آزادسازی قریب الوقوع شهر مأرب و تسلط مبارزان یمنی

یکی از فرماندهان ارشد مزدوران وابسته به عبد ربه منصور هادی با اذعان به شکست مزدوران و نیرو‌های ائتلاف متجاوز به سرکردگی رژیم سعودی از سقوط قریب الوقوع شهر مأرب خبر داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از فرماندهان ارشد مزدوران وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن با اذعان به شکست مزدوران هادی و نیرو‌های ائتلاف متجاوز به سرکردگی رژیم سعودی از سقوط قریب الوقوع شهر مأرب خبر داده و به جنگجویان تحت امرش توصیه کرده است خانه هایشان را در شهر مأرب بفروشند چرا که تا مدتی دیگر به دست نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواهد افتاد.

روزنامه الاخبار چاپ لندن در گزارشی به قلم لقمان عبدالله نوشت: در آستانه ورود نیرو‌های صنعاء به ورودی‌های شهر مأرب، سردرگمی بر گروه‌های تحت کنترل نیرو‌های ائتلاف متجاوز حاکم شده است و آنان یکدیگر را یا به حاشیه می‌رانند یا با یکدیگر تسویه حساب می‌کنند و یکدیگر را مسئول شکست در برابر نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌دانند یا آنکه ائتلاف به خاطر کوتاهی در پشتیبانی هوایی سرزنش می‌شود.

نشانه‌های شکستی بزرگ در مأرب ظاهر شده است، سعودی‌ها در حال عقب نشینی هستند، خسارت‌های زیادی متحمل شده اند و این وضع در فیلمی که سرتیپ هاشم الاحمر، فرمانده منطقه ششم نظامی طرفدار عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) منتشر کرده است به روشنی دیده می‌شود.

او اعتراف کرده که تسلط انصارالله بر شهر مأرب به عنوان آخرین پایگاه دولت به اصطلاح قانونی در شمال یمن نزدیک است. او به تضعیف شدید روحیه نیرو‌های هادی اذعان کرده و گفته است بیشتر نیروهایش فقط زمان توزیع حقوق دیده می‌شوند و در داخل نهاد‌های دولت در مأرب مستقر هستند.

الاحمر در ادامه، صغیر بن عزیز فرمانده ستاد مشترک نیرو‌های منصور هادی و وابسته به امارات را مقصر دانسته و در مقابل از خود دفاع کرده و گفته است افسرانش در گذشته با وجود قطع شدن حقوقشان با جدیت و مسؤلانه جنگیده‌اند.

الاحمر در ادامه در سخنانی که نشانه یأس و ناامیدی اش از ادامه نبرد کنونی است جنگجویانش را به فروش خانه هایشان تشویق و خاطرنشان کرده، خانه‌هایی که ساخته شده است در صورتی که «حوثی ها» به مأرب حمله کنند آینده‌ای نخواهند داشت.

الاحمر تأیید کرده که از شدت دفاع از این شهر به میزان زیادی کاسته شده است.

این موضع‌گیری الاحمر یک روز پس از آن منتشر می‌شود که نیرو‌های سعودی تعداد زیادی از نفربر‌ها و تجهیزات سنگین نظامی را از پادگان تداوین به مرز‌ها منتقل و عقب نشینی کردند.

این در حالی است که برخی منابع نزدیک به ائتلاف کوشیده اند این عقب نشینی را کم ارزش جلوه بدهند و آن را جابجایی نیرو‌ها خوانده اند. رسانه‌های یمنی، تصاویری از عقب نشینی جنگ افزار‌های سعودی بدون آنکه جنگ افزار‌های جدیدی جایگزین آن‌ها شود، منتشر کردند.

نیرو‌های سعودی، تجهیزات سنگین خود را از آخرین پادگان منطقه هفتم نظامی یعنی پادگان "ماس" چند روز قبل از آنکه به کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی درآید، خارج و از آن عقب نشینی کرده اند.

پس از آنکه عربستان نیروهایش را در پی موفقیت‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در جبهه‌های الجوف و نهم از این جبهه‌ها خارج کرد، هم اکنون شماری از نیرو‌ها و تجهیزات نظامی سعودی در پادگان‌های تدواین و الرویک مستقر هستند.

در حال حاضر و با وجود آنکه همه طرف‌های طرفدار ائتلاف، خطری را از بابت از دست دادن آخرین پایگاهشان در شرق صنعاء احساس می‌کنند، اما منازعه و کشمکش بین فرماندهان نیرو‌های محلی که جبهه‌های مأرب را تشکیل داده اند، ادامه دارد.

این منازعه در پی انتصاب‌های نظامی شدت گرفته، زیرا صغیر بن عزیز چند ماه گذشته توانسته است شمار زیادی را در مراکز عالی‌رتبه به کار گمارد و صاحبان این سمت‌ها به رژیم امارات وفادارند. او همزمان موفق شده است شمار زیادی از فرماندهان دیگر را که به حزب اصلاح (اخوان المسلمین) وفادارند کنار بگذارد.

نیرو‌های صنعاء توانسته اند با کنترل بر مناطق الجدافر و عداون، امنیت همه مناطق بیابانی حد فاصل بین استان‌های مأرب و الجوف را تأمین کنند و هدف از این گام نیز قطع کردن خطوط امدادی به سمت مأرب است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اکنون کنترل خود را بر پادگان راهبردی "ماس" در مأرب تثبیت کرده‌اند. این پادگان آخرین و مهم‌ترین خطوط دفاعی شهر مأرب است و راه را به روی کنترل بر این شهر و پیشروی به سوی این شهر باز می‌کند.

الاخبار از برخی منابع نظامی اطلاع یافته است که نیرو‌های صنعاء و کمیته‌های آشتی در این شهر برای بررسی اوضاع به همراه قبیله جدعان تلاش می‌کنند. گروه‌هایی از افراد قبیله جدعان در کنار نیرو‌های ائتلاف می‌جنگند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار