در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

جولان سیگار‌های قاچاق در بازار/ راهکار مقابله با قاچاق سیگار چیست؟

پشت پرده وفور سیگار قاچاق در کشور و راهکارهای مقابله با آن در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  عطاءالله معروفخانی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات و محمدرضا تاجدار رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دخانیات امشب دوم آذر ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی پشت پرده وفور سیگار قاچاق در کشور پرداختند.

معروفخانی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به اینکه ما راضی به بالا رفتن تولید سیگار و مصرف سیگار نیستیم گفت: مصرف مواد دودزا برای سلامتی مضر است، حالا چه تولیدات خارجی و چه تولیدات داخلی باشد. تولیدات ما از استاندارد تعریف شده‌ای برخوردار است.

او با اشاره به اینکه تولیدات شرکت KT&G از اواخر سال ۹۷ متوقف شده است اظهار کرد: در این راستا مقداری کالا در انبار، تحت نظارت دستگاه نظارتی بود به طوری که‌این شرکت بدهی قاچاق داشت و پس از پرداخت بدهی الان به صورت قانونی کالای خود را می‌فروشد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات با اشاره به اینکه این شرکت، تعداد زیادی از کالاهای خود را در سال ۹۸ پس از پرداخت بدهی دریافت کرد گفت: کالای دپو شده شرکت آزاد شد و در اختیار مجموعه این شرکت قرار گرفت.

معروفخانی با بیان اینکه قاچاق به تولید ملی آسیب می رساند افزود: عزیزانمان در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به برخورد با پدیده شوم قاچاق کرده اند. مقام معظم رهبری فرمودند که همیشه باید با کالای قاچاق برخورد شود، هر چقدر قاچاق بیشتر شود تولید لطمه می بیند.

علت اصلی قاچاق سیگار چیست؟

محمدرضا تاجدار رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دخانیات تصریح کرد: علت اصلی قاچاق در صنعت دخانیات کشور این است که تسهیل تولید در کشور اتفاق نمی‌افتد به طوری که تخصیص ارز به صورت مناسب به واحد‌های تولیدی انجام نمی‌شود و از طرف دیگر مجموعه، واحد‌های تولیدی نمی‌توانند مواد اولیه را از گمرکات ترخیص و وارد کشور کنند.

او با اشاره به اینکه در هفت الی هشت ماه گذشته بالغ بر ۲۰ درصد از تولید کشور کاهش یافته است خاطرنشان کرد: این کاهش تولید به سبد سیگار‌های قاچاق وارد شده است، در سال ۹۹ به دلیل عدم تخصیص ارز تولید به شدت افت پیدا کرد، بنابراین یکی از تبعات کاهش تولید افزایش حجم ورود کالای قاچاق به کشور است که در نهایت منجر به کاهش سهم واحد‌های تولیدی نیز می‌شود.

میزان موفقیت در برخورد با قاچاق سیگار بالا بوده است

امیرمحمد پرهام‌فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اقدامات متعددی برای مقابله با قاچاق صورت گرفته است و در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که میزان موفقیت ما در حوزه برخورد با کالای دخانی و سیگار نسبت به سایر گروه‌های کالایی بیشتر است ادامه داد: نیروی انتظامی به عنوان نیرویی کاشف بیشترین تمرکز را در این حوزه دارد بنابراین اقدامات مقابله‌ای در این حوزه انجام شده است.

او با اشاره به بحث شفافیت و کنترل اصالت کالا گفت: بخشی از کالای قاچاق که وارد کشور می‌شود به صورت واردات بوده است، همچنین بخشی از آن به صورت تقلبی وارد کشور می‌شود. موضوع کد شناسایی و رهگیری کالا را بعد از سال‌ها پیگیری کردیم و شهریور امسال اولین استارت کد شناسایی و رهگیری کالا‌ها زده شد.

پرهام فر با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش تولید داشتیم افزود: حدود ۲۵ میلیارد نخ سیگار در داخل کشور تولید شده است که اگر این کاهش را به کل امسال تعمیم دهیم، پیش بینی تقریبی امسال تولید سیگار در داخل کشور حدود ۵۰ میلیارد نخ است.

او با اشاره به اینکه برای مسیر‌های اصلی قاچاق سیگار، مراکز دپو و مراکز عرضه آن اقدامات متعددی انجام شده است افزود: اکنون میزان موفقیت در بخش برخورد با کالای دخانی و سیگار نسبت به دیگر گروه‌های کالایی، بیشتر است.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه بیشترین روش ورود سیگار قاچاق به کشور از طریق ترانزیت برگشتی است گفت: درباره این مسأله از سال ۱۳۹۴ بحث و در همان زمان مصوب شد که عبور محموله‌های ترانزیتی دخانی از کشور باید کنترل و با صدور مجوز خاص از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد تا بتوانیم میزان ترانزیت عبوری از کشور را هم با میزان واردات رسمی همان کالا به کشور و هم با میزان مصرف آن در کشور‌های مقصد ترانزیتی انطباق دهیم.

پرهام فر بیان کرد: کل کشفیات نهاد‌های کاشف در ۷ ماه سال گذشته ۳۱۱ میلیون نخ سیگار به ارزش ۱۱۷۷ میلیارد ریال بود، برای ۷ ماه امسال فقط کشفیات نیروی انتظامی ۲۲۲ میلیون نخ سیگار به ارزش ۱۱۹۳ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: قاچاق دخانیات باید علت یابی شود. برآورد مصرف سالانه سیگار در ایران بین ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ است.

قاچاق ۲۰ میلیارد نخ سیگار در سال

حسن آذری پور عضو کمیته سیاست‌گذاری و کنترل دخانیات در ادامه برنامه با اشاره به ۲۰ میلیارد نخ، سیگار قاچاق در سال افزود: ده سال پیش سازمان جهانی بهداشت سندی را به نام نفوذ به بازار ایران منتشر کرد ، این سند چاپ شده و وزارت بهداشت ایران این سند را ترجمه کرده است، لذا راه‌های اصلی قاچاق مواد دخانی به کشور حتی با ذکر اسامی افرادی که آن موقع در مسند بودند اعلام شد.

او اظهار کرد: وارد کننده اصلی سیگار به صورت غیرقانونی به داخل کشور‌های هدف، خود شرکت‌های اصلی تولید کننده مواد دخانی هستند.

در مرحله تشخیص و کشف سیگار‌ قاچاق دچار مشکل هستیم

علی یارمحمد‌ی کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از برنامه افزود: در حوزه مقابله یک‌سری بحث‌هایی مربوط به تشخیص کالای قاچاق، کشف کالای قاچاق، صدور حکم قاچاق و تعیین تکلیف کالا‌های مکشوفه وجود دارد، لذا این مسئله این امکان را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم سیگار قانونی را از سیگار غیرقانونی تشخیص دهیم.

او ادامه داد: آمار کشفیاتی که از سیگار‌های قاچاق داریم نشان دهنده عملکرد ما در این حوزه است، ما در مرحله تشخیص و کشف سیگار‌های قاچاق دچار مشکل هستیم. نهاد‌هایی در این حوزه تصمیم گیر هستند و متولی موضوع نیز مشخص است، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق نهاد سیاست‌گذار در این حوزه است که باید موضوع را مورد ارزیابی قرار دهد.

یار محمدی ادامه داد: در بخش تشخیص، سامانه‌هایی که در قسمت پیشگیری وجود دارند، این امکان را به ما خواهند داد که بتوانیم سیگار قانونی را از سیگار غیرقانونی تشخیص دهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: اکنون در بازار سیگار کشورمان، برخی نشان‌های تجاری وجود دارند که نیاز به ابزار تشخیص ندارند و از ظاهر آن به راحتی می‌توان قانونی و غیرقانونی بودن سیگار را تشخیص داد.

او با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۶ یا ۹۷ کمتر از ۴۰۰ میلیون نخ کشفیات سیگار قاچاق داشتیم که در مقایسه با حجم قاچاق، زیر ۳ درصد است افزود: این موضوع نشان می‌دهد در مرحله تشخیص و کشف این سیگار‌ها دچار مشکل هستیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، نهاد‌های تصمیم گیر و متولی این حوزه مشخص شده اند، اما ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، نهاد سیاست گذار در این بخش است که باید این نهاد‌ها را پای کار نگه دارد اظهار کرد: حتی اگر ترانزیت خارجی سیگار را ممنوع کنیم، قاچاقچی سیگار در زمان کمتر از ۳ ماه، مسیر جایگزین را برای ورود سیگار به کشور پیدا خواهد کرد، زیرا برای آن‌ها به صرفه است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار