۲۹ روستای سرخس روی مخازن گاز، اما بی بهره از آن

پالایشگاه گاز خانگیران سرخس گاز استان های شرقی کشور را تامین می کند اما ۲۹ روستای این شهرستان از نعمت گاز بی بهره هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،داستان دنباله دار گازرسانی به روستا‌های سرخس، مثنوی دیگری همزاد محور سرخس -مشهد است که در مراسم بهره برداری از تنها پالایشگاه شمال شرق کشور مسئولان وعده آن را دادند، در آن روز وزیر وقت در بازدید از پالایشگاه قول داد به زودی عملیات گازرسانی به شهرستان شروع و جاده دوبانده مشهد -سرخس ساخته می‌شود! اما بعد از گذشت سال ها، وعده‌های مقطعی، فصلی و ... این گره چندین ساله هنوز بازنشده است، به طوری که جماعتی از دست نیافتن به سوخت گاز که در زیر پای آن‌ها یا در فاصله چند کیلومتری آنان به صورت خدادادی ذخیره شده بی بهره اند و به ناچار از روستا‌ها مهاجرت کرده اند، اما تعدادی از روستاییان باهمه کمبود‌ها ومشکلات، چشم انتظار رسیدن گاز به خانه هایشان هستند.

سرخس ۸ درصد تولید گاز کشوررا تامین می‌کند

همیشه می‌گویند از میزان تولید گاز کشور ۸ درصد آن متعلق به سرخس است واین شهرستان تامین کننده گاز هشت استان ایران است، اما چرا هنوزبرخی از روستا‌های سرخس محروم از گاز هستند. براهویی دهیار روستای چکودر می‌گوید: گاز، آب وجاده مناسب می‌تواند در روستا‌ها اشتغال را به همراه آورد، اما به دلیل نبود این امکانات جوانان ما مهاجرت کردند.

او ادامه می‌دهد:روستای چکودر هم اکنون ۲۵۰ خانوار جمعیت دارد، چند سال پیش شبکه داخلی آن لوله گذاری ونصب علمک انجام شده است، اما متاسفانه به علت کمبود اعتبار ایستگاه تقلیل فشار نصب نشده و همراه دوروستای شورلق وزلوغال در انتظار ایجاد ایستگاه تقلیل فشار هستیم که وعده دادند تا پایان سال یا سال دیگر ساخته وگاز تزریق شود.

بیشتر روستا‌های بدون گاز در بخش مرزداران قرار دارد

علی شایسته بخشدار مرزداران با اشاره به این که یک سری محدودیت‌های قانونی گاز رسانی به روستا‌های این بخش را طولانی کرده است می‌گوید: پراکندگی و کوهستانی بودن بعضی از روستا‌ها، کمبود اعتبارات، کمبود سرانه گاز رسانی به هر علمک انشعاب روستایی وفاصله روستا تا ایستگاه از دلایل طولانی شدن گازرسانی در این بخش از شهرستان بوده که با تلاش‌های صورت گرفته کلنگ گازرسانی به ۲۷ روستای دهستان پل خاتون پارسال به زمین زده شد و تاکنون عملیات لوله گذاری و نصب علمک در بعضی از روستا‌ها انجام شده است.

بیشتر بخوانید


او ادامه می‌دهد: گازرسانی به مرکز دهستان پل خاتون تمام روستا‌های اطراف محوری که به روستای قره سنگی منتهی می‌شود و در مرز شهرستان صالح آباد سه روستای عباس آباد، خیر آباد و پیروحش را که در انتهای خط لوله گازرسانی هستند نیز شامل می‌شود.

هزینه هر انشعاب گاز در روستا‌های سرخس ۱۸ میلیون تومان است

محمدرضا رجبی مقدم فرماندار سرخس می‌گوید: یکی از این دلایل انجام نشدن گازرسانی بحث نرخ تعدیل گازاست که برای هر علمک ۶ میلیون تومان در قانون دیده شده در صورتی که هزینه هر انشعاب گاز در روستا‌های سرخس به علت پراکندگی وکوهستانی بودن به طور متوسط بیش از ۱۸ میلیون تومان است/

او ادامه می‌دهد:خوشبختانه با همکاری همه دستگاه‌ها وتلاش‌های نماینده، پارسال کلنگ گازرسانی به ۲۶ روستای سرخس به همراه تعدادی روستا در بخش صالح آباد زده وعملیات اجرایی آن با تشکیل کارگاه از سوی پیمانکار آغاز شد که تاکنون در برخی بخش‌ها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرماندار سرخس می‌گوید: از آن جا که این پروژه طرحی دوساله است، تلاش داریم از فرصت‌های حداقلی در برخورداری مردم از نعمت گاز استفاده کنیم، بنابراین درآخرین اقدامی که در این زمینه داشتیم در ۱۷ روستای هدف با بررسی میدانی وتصمیم شهرستانی وهمکاری خوب قوه قضاییه مشکل اماکن خارج از حریم را حل کردیم، همچنین در موردی دیگر به علت گستردگی طرح، برای جانمایی خط اصلی دچار مشکل حریم دربرخورد با رودخانه‌های فصلی شدیم که در چند روز گذشته نشست‌هایی را با نمایندگان دستگاه‌های متولی برگزار کردیم و پس از بررسی‌های میدانی به نتایج خوبی در این موارد و در جانمایی ایستگاه‌های تقلیل فشار رسیدیم.

تا ۲۲ بهمن ۲۰ روستا را از نعمت گاز برخوردار می‌کنیم

رجبی مقدم در خصوص پروژه گازرسانی به سه روستای شورلق، چکودر و زلوغال می‌گوید:این پروژه در پنج سال پیش عملیات کلنگ زنی آن صورت گرفت که طی این مدت خطوط انتقال، علمک گذاری به خوبی انجام شد، اما مشکلات مالی، تورم وافزایش هزینه‌ها و موفق نشدن پیمانکار در برنامه هایش موجب عزل وی شد. با آمدن پیمانکار جدید، هم اکنون ایستگاه تقلیل فشار روستای زلوغال در حال اجراست و دو ایستگاه بعدی برای روستا‌های شورلق وچکودر در دستور کارقرار دارد.

او ادامه می‌دهد: تلاش داریم تا ۲۲ بهمن امسال ۲۰ روستا از طرح ۲۹ روستا را از نعمت گاز برخوردار کنیم، اگر چه قسمت حیاتی این پروژه که خط انتقال لوله اصلی است مانده است.

منبع: خراسان


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.