معاون توسعه و فناوری رسانه خبر داد؛

اچ.دی سازی ۱۰ شبکه تلویزیونی در دستور کار رسانه ملی

رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه، اچ.دی سازی را تحولی بزرگ در حوزه‌های محتوایی، فنی و زیرساختی رسانه ملی دانست و از اچ.دی سازی ۱۰ شبکه خبر داد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه پروژه اچ.دی‌سازی شبکه‌های رسانه ملی را یکی از پروژه‌های راهبردی و مهم سازمان صدا و سیما برشمرد و اظهار داشت: این پروژه از سه سال پیش آغاز شد و حدود یک سال و نیم مطالعات اولیه پروژه به طول انجامید و به دلیل اینکه این پروژه تحولات اساسی را در سازمان صدا و سیما و زیرساخت‌ها ایجاد می‌کرد، لازم بود تمامی جوانب امر از جمله استاندارد‌ها و هر موضوع مرتبط با پروژه مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در دوره مطالعاتی و تحقیقاتی، استانداردها، فرمت‌ها، روش‌های تولید، استاندارد‌های پخش، انتقال، انتشار و دریافت از موضوعات مهمی‌ بود که همکاران ما در معاونت توسعه و فناوری رسانه مورد بررسی قرار دادند و توانستند استاندارد‌های لازم و مورد نیاز سازمان را به درستی تعریف کنند و برای تامین و سفارش تجهیزات مورد استفاده در این پروژه، تمامی جزئیات را با شفافیت بیان کنند.

علیدادی، پیچیدگی‌ها و هماهنگی‌های فراوان و کلید خوردن آغاز عملیات پروژه اچ.دی سازی را مورد توجه قرار داد و افزود: در ابتدا اچ.دی سازی شبکه‌های یک، سه و خبر از طرف ریاست محترم سازمان در دستور کار قرار گرفت که مقرر شد روی فرمت فعلی دیجیتال به صورت گسترده در اختیار عموم مردم قرار بگیرد که بعد از شروع عملیات اجرایی پروژه و انجام طراحی‌ها، به نظر رسید آنچه سازمان و زیرساخت‌ها به آن نیاز دارد افزایش تعداد شبکه‌هاست. به همین منظور اچ.دی سازی ۱۰ شبکه در دستور کار قرار گرفت که بخش‌های مختلف از جمله تولید، پخش، ارتباطات زمین و ماهواره‌ای، فرستنده‌ها و همچنین بخش گیرندگی با هماهنگی‌های انجام شده با انجمن تولیدکنندگان گیرنده‌های تلویزیونی، برنامه ریزی‌ها و فعالیت خود را در این خصوص آغاز کردند.

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی گفت: شبکه‌هایی که در این مرحله اچ.دی می‌شدند عملا باید تمامی زیرساخت‌های قدیمی و فرسوده خود را با تجهیزات جدید جایگزین می‌کردند. با توجه به تعریف و مشخص شدن استاندارد‌های مورد نیاز، سفارش تجهیزات مد نظر صورت گرفت.

وی به تحولات اساسی دنیا در حوزه فناوری اشاره و بیان کرد: لازم بود تجهیزات داخلی و خارجی مورد نیاز، تجهیزات پیشرفته‌ای باشد که در تحولات فناوری، بتواند بهترین خدمات را به مردم عزیز کشورمان ارائه دهد. به همین جهت استاندارد ۱۰۸۰P به عنوان استاندارد فعال در تمامی استودیو‌ها تعریف شد که تمامی این دقت نظر‌ها باعث می‌شود، وقتی یک استودیوی جدید را راه اندازی می‌کنیم در فرصت‌های بعد با فعال شدن هر کدام از آپشن‌ها، نیاز به تعویض تجهیزات استودیویی همچون دوربین‌ها، میز‌های میکسر و ... نباشد.

علیدادی با بیان این مطلب که تحول تجهیزات، امکانات و خدمات، عملاً در فضای فیزیکی نیز شکل جدیدی به خود گرفته است، ادامه داد: در این فضای تغییر و تحول، برخی استودیو‌های فرسوده همچون استودیوی شبکه‌های یک، سه، ورزش و العالم نیز بازسازی شدند که بعد از اچ.دی شدن، معاونت محترم سیما فضای فیزیکی جدیدی را تجربه می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
واقعا مسخرشو درآوردن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۰:۰۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
چرا از شبکه ا تا 6 که سراسری است به صورت اچ دی پخش نمیشه از سال 8.8..88 که از انالوگ به mp4 تغییر کرد فقط شبکه 3 اچ دی بود حلا که در عرض یک سال به hevc تقییر کرد
و باید گیرنده رو باقیمت بالا عوض کنیم بازم شبکه های سراسری
اچ دی نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
ر.الف
۱۳:۴۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
روی شبکه های اچ دی علامت پول نشون میده یعنی باید برای یک HD دیدن ساده پول پرداخت کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۵۷ ۰۱ دی ۱۳۹۹
برای dvb s اره اما dvb t نه
Iran (Islamic Republic of)
پ
۰۸:۰۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
ما اصلا نه تماشا و نه ایران کالا زو نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۵ ۰۵ دی ۱۳۹۹
بزن سرچ خودکار یا AUTO SEARCH
منم زدم تماشا و امثالهم اومدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
خیلی زحمت میکشید !