کمالی سروستانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاهش قیمت مرغ در راه است/ نرخ هر کیلو مرغ ۳۶ هزار تومان

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت:با توجه به اقدام دولت مبنی بر تامین نهاده‌های دامی، قیمت مرغ در بازار کاهش می‌یابد.

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۲ هزار و ۹۶۷ تومان و در برخی استان‌ها ۲۵ هزار تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۲۷ هزار تومان و در خرده فروشی‌ها از ۳۰ هزار و ۸۴۹ تومان تا ۳۶ هزار تومان است.

وی اقدام دولت مبنی بر تامین نهاده دامی را علت اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توزیع نهاده دامی، مرغداران شروع به جوجه ریزی خواهند کرد که این امر در تعادل قیمت مرغ در بازار اثر خواهد گذاشت.

کمالی سروستانی درباره آینده قیمت مرغ در بازار بیان کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که قیمت مرغ در بازار کاهش یابد، اما در خصوص میزان کاهش نمی‌توان رقمی اعلام کرد.


بیشتر بخوانید

مرغ پرچم‌دار گرانی‌ها در بازار؛ تولیدکننده و مصرف‌کننده هردو ناراضی!


این مقام مسئول عرضه و تقاضا را تعیین کننده قیمت مرغ در بازار دانست و گفت: گرچه قیمت‌های دستوری در کوتاه مدت ممکن است مرغداران را مجبور به عرضه مرغ‌های تولیدی به بازار کند، اما کمبود نهاده دامی موجب شده مرغدار تمایلی به جوجه ریزی نداشته باشد و به عبارت دیگر تازمانیکه تامین نهاده به درستی انجام نشود، التهابات قیمت در بازار ادامه خواهد داشت.

وی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۶۰۰ تومان نسبت به روز‌های اخیر افزایش یافته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه مرغداران نقشی در تعیین قیمت مرغ ندارند، گفت: هم اکنون ۲۳ هزار مرغدار مشغول تولید مرغ هستند که به هیچ عنوان انحصار قیمت را در اختیار ندارند و کشتارکننده‌های مرغ در بازار نقش اساسی دارند.

وی با اشاره به اینکه مرغداران و تشکل‌های مرغداری در اعلام قیمت نقشی ندارند، گفت: کشتارگاه‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا اقدام به خرید مرغ از مرغداران می‌کنند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان امکان پذیر نیست، گفت: مسئولان ستاد تنطیم بازار، قیمت مرغ را باید نرخ منطقی، متناسب با هزینه‌های تولید و واقعیت اعلام کنند، در غیر این صورت نرخ دستوری شرایط قیمت در بازار را بدتر می‌کند چرا که مرغداران در ماه بعد تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت، درحالیکه با اعلام قیمت منطقی علاوه بر امکان خرید برای پشتیبانی امور دام به منظور تامین ذخایر، تولیدکننده هم متحمل زیان نخواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی نسبت به واردات مرغ و در معرض خطر بودن تولید داخل هشدار داد و گفت: با توجه به نگرانی مرغداران از آینده با احتیاط جوجه ریزی می‌کنند که اگر برای تامین نهاده دامی از سامانه بازارگاه تدابیری به کار گرفته نشود، از صادرکننده به واردکننده مرغ تبدیل خواهیم شد.

کمالی سروستانی با بیان اینکه آماری از زیان مرغداران طی ماه‌های اخیر در دسترس نیست، گفت: اگر تامین‌نهاده‌ها هر چه زودتر به روال عادی بازگردد، مرغداران اقدام به جوجه ریزی می‌کنند، در غیر این صورت صنعت با چالش جدی مواجه می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت عرضه مرغ به بازار بیان کرد: هم اکنون عرضه مرغ به بازار به حدی نیست که بازار اشباع باشد.

وی درباره تاثیر ساماندهی بازارگاه نهاده دامی بر بازار مرغ بیان کرد: ساماندهی بازارگاه نهاده دامی در ارتباط با مرغ گوشتی نتایج مثبتی نداشته است چرا که واحد‌های مرغداری کنار هم با ظرفیت مساوی به یکی نهاده تعلق نگرفته یا میزان عرضه متفاوت بوده است.

کمالی سروستانی قیمت مصوب هر کیلو ذرت در بندر امام را یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۳ هزار و ۲۲۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان و ذرت ۴ هزار تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد.

این‌مقام‌مسئول ادامه داد: اگر نهاده مورد نیاز مرغدار تامین و به صورت عادلانه توزیع شود، قیمت مرغ به حالت عادی باز می‌گردد در غیر این صورت التهابات بازار ادامه دار خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: وزارت صمت در مهر قیمت مصوب مرغ زنده و مرغ گرم را اعلام کرد و سپس در اواخر آبان قیمت نهاده‌های دامی را افزایش داد، درحالیکه اتخاذ چنین سیاست‌هایی به هیچ عنوان‌منطقی نیست چرا که یک ماه قبل از افزایش نهاده دامی، نرخ مصوب مرغ را اعلام کردند که علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، این‌نرخ اصلاح نشد، درحالیکه قیمت مصوب مرغ در مهرماه۳ هزار تومان از نرخ کارشناسی کمتر بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه اتخاذ تصمیمات نادرست به قیمت نابودی صنعت مرغداری تمام می‌شود، تصریح کرد: اتخاذ سیاست‌های نادرست موجب شده مرغدار از ادامه جوجه ریزی احساس خطر کند و به عبارت دیگر دولت در نظر دارد که هزینه تورم در قبال مردم را تولیدکننده متحمل شود که این سیاست نادرست است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت مرغ ، نهاده دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۱۵:۲۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
ما دو روز پیش خریدیم 35 هزار تومان حالا که شما 36 هزار توماناعلام میکنید ما باید 40 هزار تومان بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
خیلی جالب است در یک ماه از شانزده تومان شد چهل و پنج حالا میگویید ارزان میشود سی و شش هزار تومان بهتر نیست
Germany
باقرخان سالار ملی
۰۹:۰۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
ای مرغ حداقل تو یه چیزی به دولت بگو حرف ما را نمی فهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
دست دولت مردان درد نکند.. به این دولت بی تدبیر امیدی نیست !.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
این اعلام کاهش مثل همیشه بدین معنا است که مرغ 11000 تومانی را 19000 کردند و بعد از مدتی گفتند قیمت مرغ کاهش می یابد و 15000 تومان شد بعد قیمت مرغ را دوباره در همین سال و فقط بعد از چند ماه به 22000 تومان رساندندن و دوباره گفتند کاهش در راه است و قیمت 19000 تومان شد حالا قیمت را به 38000 تومان رانده اند تادر قیمت 25000 تومان تثبیت کنند و ما نیز مسرور از کاهش قیمت واقعاً لیاقتمان گرانتر شدن هست و ملتی که هر چه به خوردش میدهند می پذیرد پس حقش بیشتر از این است در صورتیکه ملت اگر در خرید کنترل کند و نخرد مانند دیگر نقاط جهان قیمت عرضه کاهش پیدا میکند تا وقتیکه برای هر کالای بی ارزشی صف می کشیم وضعیت از این هم بد تر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۳۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
تو تلویزیون همه چی عادیه و همه مردم همه چی در اختیارشونه اما در واقعیت گوجه کیلویی 15 تومن مرغ 36 تومن روغن نیست
ماشین قیمتش سر به فلک کشیده اجاره ها جوری شده مردم رو پشت بوم ها رو کرایه میکنن
این اوضاع نوید خبرهای خوش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
مردم ده روز مرغ نخرن حساب کار میاد دستشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
علاج فقط نخریدن است
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۷:۳۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
قیمت مرغ اول سال را سه برابر کردند انوقت ادعای مدیریتم میکنند شماکه عرضه کنترل قیمت مرغ و تخمش را ندارید ادعای مدیریت و تغییر در دنیا را دارید این بود مدیریت
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
کاهش قیمت همه چیز از جمله مرغ نزدیک است ، نخرید که به شدت ارزان میگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
مرغ ۴۰۰۰۰ تومنی ، علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ج
۰۵:۴۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
با تشکر فراوان از مسئولین زحمتکش ما
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۴:۳۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
چندین ساله که خیلی چیزها در راه است // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Roz Sorkh
۰۱:۴۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
ممنون از گرونی دولت تدبیر و امید ... بیشتر تدبیر تو گرونی داره و نا امیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
علي بركت الله ،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
جای تاسف ک واسه کره تخم مرغ ومرغ باید چندین روز تو رسانه ها در مورد کاهشش حرف بزن جلسه بگیرن ب صد نفر بزنگن تا ببینن مشکل کجاس ایی دولت وظیفه ش چیه ?? چرا نمیتونن تو یکی دو روز مشکلاتو حل کنن بیچاره ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
بیچاره مردم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
مبارکه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۲:۲۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اگر مافیا بازار جمع شوند و برخورد شود با آن ها قیمتا پایین میایند ولی متاسفانه نمیدانیم چرا دستشان کوتاه نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
بزک نمیر بهار میاد کومبزه با خیار میاو


من موندم چرا باتوجه ب نداشتن توتن تولید داخلی واردات انجام نمیشه
عرضه واردات هم ندارند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
...و بازم وعده ارزانی در راه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
معاون . وزیر .سرپرست کل دولت ۳ماهه میخوان قیمتها رو کاهش بدهند
عجب دولتی؟؟؟علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۲۱:۰۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
یجوری میگه هزینه تورم در قبال مصرف کننده رو تولید کننده پرداخت میکنه انگار 36 هزار تومن واسه هر کیلو کمه نکنه انتظار داری قیمت مرغو به قیمت هر انس طلا بفروشن؟؟؟
آخرین اخبار