پاسخ وزیر علوم به انتقادات درباره نامه «انحلال دانشگاه فرهنگیان»

غلامی درباره جزئیات نامه نگاری اخیر خود با مقام معظم رهبری درباره اینکه پذیرش ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان باید گسترش پیدا کند به بیان توضیحاتی پرداخت.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم درباره جزییات نامه نگاری اخیر خود با مقام معظم رهبری با اشاره به نقش و جایگاه خطیر دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد موردِ نیاز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، یکی از روش‌های تأمین کادرآموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش انتخاب و پذیرش دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط و مورد نیاز از سایر دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با برگزاری دوره‌های یک ساله کسب شایستگی معلمی است که اجرای این مهم می‌تواند به تقویت بیش از پیش کادر علمی و آموزشی مدارس و آموزشگاه‌های کشور بینجامد.

غلامی گفت: تهیه و ارسال نامه خدمتِ رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متعهد، توانمند و صالح برای وزارت آموزش و پرورش که هوشمندانه و عالمانه در فرمایشات اخیر معظم له در دیدار با مسئولان آن وزارت و دانشگاه فرهنگیان مورد ابرام و تأکید بود؛ صورت گرفته است.

وزیر علوم با بیان اینکه «باور ما این است که دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به منظور تآمین نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است»، تصریح کرد: موضوع اصلی پیشنهاد شده در نامه، تاکید بر استفاده از مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای فعال‌تر کردن ظرفیت‌های موجود در تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد، روزآمد و شایسته برای وزارت آموزش و پرورش است که این مهم می‌تواند در کنار نیرو‌هایی که دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی برای این منظور تربیت می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد.

 غلامی اضافه کرد: دانشگاه‌های کشور در شرایط فعلی توانایی بالایی را در تأمین نیرو‌های توانمند (به لحاظ علمی)، متعهد و دلسوز دارند؛ در صورتی که این موضوع به شیوه‌ای جدی در دستور کار قرار گیرد، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم، با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیرو‌هایی که حداقل ۴ سال در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کرده و شایستگی‌های علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان داده‌اند اقدام کنند.


بیشتر بخوانید


وزیر علوم پیشنهاد کرد: دانشگاه فرهنگیان با حرکت در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت معلم شایسته، در چارچوب مفاد ماده ۲۸ اساسنامه با برگزاری دوره‌های یک ساله یا بیشتر، شایستگی معلمی آن‌ها را برای خدمت در آموزش و پرورش آماده کند.

غلامی به بیان ویژگی‌های دیگر مطرح شده در طرح پیشنهادی خود پرداخت و افزود: با اتخاذ این تدبیر می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های دانشگاهی موجود در کشور و دانش‌آموختگان شایسته‌ای که هم‌اکنون آمادگی خدمت دارند، ضمن تأمین نیروی انسانی کارآمد، هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم و تأمین کادر وزارت آموزش و پرورش را کاهش داد و این امر می‌تواند ترغیب به تحصیل در رشته‌های علوم پایه که بایسته‌ای مهم و مورد تأکید معظم له است؛ نیز در پی داشته باشد.

به گفته وزیر علوم، افزون بر این با این اقدام می‌توان بخش مهمی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان را علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم به سمت آموزش شایستگی‌های معلمی (در بدو ورود و ضمن خدمت) سوق داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۲۰ دی ۱۳۹۹
روش استخدام معلم در ایران اصلاح شود
دانشگاه فرهنگیان منحل شود
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۲:۰۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
اقدام جناب وزیر علوم کاملا منطقی و علمیست
لطفا دنبال پیشرفت ایران باشید و کیفیت آموزش را در نظر بگیرید . همان دانشجویان فارغ التحصیل علوم پایه در دیگر دانشگاههاعشق معلمی داشتند ولی دانشگاه فرهنگیان در پند سال گذشته جذب نداشت .
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۲۱:۰۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
واقعاً دانشگاه فرهنگیان باید منحل بشه
اینهمه دانشگاه های خوب داریم که دانش آموخته باسواد و قابلی رو تحویل میدن بعد اومدن ی دانشگاه که همون مراکز تربیت معلم سابقه با امکانات کم و افراد کم سواد رو به خورد آموزش و پرورش میده . واقعاً باعث تأسفه. اصلاً چ ضرورتی داره چنین کاری؟
Iran (Islamic Republic of)
آوا
۲۰:۴۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
خواهش میکنم شرط سن رو تغییر بدن برای امثال ما که ۳۰ رو رد کردیم و عاشق معلمی بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
من خودم منقد احمدی نژاد هستم ولی روحانی آمد کارت سوخت رو حذف کرد، قیمت بنزین رو بالا برد، بعد دوباره کارت سوخت آمد! هزینه اش هم از جیب ملت رفت!
در دوره احمدی نژاد این دانشگاه راه افتاد، دولت روحانی ...
تاریخ تکرار می شود؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
آقای وزیر! اگه نمی توانید برای دانشجویان اشتغال فراهم کنید، اگر نمی توانید پاسخگوی جوانانی باشید که دانشگاه ها را برای ایشان باغ سبز معرفی می کردید، فقط کافی است ساکت بنشینید تا عمر دولتتان تمام شود. لازم نیست همین چند نهاد و سازمان ها و سیستم های فعال باقیمانده موجود در کشور را که درصدی به بهبود این وضع کمک کرده اند را، هم نابود کنید.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۲۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
کسی هست از عملکرد این دولت کمترین رضایتی داشته باشه؟ خداییش کسی هست؟ (من خودم به روحانی رای دادم متاسفانه ولی پشیمونم)
.
.
.
این طرح هم یکی از وزرای همین دولت داده! دیگه بقیه اش معلومه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
این دولت متاسفانه بسیار ناکارآمد بود! توی این دولت وزارت علومش از همه بدتر بود! اگه یه نطق یا کمترین حرکتی کسی از آقای غلامی دیده بگه؟
حالا هم به جای این که تو این وضعیت کرونا و آموزش مجازی و دانشگاه و دانشجوهایی که معلوم نیست دارن چه کار می کنن بیاد یه گزارشی از عملکردش بده، به عنوان دستاورد می خواد یه سیستم رو که داره کار می کنه منحل کنه و بره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
دانشگاه فرهنگیان باید وحتما سهم عمده‌ای آموزش و پرورش رو به خودش اختصاص بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
کاملا موافقم آخه این همه تحصیل کرده خوب از بهترین دانشگاه های کشور داریم که بیکارن ولی امیدوارم شیوه آزمون واستخدام هم تغییر کنه چوم اصلا آزمون ها استاندارد نیستن و گزینش رو هم دست هرکسی نسپرن
Japan
حجت اله
۲۲:۲۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه حالا دانشجو چهار سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنه ولی رنگ کتابهای رشته خودش در آموزش و پرورش را هم نمی بینه. قدیم مراکز تربیت معلم، دو سال بود ولی روش تدریس صفحه به صفحه کتب کار می شد. اینه که بهترین معلمان ایران همان تربیت معلمی های سابق هستند.
Iran (Islamic Republic of)
حق شناس
۲۲:۱۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
انصافا باید احسن گفت به این وزیر‌دانا!!! کاش ابن پیشنهاد‌عملی بشه...آخه چرا باید‌۴سال حقوق بیخودی‌ از بودجه مملکت به هدر بده.. مگه دانشگاههای معتبر چی کم‌دارن..!ولی‌به شرطی که باز سهمیه سازی ۵درصد ۲۰درصد فلان فلان سهمیه رو هم بردارن.بابا خونوادهاشون رو ساپورت مالی کنن ..دیگه همه چی رو به اونها اختصاص ندین..گناه ما چیه؟..به شخصه قیامت اعتراض و شکایت خودمو نسبت به این سهمیه ها به درگاه خداوند میبرم!
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۲۱:۳۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
واقعا این پیشنهاد عالیه. چرا ما باید آزمون استخدامی بدیم که صلاحیتمون رو ثابت کنیم اگر آزمونی هست برا همه باشه ببینیم کدوم قشر از دانشجویان توانمندتر هستند و صلاحیتشون بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
خادم
۲۰:۲۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
انصافا دانشگاه‌فرهنگیان بایستی منحل بشه چرا که بودجه زیادی رو تصرف کرده و این بودجه ار بیت المال هست بجای اون‌میتونن همه رو بصورت ماده ۲۸ استخدام کنن با یک سال آموزش اینجوری بار سنگین این هزینه هم از دوش دولت برداشته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چیه میسوزی معلم نشودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
نظرتون چیه که یه دوره ی یه ساله بذارن همه پزشک بشن؟
ماده ی 28 یعنی فرد رفته دانشگاه، تحصیلش رو کرده، دورهاش رو زده، جستجوهاش رو کرده، چون کار پیدا نکرده معلمی رو هم امتحان کرده! ولی دانشگاه فرهنگیان یعنی فرد از اول انتخاب کرده معلم بشه!
Iran (Islamic Republic of)
نسترن
۲۰:۱۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
حق ماهایی که داریم یکسال زحمت میکشیم ک فرهنگیان قبول بشیم شما بااین کارتون ضایع میکنین چون ظرفیت ما کم میشه
چرا هر روز ی قانون تصویب میکنین خسته شدیم بخدا
Iran (Islamic Republic of)
دکتر هاشمی
۱۹:۰۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
بهترین تصمیمی که باید چندین سال قبل اتخاذ می شد ولی بنابه دلایلی نشده ...وزیر علوم بهترین پیشنهاد را دادند چرا که دانشگاه فرهنگیان نیروهای زبده و انچنان کار امدی رو نمیتونه تربیت کنه و تحویل وزارت اموزش و پرورش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چیه میسوزی معلم نشدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
یه سرچ ساده توی همین اینترنت بزنی در همین چند سال اخیر با جذب موفقی که دانشگاه فرهنگیان داشته در حال حاضر چندین رتبه ی تک رقمی ( غیر قابل باوره ولی انصافا یه سرچ بکن اگه باور نداری) گرفته! شریف هم از بدو تاسیس با این سرعت نتونسته جذب کنه! این دانشجو که با علاقه و انگیزه آمده ازش نیروی کارآمد درنمیاد؟
بعد لابد نیروی لایق از دانشجو های آزاد در میاد؟(من خودم فارغ التحصیل آزادم و می دونم چه خبره!)
با آموزش و پرورش و آینده ی بچه هامون بازی نکنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
اینکارا فقط برای کاهش هزینه هاست آخه باید ب دانشجوهای فرهنگیان حقوق بدن میخوان با اینکارا دبیرای ارزون تر پیدا کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چیه میسوزی معلم نشدی
آخرین اخبار