خراسان شمالی ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار باغ دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار باغ دارد و در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدعلی شریکیان افزود: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان تولید می‌شود.

او گفت: میزان تولید محصولات باغی استان در سال ۹۲، ۲۰۵ هزار و ۴۹۲ تن بود که در سال ۹۸ به ۳۱۵ هزار و ۲۴۲ تن رسید.


بیشتر بخوانید 


او ادامه داد: امسال ۳۱۵ هزار تن انواع محصول باغی در این استان تولید شد.

شریکیان افزود : از مجموع محصولات تولیدی استان ۱۶۳ هزار تن مربوط به محصول انگور، ۶۴ هزار و ۶۲۶ تن سیب و پنج هزار و ۷۶۲ تن گیلاس است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: رتبه‌های کشوری این محصولات به ترتیب هفت، ۱۲ و ۱۵ است.

او افزود: همچنین در این استان سالانه بیش از ۶ هزار تن گلابی، دو هزار و ۴۷۸ تن آلو و هزار و ۳۰۷ تن انواع گیاهان دارویی تولید شده است که به ترتیب در جایگاه هشت، ۱۶ و ۲۱ کشوری قرار دارد.

شریکیان با بیان اینکه در تولید انواع توت و توستان و فعالیت نوغان داری در استان در کشور جایگاه سوم را داریم گفت: دو هزار و ۹۵ تن محصول نیز در این زمینه تولید می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در تولید زعفران در سطح کشور جایگاه سوم را داریم اظهار داشت: امسال ۲۰ هزار تن زعفران از سطح اراضی زیر کشت استان برداشت شد.

شریکیان افزود: سالانه حدود ۱۵ هزار تن محصول گلخانه‌ای نیز در این استان تولید می‌شود که از این نظر نیز در رده ۱۸ کشوری قرار داریم.

او گفت: زیتون، بادام، پسته، آلبالو، هلو، شلیل، شفتالو، انجیر، انار، شاه توت، به، سنجد و گوجه سبز، نیز از دیگر تولیدات باغی استان است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه باغبانی اصلاح باغ‌ها درجه ۲ و احیا و جایگزینی باغ درجه سه است.

او گفت: برنامه اصلاح و نوسازی باغ‌های میوه با اهداف بهبود کمی و کیفی تولیدات باغی رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم و ایجاد اشتغال انجام می‌شود، اصلاح و نوسازی باغ‌ها در سطح دو هزار و ۳۴۶ هکتار در سال ۹۸ انجام شده است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.