حمایت از چاپ و انتشار کتاب نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان دراوز

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، گفت: از چاپ و انتشار کتاب نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در شهرستان اوز حمایت می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فروغ هاشمی سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، بیان کرد: رویکرد ما بر استمرار فرهنگ ترویج مطالعه و کتاب و کتابخوانی بوده و چند سالی است که جدای از فعالیت‌هایی بوده که مجموعه نهاد کتابخانه ها و کتابداران دارند.

او، تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی به شیوه‌های گوناگون از سوی گروه‌های مختلف مانند اعضا هیئت اجرایی دبیرخانه دائمی پایتخت کتاب اوز، ترویج دهندگان، تسهیل گران باشگاه‌های کتابخوانی، نویسندگان و سفیران کتاب، کتابداران سیار، کانون‌های مساجد، حلقه‌های مطالعاتی و انجمن ادبی با همکاری خیران و سمن‌ها و انجمن‌های مردمی برای جذب و علاقه مند شدن افراد به فرهنگ کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه تلاش می کنند تا مهارت‌های فردی، سواد و نشاط اجتماعی، تقویت دانش عمومی و بهبود سبک زندگی و علاقه مندی کودکان و بزرگسالان به کتاب را با روش‌های خلاق و ابتکار هنرمندانه دنبال کنند.

هاشمی، ادامه داد: در هفته کتاب و کتابخوانی حمایت از نویسندگان برای کودک و نوجوان و چاپ کتاب آن ها را دستور کار قرار داده ایم ، که به پیشنهاد انجمن فعال تجسمی اوز طرح جلد کتاب را هم خود نویسندگان طراحی می کنند.

سرپرست فرهنگ و ارشاد شهرستان اوز، افزود: شهر اوز در زمینه کتابخانه غنی بوده و کتابخانه عمومی اندیشه اوز بیش از پنجاه سال قدمت دارد و سایر کتابخانه های عمومی و تخصصی سطح شهر نیز فعالیت‌های خوبی دارند که با مشارکت خیران ساخته شده است.

او، اضافه کرد: شهرستان اوز این توان را به واسطه مشارکت خوب در حوزه کتاب و درگیر بودن تمام قشرهای جامعه حتی گروه‌های آسیب پذیر را در خود دیده و از تمام ظرفیت‌ها برای افزایش سرانه مطالعه استفاده کرد که در مقایسه با کلان شهرها و شهرستان‌های بزرگ تر عملکرد  خوبی داشته و با امتیاز خیلی کم نسبت به شهر شیراز عنوان شهر خلاق برتر در حوزه ترویج کتابخوانی را به خود اختصاص داده  و از مهمترین ویژگی این شهر مشارکت داوطلبانه مردم در این راه بوده است.

هاشمی اظهار کرد: انجمن‌های ادبی سابقه طولانی در اوز دارند و سال‌های زیادی است که انجمن ادبی تائب که  در کتابخانه عمومی و اکنون در سرای زرنگار خانه فرهنگ اوز فعالیت‌های خوبی دارد، اما در خصوص موضوع مهاجرت به خاطر کار و تحصیل، شاید نشست‌ها و برنامه‌ها با حضور کمتری از اعضا دنبال شود، اما تا قبل از شیوع کرونا هر شنبه چراغ انجمن فعال ادبی فروزان بود و بزرگداشت شاعران و ادیبان و معرفی و نقد بررسی نوشته‌ها و معرفی هفتگی کتاب با مشارکت گروهی دنبال می‌شد.

سرپرست فرهنگ و ارشاد شهرستان اوز، با بیان اینکه همه گیری کرونا تمام فعالیت‌های فرهنگی را تعطیل و باعث شده که برنامه‌های حضوری لغو و یا با تعدادی محدود دنبال شود، تاکید کرد: شرایط ویژه جامعه باعث شد همه ما که بارها و بارها از معایب فضای مجازی و تاثیر تکنولوژی بر فعالیت‌های هنری و کتابخوانی گفته بودیم، بستری جدید را فراهم کنیم و تهدید را به فرصتی برای مطالعه تبدیل کنیم.

او، بیان کرد: هرچند هیچ لذتی جای ورق زدن و نگاه کردن به صفحه‌های کتاب را نمی‌گیرد، اما فضای مجازی در روزهای تشویق به خانه ماندن بار دیگر خیلی از افراد را به سراغ کتاب و معرفی کتاب و کتاب خواندن فرستاد و در فضای مجازی دهکده‌های ادبی و کتابخوانی ایجاد کرد و شاعران و نویسندگان و هنرمندان و فعالان از سراسر دنیا پل ارتباطی ایجاد کردند  که با وجود کاهش سرانه مطالعه  افزایش چشمگیری را شاهد بودیم اما هنوز سرانه مطالعه در کشور ما پایین است.

هاشمی، تصریح کرد: اهالی اوز شاید جز اولین‌ها در دایر کردن کتابفروشی در شهر شیراز بودند اما در سال‌های گذشته فضای مجازی به صورت آسان در دسترس نبود و حوصله و ذائقه مردم نیز تفاوت داشت و با وجود پیشرفت تکنولوژی،  سهولت در کار و شرایط اقتصادی و هزینه خرید کتاب، کتابفروشی ها هم به خاطر ضرری که به آن ها وارد می‌شد مجبور شدند در کنار کتاب، نوشت افزار و کم کم وسایل بازی را نیز اضافه کنند.

سرپرست فرهنگ و ارشاد شهرستان اوز، ادامه داد: در اوز کتابفروشی که فقط اختصاصی کتاب داشته باشند را نداریم، اما میزان علاقه مندی خیلی خوب است و مردم حتی کودکان و نوجوانان هر کتابی را نمی‌خوانند و کتاب‌های خوب را تشخیص می‌دهند، که در کشور ما از طرفی رقابت در مدرک گرایی باعث شده، خانواده‌ها فرزندان را با فرستادن اجباری به انواع کلاس‌های تقویتی و جبرانی و کلاس‌های کنکور با حجم زیاد و فشاری که بر آن ها وارد است، حوصله و فرصت و لذت کتابخوانی را از آن ها سلب کنند.

او، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای همکار در ششمین پایتخت کتاب ایران قول مساعد برای تجهیز کتابفروشی داده اند.

هاشمی، اضافه کرد: هرچند در اوز برخی از نویسندگان کتاب را با هزینه خود چاپ و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند، اما در بیشتر مکان‌ها، خیابان و ادارات قفسه یا ایستگاه‌های مطالعه برای در دسترس بودن کتاب است که این ایستگاه‌ها از سوی هیئت اجرایی، مردم و علاقه مندان پر می‌شود.

شهرستان اوز همزمان با انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران، به عنوان شهر خلاق ادبی انتخاب شد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار