شهرستان اسدآباد عاری از هرگونه بیماری دامی و طیور

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد گفت: با اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان و با همکاری فرمانداری،دادگستری و دادستانی و سایر دستگاهها در حال حاضر شهرستان اسدآباد از هرگونه بیماریهای دامی و طیور پاک است.

دکتر بصیری, رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان افزود: در دوسال گذشته موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مشاهده یا گزارش نشده است اما از همشهریان عزیز می‌خواهیم اگر در منزل خود دارای پرنده از جمله کبوتر هستند، مراقبت و آنها را کنترل کنند که با پرندگان آزاد پرواز، تماس نداشته باشند.

او ادامه داد:بیماری آنفلوآنزا در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و بهداشتی تأثیرگذار است و این ویروس به گونه‌های مختلف و به راحتی منتقل می‌شود، بنابراین باید پیشگیری همواره در دستور کار دستگاههای مرتبط طبق مصوبه ستاد ملی و شهرستانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قرار گیرد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد گفت:تالاب‌ها، آبگیرها، واحدهای صنعتی و بومی به صورت مرتب توسط کارشناسان دامپزشکی بازدید می شوند و تمام طیور بومی روستاهای شهرستان به صورت رایگان واکسیناسیون شده اند.

دکتربصیری گفت: باتوجه به تلفات ۱۱ رأس دام سبک در روزهای اخیر در یکی از دامداری های شهرستان،گفت: علت تلفات نفخ حاصل از پرخوری بود که متأسفانه مالک دام ها تلفات دامهای خود را دیر به دامپزشکی اطلاع داد.
او در ادامه بیان کرد:در صورتی که دامدار پس از تلف شدن اولین دام خود، ماجرا را به دامپزشکی اطلاع داده بود با حضور دامپزشکان شهرستان کالبد گشایی و نمونه برداری انجام و از تلفات مابقی دامها جلوگیری میشد.

او همچنین عنوان کرد: نفخ گوسفندان یکی از حالت هایی است که باید دامداران حتماً به آن توجه ویژه داشته باشند چراکه نفخ می تواند کشنده باشد و سبب ایجاد خسارات در مزراع پرورش دام شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد در ادامه تصریح کرد:این مشکل از بیماری های دستگاه گوارش گوسفند محسوب می شود و مهمترین عوامل ایجاد مرگ و میر ناگهانی در گله به شمار می رود.

بصیری همچنین گفت: نفخ در گوسفند به علت تراکم گازهای موجود در شکمبه گوسفند ایجاد می شود که در اغلب موارد ناشی از تغذیه دام از علوفه های تازه نظیر شبدر و یونجه به وجود می آید و سبب تغییر میزان اسیدوز می شود.

او اضافه کرد: از دامداران عزیز شهرستان تقاضا دارم هر گونه بیماری یا تلفات دام و طیور خود را در ساعات اولیه به دامپزشکی اطلاع داده تا دامپزشکان شهرستان با نمونه‌گیری و کالبد گشایی از بیماری یا تلفات بعدی جلوگیری نمایند و به هیچ عنوان سهل انگاری نکرده و یا اقدام خودسرانه به درمان دام نکنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد یادآور شد:بیماری یا تلفات برخی دامها ممکن است دارای منشأ ویروسی و دچار همه گیری باشد و سلامت سایر دام و طیور منطقه را به خطر بیندازد.

دکتر بصیری اضافه کرد:خوشبختانه شهرستان اسدآباد در حال حاضر از هرگونه بیماری دامی و طیور پاک است و مردم هرگونه فرآورده خام دامی را که دارای لیبل، مهر و پروانه بهداشتی دامپزشکی باشد با خیال راحت مصرف کرده و از سلامت و بهداشتی بودن آن اطمینان داشته باشند.

او در پایان بیان کرد: از شهروندان عزیز درخواست دارم درصورت مشاهده با هرگونه تخلفات بهداشتی حوزه دامپزشکی با شماره گیری ۳۳۱۴۸۰۲۰ - ۰۸۱ مراتب را جهت رسیدگی در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد اطلاع رسانی نمایند.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار