دیابت بارداری، شایع‌ترین بیماری در حاملگی

استاد گروه بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت حاملگی شایع‌ترین بیماری در بارداری است و این دسته از بانوان خطر بیشتری برای بروز عوارض مهم مامایی دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فریده اخلاقی استاد گروه بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دیابت بارداری عدم تحمل کربوهیدرات با شدت‌های مختلف است که در سه ماه آخر حاملگی بروز می‌کند و بعد از زایمان از بین می‌رود، گفت: سن بالای ۲۵ سال مادر، داشن سابقه ابتلا به دیابت در افراد درجه اول خانواده، سابقه تولد نوزاد با وزن بیشتر از ۴ کیلوگرم، ناهنجاری مادر زادی، مرده زایی، بانوانی که چاق هستند و توده بدنی بالایی دارند علاوه براین کسانی که اوایل حاملگی وزن گیری بیشتری دارند، بیماران فشار خون بالا و چربی خون بالا و افرادی که سابقه دیابت حاملگی در حاملگی‌های قبلی داشتند جزو آیتم‌های پرخطر برای احتمال ابتلا به دیابت بارداری است.

او با بیان اینکه برای تشخیص دیابت بارداری در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری تست تحمل قند خون انجام می‌شود، افزود: کسانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند حتما تعداد ویزیت‌های بیشتری نسبت به سایرین دارند و قند خون آن‌ها در بقیه ماه‌های حاملگی باید تست شود.

بیشتر بخوانید

استاد گروه بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اگر قند خون خیلی بالا نباشد می‌توان رژیم غذایی مناسب برای مادر تجویز کرد، ولی اگر با رژیم غذایی هم قند خون کنترل نشد، تزریق انسولین برای مادر تجویز می‌شود، تحقیقاتی در خصوص ایمنی بعضی دارو‌ها برای مادر و جنین انجام شده است، اما باز هم انسولین بهترین تجویز برای مادران باردار است.

اخلاقی بیان کرد: خانم‌هایی که مبتلا به دیابت بارداری می‌شوند حتما باید از قند‌های سریع الجذب که قند خون را بالا می‌برد پرهیز کنند، اما باید کربوهیدرات‌هایی مانند برنج، نان و سیب زمینی را مصرف کنند و نباید این مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند، زیرا مادران باردار باید ۵۰ درصد انرژی خود را از طریق مصرف کربوهیدرات‌ها تأمین کنند.

او تصریح کرد: ورزش به خصوص پیاده روی و تمرینات هوازی در کنترل قند خون مادر باردار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما در نهایت تزریق انسولین هم برای کنترل قند خون از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاد گروه بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: دیابت عوارضی را برجنین و مادر تحمیل می کند که این عوارض شامل بروز پره اکلامپسی و اکلامپسی، تغییر مایع آمونیوم رحمی، افزایش وزن جنین و زایمان سخت، سزارین و احتمال دیابت بارداری در حاملگی بعدی، رشد بیش از حد جنین، پهن شدن شانه‌های جنین و زایمان سخت و یا با وسیله، خطر مرگ داخل رحمی برای جنین‌ها است.

اخلاقی اظهار کرد: از هفته ۳۵ به بعد باتوجه به تاثیر قند خون بالا در حاملگی باعث می‌شود که جنین در حفره رحمی بمیرد همچنین خطرات دیابت حاملگی برای جنین نیز باعث تولد نوزاد با وزن بالا، خطرگیر کردن شانه نوزاد، زردی بعد از تولد، مشکلات تنفسی برای مادر و نوزاد، تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتن نوزاد، افزایش مرگ ومیر نوزادی است.

او افزود: بهترین میزان برای تعیین قند خون مادران باردار در حالت ناشتا کمتر از ۹۲ و برای دو ساعت بعد از غذا کمتر از ۱۲۰ است. درباره رژیم غذایی نیز بهترین حالت برای مادران باردار در نظر گرفتن سه وعده اصلی و سه میان وعده است تا قند خون در طول روز در حد ثابتی باقی بماند.

رئیس بیمارستان ام البنین ادامه داد: حتما خانم‌های باردار که مبتلا به دیابت حاملگی هستند نسبت به علائم افت یا بالا بودن قند خون، محل تزریق انسولین و نحوه نگهداری انسولین اطلاعات کافی به دست آورند و در صورتی که علائم کاهش قند خون را در خود مشاهده کردند باید قند سریع الجذب استفاده کنند و خود را به پزشک برسانند.

اخلاقی بیان کرد: به جز مراقبت‌های معمولی که برای سایر مادران باردار مثل تعیین فشار خون، شمارش ضربان قلب جنین، وزن گیری انجام می‌شود برای مادران مبتلا به دیابت بارداری، قند خون آن‌ها نیز بررسی می‌شود و براساس میزان قند خون دوز‌های مختلفی از انسولین برای مادران باردار تجویز می‌شود.

او تصریح کرد: خانم‌هایی که مبتلا به دیابت بارداری می‌شوند اگر با رژیم غذایی قند خون آن‌ها کنترل شود زایمان در ۴۰ هفتگی، ولی اگر نیاز به دریافت انسولین باشد حتما باید در ۳۸ هفتگی زایمان کنند و با تست‌های ارزیابی سلامت جنین انجام شود.

استاد گروه بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا اشاره به اینکه از نظر زایمان نیز برای این خانم‌ها اگر از نظر شرایط مامایی و شرایط لگن شرایط مناسبی داشتند و وزن جنین کمتر از ۴ کیلوگرم بود می‌توانند زایمان طبیعی کنند، تاکید کرد: اگر شرایط مامایی برای زایمان مناسب نباشد سزارین انجام می‌شود؛ بعد از زایمان نیز، چون نوع دیابت، دیابت بارداری بوده، قند خون پایین می‌آید و نیاز به انسولین وجود ندارد، زیرا قند خون به حالت نرمال برمی گردد.

اخلاقی با اشاره به اینکه مادر بعد از زایمان باید مجدد دو ماه بعد از زایمان تست قند خون انجام دهد، اظهار کرد: مادرانی که مبتلا به دیابت بارداری بودند باید تشویق به شیردهی شوند، زیرا شیر دهی به کاهش وزن و مناسب بودن قند خون کمک می‌کند.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.