کپه کاری در مراتع جنوب کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: عملیات کپه کاری در مراتع شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد و فاریاب آغاز شده است.

حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان در گفت ‌و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه عملیات کپه کاری در ۵۵۰ هکتار از مراتع شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد و فاریاب آغاز شده است، گفت: امسال از محل  اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بخش مرتع این اداره کل، ۳ میلیارد و ۳۸۱ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

او افزود: کپه کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفر شده با دست قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا در کپه کاری و بذرپاشی از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه استفاده شود، تصریح کرد: کشت گونه‌های بومی، حفاظت خاک در مقابل فرسایش را به دنبال دارد و ضمن آن منجر به احیای منابع طبیعی مناطق حساس می‌شود.

او با اعلام اینکه تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه از دیگر مزایای کپه کاری و بذرپاشی در مراتع است، بیان داشت: با توجه به اینکه عرصه مراتع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی برای تأمین معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان و دامداران به شمار می‌رود لذا این اقدام بسیار حائز اهمیت است.

احمدی گفت: تلاش می‌شود تا از جوامع بومی محلی برای اجرای طرح کپه کاری استفاده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان افزود: مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می‌شود لذا کشت گونه‌های بومی می‌تواند باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، افزایش ذخیره آبی خاک و ... شود.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار