تصمیمات غیر کارشناسی بانک مرکزی عامل رونق نگرفتن صادرات

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: در یکی دو سال اخیر با افزایش قیمت ارز صادرات قوت نگرفته و این ناشی از تصمیمات غیر کارشناسی بانک مرکزی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان در برنامه رادیویی روی خط باشید در قزوین گفت: افزایش قیمت ارز و بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی صادر می‌کند باعث شده صادر کنندگان حجم کار را کم کنند و این ناشی ازتصمیمات غیر کارشناسی این بانک است.

بخشنده افزود: مدیران اصلا صادرات غیر نفتی را بخوبی نشناخته اند و در شرایط تحریم هم اصرار دارند که صادر کنندگان، ارز را برگردانند.

او اضافه کرد: در شرایط تحریم آنچه بانک مرکزی می‌خواهد تقریبا غیر ممکن است و صادرات غیر نفتی کشور رو به افول است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان گفت: بانک مرکزی اصرار دارد که صادر کنندگان با پول‌های خارجی کالا را به کشور‌های همسایه بفروشند در حالی که با ارز رایج کشور می‌توان قدرت نمایی کرد، اما تعجب می‌کنم که بانک مرکزی این مسئله رو قبول ندارد.

بخشنده اضافه کرد: به علت مشکلات بازگرداندن ارز، بازار کشمش را تقریبا از دست داده ایم و کشور‌های دیگر وارد صحنه شده اند.

او اضافه کرد: معتقدیم صادر کنندگان خودشان می‌توانند همانند روال قبل این ارز را برگردانند.

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه رادیویی گفت: بنا بر گفته مسئولان مربوطه، تولید کنندگانی که صادرات دارند باید ۶۰ درصد ارز و صادر کنندگانی هم که تولید کننده نیستند  ۹۰ درصد ارز را برگردانند.

وی افزود: شرایط کشور به صورتی است که باید مشوق‌های صادراتی را داشته باشیم ودر عین حال نظرات صادر کننده‌ها و شرایط ویژه کشور باید لحاظ شود.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صدد هستیم برای صادر کنندگان خرد و صادر کنندگان محصولات کشاورزی در بودجه تمهیداتی اندیشیده شود تا بازار‌های جهانی را از دست ندهیم.

رحمانی موضوع برگشت ارز، تحریم و گرانی حمل و نقل و ترانزیت را بخشی از مشکلات صادرات کشمش دانست و گفت: نظرات صادرکنندگان را جمع بندی کردیم و برای دولت فرستادیم و در قانون بودجه هم نظرات آن‌ها را لحاظ خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.