افزایش حجم آب ذخیره شده در تالاب کانی برازان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: حجم آب ذخیره شده در تالاب کانی برازان به ۳ میلیون متر مکعب رسید.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت آب " تالاب کانی برازان " در شرایط مطلوبی قرار دارد و حجم آب ذخیره شده در این تالاب به ۳ میلیون متر مکعب رسیده است.

سخنور با بیان اینکه ارتفاع آب در تالاب بین‌المللی کانی برازان به بیش از ۵۰ سانتی‌متر رسیده، افزود: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای "قره‌داغ" و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود که امسال با توجه به لایروبی زهکش‌ها و بارش خوب زمستانی، سرعت ورود آب از سال‌های قبل بیشتر بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اذعان کرد: با راه‌اندازی ایستگاه از سال گذشته پایش آنلاین در این تالاب مولفه‌های عمق آب، میزان اکسیژن، دما، فشار و رطوبت تالاب رصد شده و به صورت آنلاین به دفتر تالاب‌های ایران ارسال می‌شود.

سخنور با اشاره به اینکه هم اکنون حجم ورودی آب به این تالاب به ۶ تا هفت مترمکعب در ثانیه افزایش یافته، اضافه کرد: بارش‌های خوب پاییزی، عدم استفاده کشاورزان از آب رودخانه‌ها و چشمه‌های همجوار این تالاب و کاهش تبخیر آب از دلایل عمده افزایش آب در تالاب "کانی‌برازان" است.

در فصل پرآبی و هنگامی که تالاب "کانی‌برازان" سرریز می‌شود پهنه آبی آن به ۸۶۶ هکتار و حجم آب ذخیره شده در آن هم به هفت میلون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.