اولیانوف: با خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز همه گزینه‌ها برای روسیه در دسترس است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با ارسال پیامی در توئیتر به اجرایی شدن خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز» واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با ارسال پیامی در توئیتر به اجرایی شدن خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز» واکنش نشان داد و نوشت: از امروز آمریکا دیگر یکی از طرف‌های معاهده آسمان‌های باز نیست. تحول قابل توجهی است. یادمان باشد که مشارکت آمریکا پیش‌شرط اجرایی شدن این پیمان بود. اکنون سوال این است که روسیه می‌خواهد چه کار کند. همه گزینه‌ها در این مرحله در دسترس است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیشب ۲۱ نوامبر، خروج واشنگتن از پیمان آسمان‌های باز با روسیه را تایید کرد و آمریکا از امروز ۲۲ نوامبر رسما از این پیمان خارج می‌شود.

پیش از این واشنگتن ضمن اتهام زنی به مسکو مدعی شده بود روسیه مفاد این پیمان را نقض می‌کند. مسکو نیز تمامی اتهامات را رده کرده است.

بسیاری از کشور‌های اروپایی از اقدام ترامپ ابراز تاسف کرده و امیدوارند که کاخ سفید در این مورد تجدید نظر کند.

۲۳ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا، مارس ۱۹۹۲ پیمان آسمان‌های باز را امضا کردند. اهداف اصلی از اجرای رژیم آسمان‌های باز، ایجاد شفافیت، کمک به تبعیت از پایش در خصوص توافق‌های تسلیحاتی موجود یا آینده، گسترش احتمالات برای مانع شدن از بروز بحران و مدیریت موقعیت‌های بحرانی است. این پیمان موجب ایجاد برنامه‌ای از پرواز‌های نظارت هوایی غیرمسلحانه بر فراز سراسر قلمرو کشور‌های عضو می‌شود. پیمان مذکور یکی از بزرگترین گام‌های غرب در کنترل اشاعه تسلیحات از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار