و هیچ قدرتی نداره همون بهتر که نباشه و تعطیل شه
Iran (Islamic Republic of)
یک شهروند
۱۹:۴۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
ازاول انقلاب تاکنون یک مردپیدا نشد که یک بار برای همیشه این بانکهای رباخوار وزور گیر را اصلاح کند بانکها ار ویروس کرونا زودتر آدم را می کشند کی گفته درکشور اسلامی بانک رباخوار داشته باسیم این بانکها نه حرف علما ونه مراجع تقلید وهیچ را قبول ندارند تمام سودهایی که می گیرند به جیب خودشان می رود همه اش بین کارکنان بانک یا قرض الحسنه است ویا بلاعوض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
اصلا ما مجلس لازم نداریم خود شخص قالی باف بی رای رییس مجلس شد ومورد احتماد حاکمیت است بحث است بیخود به بقیه نمایندگان حقوق میدیهید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۱۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
8 سال با سو مدیریت مملکت را به گند کشیدن // چن ماه دیگه هم مفت در میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
تنها یک آدم دست چندمی !!! فقط طرز فکر نماینده ده درصدی که آدم ها را دسته بندی میکند . یک کارمند احتمالا تحصیلکرده را دست چندمی ! می خواند . حتما با وجود شما ودولت .... ایران بهتر می شود
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۵۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
مجلس ما را در برابر دولت به شیر بی دم بی یال و اشکم تبدیل کردن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۰۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
مجلس شورای اسلامی هرچه سریعتر طرح دوفوریتی را مبنی بر ممنوعیت خروج مسئولان ارشد نظام را تا چند ماه بعد از پایان ریاستشان تصویب کنند تا با این طرح جلوی نود درصد اختلاسها و دزدیها و شرارتها و جاسوسهای مسئولین گرفته بشه و الا الان اکثر مسئولان بی لیاقت بارشونو بستن تا با اتمام دوران دولت ، از کشور با تمام خیانتهایی که کردند، متواری شوند
Iran (Islamic Republic of)
کاووس
۱۸:۵۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
درود بر شما که گل گفتی این مسئولین دو تابعیتی هستند از حالا باید فکری برای فرارشان کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
از اول آذر99 تا حداقل یکسال بعد از اتمام مسولیتشان خروج از کشور بهرشکل اعم از انقضاء مدت مسولیت یا استعفا یا برکناری و عزل و...
باید خودشون و خانواده و حتی بستگان درجه2 انها هم کلا ممنوع الخروج شوند.
Netherlands
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
اقایان نمایندگان باید دهه 70 بیدارمیشدیم .که دولتهای دست نشانده استکبار وسرداران تهاجم فرهنگ اسلامی ملتو استحاله کردند والانم نوبت نابودی اقتصادشونه. واقعا دیگه خیلی دیرشده. بااین وضع اقتصادی اگه نوح نبی هم بیاد دیگه مردم بیش از2 بجه رو نخاهن خاست.چون فرهنگ اسلامی درکارنیست .تازه دولت ما بفکر اینه که خونهای 80 .70 متریرو به 25 و40 متر تبدیل کنه. اشرافعا بخاطر لذات دنیائیشون راضی ببچه دار شدن نیستند . فقرا وضعفاهم بخاطر مشگل درامد ومسکنوووو راضی ببچه دارشدن نیستند . درزمان دولت مرحوم هاشمی اگه خانمی برای بار 3 دربینارستان جها زایمان بستری میشد نه تنها پرستاران وپزشکان توبیخش میکردند. حتی عملا اهمیتی برسلامتش نمیدادند. اونزمان بسته لوله زنانو مدکردند .وبعدشم دردولت اصلاحات فرهنگ اسلامی حجابو موچاله کرده وبه سطل اشغال انداختن. الان مهمتراز همه مشگلات . حل معیشتو اشتغاله که اونم اقای رو حانی باتشکیل دولت راسگویان بیش ازهمه تاریخ گشایش اقتصادی بوجود اورد. مردم ایران .متاسفانه راه غیرخدائی رفتند .بجای خدا باوری بکدحداباوری رو اوردند وعلت تامه شم وجود دولتهائی مثل موسویو خاتمی .هاشمی و روحانی بود که نهایتا کارو به اینجارسوندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
البته خیانت شده اما دست خیلیها رو شده و باتشکیل دولت انقلابی دلسوز ومتعهد بخش زیادی از کارها باتوکل بخدا و تلاش مجدانه دولت انقلابی قطعا وحتما قابل حله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
۱۹:۱۵ رویای خوبی بود اما عملا چیز دیگه داره میشه بیدارشو رویا نباف بسه.
آخرین اخبار