ترکیه سفیران اتحادیه اروپا، آلمان و ایتالیا را احضار کرد

وزارت امور خارجه ترکیه، سفیران آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا را برای پاسخگویی درباره توقیف و بازرسی غیرقانونی کشتی تجاری این کشور احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی صباح، وزارت امور خارجه ترکیه سفیران آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا را برای اعتراض به رهگیری غیرقانونی یک کشتی متعلق به این کشور در جریان عملیات در مدیترانه شرقی به دعوت اتحادیه اروپا احضار کرد.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: به کشور‌های مذکور یادداشت دیپلماتیک ارسال و تاکید شده است که این اتفاق خلاف قوانین بین‌المللی است و حقوق ما برای جبران خسارت محفوظ است.

آکسوی پیش از این نیز اعلام کرده بود عملیات ایرینی یک عملیات یک طرفه بوده و هدف آن مجازات حکومت لیبی است که در اقدامات خودسرانه نقش دارد.

به گفته منابع امنیتی یک ناوچه آلمانی که در عملیات ایرینی به رهبری اتحادیه اروپا شرکت داشت یک کشتی باری تجاری ترکیه را که حامل مواد غذایی به مقصد لیبی در مدیترانه شرقی بود، به طور غیرقانونی متوقف و بازرسی کرد.

تصاویر به دست آمده نشان دهنده ورود سربازان مسلح به کشتی به شکلی شبیه عملیات ضد تروریسم است.

آکسوی تاکید کرد کاپیتان کشتی ترکیه با نیرو‌های عملیات ایرینی همکاری کرده و اطلاعات گسترده‌ای درباره بار و ناوبری به اشتراک گذاشته است، اما علیرغم همکاری با بازرسی چند ساعته روبه‌رو شده است.

آکسوی گفت: همه کارمندان بازداشت شدند و سربازان هنگام بازرسی با تهدید اسلحه تحت نظر بودند. جستجو بدون تأیید کشور مبدا انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، جستجوی شناور تجاری این کشور و رفتار با کارکنان آن به عنوان مجرم را به شدت محکوم کرد.

او تأکید کرد که چنین رهگیری در آب‌های بین‌المللی مستلزم تأیید کشوری است که پرچم آن در کشتی نصب شده و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد این تعهد را حذف نمی‌کند.

آکسوی همچنین گفت مأموریت اروپا استاندارد دوگانه‌ای را علیه دولت قانونی لیبی اتخاذ کرده و به طور خاص کشتی‌های تجاری را که از ترکیه به لیبی می‌روند، هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار