پرخاشگری، دردسر جدید خانواده‌ها در دوران قرنطینه

شیوع کرونا و قرنطینه خانگی پیامد‌هایی را به دنبال دارد که مهمترین آن پرخاشگری خانوادگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مطهره مهدوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی مددکار اجتماعی کلانتری ۱۳ سوادکوه گفت: شیوع کرونا و قرنطینه خانگی پیامد‌هایی را به دنبال داشته است و از طرفی خستگی و افسردگی این روز‌ها به وجود آورنده خلق و خوی منفی در افراد بویژه والدین شده که این شرایط خشم و پرخاشگری را شدت بخشیده است.

خلق منفی به وجود آمده از این وضعیت بعضا کودک آزاری و همسر آزاری در جامعه را افزایش خواهد داد که احتمال وقوع آن بیشتر از طرف مردان محتمل است، زیرا با خیلی از رفتار‌ها در خانه تاکنون مواجه نشده‌اند.

افزایش تعاملات و برخی شیطنت‌ها توسط فرزندان برای برخی از مردان خارج از حوصله اسبوده ت و آن‌ها را در معرض اصطکاک و تعارض قرار می‌دهد.

در حقیقیت در خانه ماندن بدون برنامه‌ریزی و احترام به حقوق یکدیگر بدون شک به وجود آورنده تعاملات غیرمنطقی می‌شود و این مهم خود تنش‌های خانوادگی را بین همسران و والدین به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید 

به طور حتم تمام اعضای یک خانواده از لحاظ اخلاقی و رفتاری با هم تفاهم ندارند پس نباید در این روز‌ها زیاد در رفتار‌ها ریزبینی کرد بلکه باید تعامل در رفتار و اخلاق را در روند زندگی جاری کرد.

از طرفی فشار‌های اقتصادی ناشی از در خانه ماندن برای افرادی که حقوق‌بگیر دولت نیستند تا حد قابل توجهی مزید بر علت شده که سازمان‌های حمایتی باید بیشتر به این حوزه ورود کنند.

ناکامی در تامین نیاز‌ها از اصلی‌ترین علل پرخاشگری می‌باشد فرد زمانی که نیازهایش از جمله نیاز به محبت، توجه یا احترام برآورده نشود، احساس ناکامی کرده و این ناکامی زمینه ساز بروز پرخاشگری می‌شود.

به طور حتم دوران قرنطینه خانگی که بهترین راه برای مبارزه با کرونا و در امان ماندن از شر این ویروس است نیازمند آموزش‌های روانشناسانه و موشکافانه از سوی کارشناسان و متخصصان است، اما تحقق این امر جز با همراهی و همگامی مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
راهکار‌هایی برای رفتار با همسر پرخاشگر
 
در شرایط قرنطینه خانگی و احتمال بروز مشکلات زناشویی ممکن است زمان‌هایی نیاز به یادگیری مهارت مقابله با فرد پرخاشگر باشد که در اینجا نکاتی را در این رابطه یاد می‌گیریم:

موقعیت را ترک کنید: در این شرایط برای در امان ماندن از آسیب‌های جسمی و روانی در اثر پرخاشگری کلامی و غیر کلامی محیط را ترک کنید.

از خودتان دفاع نکنید: وقتی همسرتان عصبانی است و شما را متهم می‌کند، برای دفاع از خودتان سعی در قانع کردن وی نداشته باشید، چون در آن شرایط گوش شنوایی وجود ندارد. این کار را به بعد از آرام شدن اوضاع موکول کنید.

مرزهایش را برای وی مشخص کنید و به نتیجه رفتارش اشاره کنید.

اگر اشتباهی از شما سر زده است لطفا با عذرخواهی و پذیرش مسئولیت اشتباه تان، وی را خلع سلاح کنید.

اگر فکر می‌کنید کارتان درست است از مواضع خود عقب نشینی نکنید.

به او یاد آوری کنید که ممکن است رازدار نباشید و مساله خشونت خانگی را با خانواده یا اورژانس اجتماعی مطرح کنید.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار