معاون ناوگان شرکت راه آهن خبر داد:

توسعه داخلی‌سازی واگن باری، مسافری و لوکوموتیو

ضیائی مهر گفت: در بخش واگن باری ۸۰ درصد داخلی‌سازی شده و تلاش می‌شود تا پایان سال ۲۰درصد باقی مانده هم بومی‌سازی شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضیائی مهر معاون ناوگان شرکت  راه آهن در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص راه اندازی مجدد خط تولید لوکوموتیو بعد از ۱۰ سال تصریح کرد: صنعت  لوکوموتیو، صنعتی مهم در بخش ریلی کشور است و سرمایه گذاری سنگینی لازم دارد. با توجه به اقدامات خوب و مشوق های ارزشمند از سوی وزارت راه و شهرسازی، زمینه سرمایه گذاری در این صنعت ایجاد شده و استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری افزایش یافته است.

او ادامه داد: با هماهنگی با وزارت صمت، واردات ناوگان ریلی از خارج کنترل شده و از سال ۹۸ هیچ ناوگانی ریلی وارد  کشور نشده است.با این وجود زمینه فعالیت بیشتر  برای بخش خصوصی فراهم شده است.

این مقام مسئول در خصوص سهم بخش خصوصی در صنعت ریلی گفت:کل حمل و نقل بار و ناوگان مسافری و باری متعلق به شرکت های حمل و نقل ریلی خصوصی بوده و  حوزه لوکوموتیو هم ۳۰ درصد برای بخش خصوصی است.

او افزود:در سال گذشته ۷۸۸ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۱۲۷۰ میلیارد تومان تولید شد که نسبت به سال ۹۷ حدود  ۸۴ درصد رشد داشت و ۵۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشت و برای ۳۲۵۱ نفر اشتغال ایجاد کرد.

ضیائی مهر بیان کرد: در سال جاری هم همین رویکرد توسعه ناوگان ریلی ساخت داخل را در پیش داریم. امروز در هشتمین مرحله از ساخت ناوگان ریلی، ۷۰ دستگاه ناوگان ساخت داخلی به بهره برداری رسید.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: امسال تاکنون ۵۲۱ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۱۱۵۶میلیارد تومان ساخته شده که ۲۶.۸ میلیون یورو صرفه جویی ارزی و اشتغال ۲۱۹۰ نفری را به همراه داشته است.

این مقام مسئول گفت: هدفگذاری امسال ساخت ۲ هزار دستگاه شامل لوکوموتیو ،واگن باری و مسافری است. وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد هر ماه بهره برداری از ناوگان تولیدی ریلی داشته باشیم.

او افزود: تلاش بر این است به هدف گذاری نزدیک شویم و باید در این راستا تامین به موقع مالی در بخش ساخت ناوگان انجام گیرد. مرحله دوم تخصیص از سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است.

بومی سازی صد درصدی واگن باری تا پایان سال

معاون راه آهن در خصوص عمق بخشی ساخت داخل گفت: در بخش واگن باری ۸۰ درصد داخلی‌سازی شده و تلاش می‌شود تا پایان سال ۲۰ درصد باقی مانده  هم بومی سازی شود و  بی نیاز از واردات می شویم.

او افزود: لوکوموتیو صنعت پیچیده ای است با توجه به دانش و توانمندی مهندسان ایرانی، لوکوموتیو ساخت داخل رونمایی شده که ۶۰ درصد داخلی سازی شده و تا پایان امسال به ۸۰ درصد داخلی سازی می رسد.

ضیایی مهر تصریح کرد: واگن مسافری هم ۶۵ درصد داخلی سازی شده و  این سهم تا پایان سال افزایش می یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، واگن باری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار