توافق طرف‌های لیبیایی برای تبادل اسرا

در جریان مذاکرات صلح میان طرفین درگیر در لیبی، توافق قطعی برای ایجاد تمهیدات لازم ویژه تبادل اسرا در سریعترین زمان ممکن به دست آمده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، خالد المحجوب، یکی از مسئولان نیرو‌های خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی پس از آغاز دور دوم کنفرانس گفتگوی سیاسی لیبی اعلام کرد که که کمیته ۵+۵ در مورد تبادل اسیران گفتگو کرده و درمورد تمهیدات لازم برای تبادل اسیران در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش می‌کند.

او گفت: این کمیته تبادل اسیران را مورد بررسی قرار داده و در راستای تمهیدات ویژه جهت تبادل اسیران در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از پایان تمهیدات مورد توافق، تلاش می‌کند.

المحجوب افزود: این کمیته درمورد روند تبادل به صورت قطعی توافق کرده و فقط مقدمات آن باقی مانده است. آنچه که از نشست‌های این کمیته صادر شده، به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود و دولت وفاق به اجرای این توافق با وجود اعتراض برخی از شبه نظامیان پایبند است.

دومین دور از نشست گفتگوی سیاسی لیبی از طریق ویدئوکنفرانس دیروز (دوشنبه) میان دولت وفاق ملی لیبی و خلیفه حفتر آغاز شد.

در همین راستا، استفانی ویلیماز، نماینده موقت سازمان ملل در لیبی از مسئولان و مردم این کشور خواست تا به کسانی که از طریق هر ابزاری تلاش می‌کنند اوضاع به همین شکل باقی بماند، اجازه ندهند این فرصت را از مردم لیبی اخذ کنند.

پس از قذافی، لیبی به دو بخش تقسیم شده است. در یک سو دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته می‌شود و در سوی دیگر ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر، مرد قدرتمند شرق لیبی، است. همه ابتکار عمل‌های دیپلماتیک سال‌های اخیر برای حل این مناقشات به شکست منجر شده و این مناقشات حالا بین المللی شده است. ترکیه از دولت وفاق ملی حمایت نظامی می‌کند. امارات عربی متحده، روسیه و مصر هم از جناح حفتر حمایت می‌کنند.

دو طرف درگیر در ماه اکتبر توافق آتش بس امضا کردند و به موازات تبادلات سیاسی، گفتگو‌ها در مورد مسائل امنیتی هم ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار