آرامش بازار روغن نباتی در ۱۰ روز آینده/کمبود یا سودجویی کدامیک عامل گرانی؟

با تشنح در بازار روغن به نظر می رسد؛ اصلی ترین معضل های این روزهای بازار روغن کمبود به همراه سودجویی دلالان است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته های اخیر بازار اقلام‌اساسی از جمله روغن‌ متشنج شد به طوریکه در مغازه ها و فروشگاه ها به ندرت روغن یافت می شد که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کردند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که کاهش واردات روغن خام و دانه های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل دلیل آشفتگی های اخیر بوده است، درحالیکه مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نظر دیگری دارد و معتقد است که کمبودی در روغن نداریم و تنها کارخانه های روغن با شائبه کمبود روغن به دنبال خالی کردن انبارهای خود بودند. اما آنچه مسلم است بازرگانی دولتی با ورود به بازار و عرضه روغن خام به کارخانه های روغن توانسته تا حدودی مشکلات را مرتفع کند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که عرضه روغن نسبت به ابتدای آبان در فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر تا حدودی بهبود یافته است، اما همچنان مشکلات عرضه محدود و کمبود یا گرانی روغن حلب بسیاری از خانوارها را در تامین مایحتاج خود دچار مشکل کرده است که مسئولان انجمن روغن نباتی از ارامش بازار طی ۱۰ روز آینده خبر می دهند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات عرضه روغن و دلایل گرانی های اخیر و پیش بینی بازار در روزهای آتی با خبر شویم:

ابوالحسن خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روغن نباتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه حجم توزیع روغن نیمه جامد در احجام خانوار افزایش می یابد، اظهار کرد: نرخ کنونی ۱۵۰ هزار تومانی روغن حلب قابل قبول نیست و سازمان حمایت افزایش حداقلی را به سبب گرانی قیمت حلب در نرخ جدید اعمال می‌کند، قیمت ۱۵۰ هزار تومانی روغن حلب نرخ آزاد است و سازمان حمایت ۷ تا ۱۰ درصد به نرخ ۵۰ هزار تومانی روغن حلب درج شده بر روی کالا اضافه می‌کند.

وی از کاهش تنش بازار روغن در روزهای آتی خبر داد و گفت: با افزایش حجم توزیع، این اطمینان را به مردم می‌دهم که اخبار منتشر شده پیرامون روغن واقعیت دارد و بازار به آرامش می‌رسد.


بیشتر بخوانید


خلیلی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر افزایش ۳ برابری تقاضا، نظم تامین و توزیع روغن را دچار چالش کرد که با ازدیاد حجم توزیع از ابتدای هفته آینده، نگرانی‌ها رفع می‌شود.

 آرامش بازار روغن در ۱۰ روز آینده/ قیمت روغن حلب کاهش یافت

امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از کاهش واردات روغن خام و دانه روغنی خبر داد و گفت: بنابر آمار در ۸ ماهه امسال میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، اما بازرگانی دولتی با توزیع روغن در بین کارخانه ها مشکل کمبود را مرتفع کرده است.

وی افزود: اسناد، مدارک و شواهد نشان می دهد که امسال به سبب کاهش میزان واردات، تولید روغن در مقطعی دچار وقفه شد.

بیرشک ادامه داد: بازرسان سازمان حمایت و وزارت صمت در کارخانجات تولید روغن نباتی مستقر هستندو آمار موجودی، انبار و توزیع را چک می کنند که با این وجود اظهارات مجری طرح دانه های روغنی مبنی بر عدم کمبود روغن فرافکنی است یا آمار و اطلاعات نادرست به اشان داده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمامی آمار و اطلاعات کارخانه ها در سامانه تجارت بررسی می شود، بیان کرد: با توجه به آنکه کارخانه های روغن با تمام توان به تولید ادامه می دهند، این قول را به مردم می دهیم که بازار روغن طی ۱۰ روز آینده به ارامش می رسد.

وی نرخ مصوب هر حلب ۱۶ کیلویی را ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: روغن حلب ۱۶ کیلویی به ۴۰۰ هزار تومان در بازار رسیده بود، اما هم اکنون با توزیع نسبی به ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان کاهش یافته است که با استمرار عرضه بازار به آرامش می رسد، همچنین قیمت روغن ۵ کیلویی به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان رسیده بود که نرخ کنونی ان به ۹۰ هزار تومان کاهش یافته است و این روند کاهشی تا رسیدن به نرخ مصوب ادامه خواهد داشت.

خوداتکایی ۷۰ درصدی روغن با اما و اگرهایی همراه است

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه روغن نداریم، اظهار کرد: بنابر آمار، واردات روغن در ۲ سال گذشته بیش از نیاز کشور بوده است، از این رو کارخانه های روغن با شائبه کمبود به دنبال آن هستند تا روغن های تولیدی روی دستشان مانده در انبارها را به فروش رسانند.

وی افزود: طی ۲ سال اخیر، ۲ میلیون تن روغن خام و دانه روغنی وارد کشور شده است که ۱.۵ میلیون تن آن در ۶ ماهه دوم سال وارد شده است.

مهاجر ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال ۹۸ ۵۰۰ هزار تن و ۶ ماهه امسال ۲۰۰ هزار تن وارد کردیم که مسئولان این موضوع را علت اصلی کمبود روغن در بازار مطرح می کنند، درحالیکه طی سال گذشته ۵۰۰ هزار تن بیش از نیاز کشور روغن خام و دانه روغنی وارد شد.

مجری طرح دانه های روغنی با تاکید بر این موضوع که کمبودی در عرضه روغن نداریم، بیان کرد: کارخانه های روغن با شائبه کمبود روغن در کشور مردم را به خرید ۶ ماهه خود ترغیب کردند‌.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خوداتکایی ۷۰ درصدی روغن با شروطی همراه است، گفت:با تولید ۶۰۰ هزار تن دانه روغنی، ۱۸ درصد نیاز کشور از داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود، در حالی که با کاهش سرانه مصرف به ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم و افزایش عملکرد در هکتار به اهداف برنامه خواهیم رسید.

خودکفایی روغن در داخل دست یافتنی است

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه سرانه مصرف روغن نسبت به متوسط دنیا بالاست، اظهار کرد: گرچه با فرهنگ سازی تا حدودی میزان مصرف روغن در کشور کاهش می یابد، اما این موضوع تنها راه حل نیست چرا که تولید دانه های روغنی کمتر از ظرفیت و نیاز کشور است.

وی افزود: دولت با اعمال حمایت از کشاورزان، آنها را به امر تولید ترغیب و تشویق می کند که با استمرار حمایت از بخش تولید، ظرف چند سال آینده به خوداتکایی می رسیم که با این وجود وابستگی به خارج کمتر می شود‌.

ملک زاده با بیان اینکه خوداتکایی روغن شدنی است، گفت: با کاهش واردات به روغن علاوه بر ارتقای کیفیت، ورود آفات و بیماری ها به کشور کاهش می یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: با خوداتکایی روغن در داخل، صنایع وابسته به روغن مجدد فعال می شود که این امر به اشتغال کشور کمک می کند.

وی اعلام قیمت منطقی خرید تضمینی را راهکاری مناسب برای خوداتکایی دانه های روغنی برشمرد و گفت: اگر سیاست گذاران اقتصادی، نرخ منطقی و عادلانه متناسب با هزینه های تولید را برای دانه های روغنی سویا، آفتابگردان، ذرت و کنجاله سویا اعلام کنند، کشاورزان نسبت به کشت محصول استقبال می کنند، درحالیکه در شرایط فعلی با وجود افزایش هزینه های تولید، نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی مقرون به صرفه نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان تصریح کرد: با حمایت همه جانبه از کشاورزان، امکان دستیبابی به اهداف برنامه و تامین روغن مورد نیاز در داخل وجود دارد که این امر وابستگی روغن خوراکی را به حداقل کاهش می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
دولت ارز اختصاص نمیدهد عده ای روغن را مخفی میکنند بازار هم تب تورم دارد و روغن گران می شود. و همه چیز..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
چرا انقد گرونی
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۲:۱۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
خییلی خیلی جالبه قیمت حلب 5کیلویی روغن نباتی بین 45تا 50هزار تومان بود یک هویی شد 170هزار تومان بعد دولت محترم بعد از چندین روز با اب و تاب اعلام کرد که روغن نباتی ارزان می شود حلبی 100هزار تومان ملت همیشه در صف هم دست به دعا بر میدارن که خدارو شکر که روغن نباتی ارزان شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
مرگ بر مخل اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
روغن 10روز دیگه /مرغ 10روز دیگه /پوشک 10روز دیگه / گوجه 10روز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
همه چیز هم که در ده روز آینده است مثل خبر خوش رییس جمهور قیمت مرغ
قیمت روغن نمی دانم آن ده روز کی از راه میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
20 روز پیش هم همین رو گفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
20 روز پیش هم همین رو گفتید
United States of America
ناشناس
۰۶:۳۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
اری حاکمان و مردم طبق حدیث پیامبر با هم جورند و لایق یکدیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
چرا از ده روز آینده؟؟؟؟چرا از امروز نباشه
آخرین اخبار