معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

انجام روزانه حدود ۳۰۰ تست کرونا در گیلان

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰۰ تست کرونا در استان گرفته می‌شود، گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی این میزان به ۵ هزار تست در روز می‌رسد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در دومین نشست مشترک سپاه و بهداشت استان گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۳۰۰ تست کرونا در استان گرفته می‌شود و با اجرایی شدن طرح بزرگ شهید سلیمانی در گیلان روزانه ۵۰۰۰ تست از بیماران و اطرافیان آنها گرفته می‌شود که می‌تواند بسیار کمک‌کننده و در مهار ویروس کرونا مؤثر باشد.

او در این نشست با اشاره به ابعاد فنی و اجرایی طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: وزارت بهداشت به ۲ صورت کالایی، تجهیزاتی و تأمین اعتبار برای خرید ملزومات مصرفی از یک‌سو و از سوی دیگر برای تأمین بخشی از حق‌الزحمه نیرو‌های درگیر در این طرح مساعدت خواهد کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان به زیرساخت‌های بهداشتی استان برای اجرای طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: یک هزار خانه بهداشت و ۲۰۰ مرکز جامع سلامت در سراسر استان داریم که هم‌اکنون بخشی از این مراکز برای مبارزه با کووید ۱۹ آماده شده‌اند.

حیدرزاده با اشاره به نیرو‌های مشارکت‌کننده و تأمین‌شده بهداشتی پیش از اجرای طرح شهید سلیمانی نیز ادامه داد: ۵۸۰ هزار سفیر سلامت فعلا در استان حضور دارند که هر ۲۰ نفر از آن‌ها با یک رابط بهداشت در ارتباط هستند.

او با اشاره به ظرفیت بسیج و استفاده از نیرو‌های این رده مردمی برای تأمین سفیران سلامت در راستای طرح شهید سلیمانی تصریح کرد: بسیج می‌تواند در تأمین نیرو به عنوان سفیر سلامت، یاور کادر سلامت باشد که با ارتباط مستمر، دوجانبه و به صورت شبکه‌ای اهداف تدوین‌شده را در این طرح ملی تحقق ببخشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به اجرای محدودیت‌ها و تعطیلی دو هفته‌ای در کشور به جهت کنترل ویروس کرونا گفت: در این مدت به نظر می‌رسد این طرح بزرگ با اجرای کامل آن نتایج قابل قبولی در استان داشته باشد.

حیدرزاده از اعزام ۲۰۰ تیم در قالب طرح شهید سلیمانی در سراسر گیلان از امروز خبر داد و افزود: این تیم‌ها به‌منظور تب سنجی، اکسیژن سنجی خون و در صورت لزوم ارجاع بیماران به مراکز ۱۶ ساعته و بیمارستان‌ها در سطح محلات و در خانه‌ها به صورت سازمان‌یافته و همراه با حکم مسئولیت حضور خواهند یافت.

نخستین نشست مشترک سپاه و بهداشت گیلان ۲۸ آبان ماه در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شده بود.

طرح ملی شهید حاج قاسم سلیمانی به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه "محله و خانواده محور" مبتنی بر برنامه "هر خانه؛ یک پایگاه سلامت" در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

اهداف کلی اجرای این طرح بزرگ و ملی، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی است و اهدافی از جمله قطع زنجیره انتقال ویروس و افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کاهش میزان بستری و مرگ‌ومیر و همچنین پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر را دنبال می‌کند.

ارائه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به‌صورت حضوری و غیرحضوری، شناسایی زودهنگام بیماران، افراد در معرض تماس نزدیک و پاسخ سریع، قرنطینه خانگی و غیر خانگی و مراقبت از گروه‌های در معرض آسیب، توسعه درمان سرپایی و همچنین ارتقای کیفیت مراقبت‌های بستری از سیاست‌های تعریف‌شده در طرح ملی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

همچنین تشدید نظارت بر دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده و هدفمند و هوشمند، قرنطینه خانگی و ره‌گیری هوشمند، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، ایجاد محدودیت هوشمند و هدفمند و تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش موارد بستری از جمله راهبرد‌های تعریف‌شده برای این طرح ملی است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.