سرانه مصرف سالانه قند و نمک هر ایرانی بسیار بالاتر از نرم جهانی است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: سرانه مصرف سالانه قند و نمک هر ایرانی بسیار بالاتر از نرم جهانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رضا محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه، سرانه مصرف سالانه قند و نمک هر ایرانی بسیار بالاتر از نرم جهانی است، بر ضرورت توجه بیشتر افراد مبتلا به دیابت به نشانگر‌های تغذیه‌ای درج شده روی بسته بندی مواد غذایی تاکید نمود.

او با بیان اینکه دیابت یکی از شایعترین بیماری‌های غیر واگیر متابولیک و از مهمترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان است اظهار داشت: تنها راهکار پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت، اصلاح سبک زندگی، توجه به تغذیه صحیح، افزایش فعالیت‌های جسمانی و دوری از ریسک فاکتور‌هایی مانند مصرف دخانیات است.


بیشتر بخوانید


محمدی اضافه کرد: با وجود اینکه نمی‌توان مزایای زندگی ماشینی و مدرن را نسبت به سبک زندگی سنتی انکار کرد، اما آنچه مسلم است با این تغییرسبک زندگی، شاهد خیز بزرگی در آمار بیماری‌های غیر واگیر بوده ایم.

او ادامه داد: افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، دیابت و سرطان‌ها در سال‌های اخیر زنگ خطر را در خصوص لزوم توجه ویژه به اصلاح سبک زندگی و تغذیه مردم و همچنین کنترل ریسک فاکتور‌های موثر بر ابتلا به این دسته از بیماری‌ها به صدا در آورده است.

محمدی گفت: استعمال دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک جسمانی که به فشار خون بالا و چاقی منجر می‌شود فرد را بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر قرار می‌دهد.

او افزود: دیابت زمانی رخ می‌دهد که قند خون از حد طبیعی بیشتر شود یا به عبارت دیگر زمانی که قند خون ناشتا، مساوی و بیشتر از ۱۲۶ در دو نوبت یا بعد از مصرف ۷۵ گرم گلوکوز، این میزان بالای ۲۰۰ باشد، فرد به دیابت مبتلا شده است.

محمدی اضافه کرد: دیابت نوع دو شایعترین نوع دیابت است که در گذشته سنین بالای ۳۵ تا ۴۰ سال را درگیر می‌کرد، اما هم اکنون با توجه به شیوع چاقی در جوانان و نوجوانان این نوع دیابت در سنین پایین‌تر نیز مشاهده می‌شود.

او با بیان اینکه در موارد زیادی ابتلا به دیابت هیچ گونه علائم واضحی را به همراه ندارد ادامه داد: متاسفانه فرد زمانی به ابتلا به دیابت پی می‌برد که آسیب‌های بعضا جبران ناپذیری به چشم، کلیه‌ها و اعصاب محیطی وارد شده است.

محمدی، راهکار پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت را اصلاح سبک زندگی با توجه به تغذیه صحیح، افزایش فعالیت‌های بدنی و دوری از ریسک فاکتور‌ها عنوان کرد و گفت: کاهش مصرف قند، نمک و چربی در سبد غذایی خانوار‌ها موضوعی است که باید به کرات بر آن تاکید کرد چراکه سرانه مصرف این مواد در جامعه ما به مراتب بالاتر از میانگین جهانی است.

او ادامه داد: بر اساس آمار‌های موجود سرانه مصرف سالانه قند هر ایرانی بیش از ۳۵ کیلوگرم است و سرانه مصرف نمک روزانه بیش از ۱۰ گرم در روز است که بسیار بالاتر از نرم جهانی است.

محمدی گفت: یکی از اقدامات مهم سازمان غذا و دارو در سال‌های اخیر در جهت مقابله با افزایش بیماری‌های غیر واگیر درج نشانگر‌های رنگی تغذیه بر روی بسته بندی مواد غذایی تولید شده در کارخانجات و کارگاه‌های تولید مواد غذایی بوده است که مصرف کننده با بررسی این نشانگر‌ها می‌تواند مطمئن‌ترین ماده غذایی را با توجه به وضعیت سلامتی خود انتخاب نماید.

او افزود: مردم حتماً در زمان خرید مواد غذایی به نشانگر‌های درج شده روی بسته بندی آن توجه داشته باشند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار