مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی خبرداد:

خرید حمایتی هفت تن زعفران از کشاورزان خراسان رضوی

ناصری گفت: دولت شش هزار و ۷۶۱ کیلوگرم زعفران را از کشاورزان خراسان رضوی به صورت حمایتی خریداری کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون دولت شش هزار و ۷۶۱ کیلوگرم زعفران را از کشاورزان استان به صورت حمایتی خریداری کرده است، گفت: این مقدار زعفران از آغاز رسمی خرید حمایتی این محصول در ۱۴ آبان ماه امسال تاکنون در راستای سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان خریداری شده است.

او افزود: با توجه به این که هدف اصلی خرید حمایتی محصولات، مدیریت بازار و جلوگیری از اُفت بیش از اندازه قیمت محصول و متضرر شدن کشاورزان است، حجم خرید مد نظر نیست و حمایت از کشاورز مورد توجه قرار دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان این که در حال حاضر ۱۰ مرکز در شهرستان‌های زعفران‌خیز خراسان رضوی خرید این محصول را بر عهده دارند، ادامه داد: محور و هدف اصلی دولت از خرید زعفران، حمایت از زعفران کاران خُرد است و در این زمینه سقف خرید زعفران از هر زعفران‌کار ۱۰ کیلوگرم تعیین شده است.

ناصری بیان کرد: محصول امسال در دو سطح پوشال مرغوب به ازای هر کیلو گرم ۱۱۰ میلیون ریال و نگین به ازای هر کیلوگرم ۱۳۰ میلیون ریال خریداری می‌شود.
 

بیشتر بخوانید


او با بیان این که امسال خرید زعفران به دو روش صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در شیوه نخست، زعفران‌کاران با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان در صورت تمایل به انبار‌های بورس معرفی شده و می‌توانند زعفران خود را سپرده کالا کنند و برای دریافت وام به میزان ۵۰ درصد قیمت زعفران خود به بانک معرفی شوند و وام دریافت کنند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی تاکید کرد: در این روش، زعفران کشاورزان در انبار‌های سازمان تعاون روستایی به صورت امانت نگهداری می‌شود و کشاورزان می‌توانند هر وقت، قیمت زعفران افزایش یافت با مراجعه به بانک و تصفیه وام و پرداخت هزینه انبارداری، زعفران خود را تحویل بگیرند و به فروش برسانند.

ناصری اظهار کرد: در دومین شیوه خرید، کشاورزان با عقد قرارداد زعفران خود را تحویل این سازمان می‌دهند و پس از انجام آزمایش اعتبارسنجی و ثبت در چک لیست، معادل ۳۰ درصد ارزش زعفران تحویلی خود را دریافت و ۷۰ درصد باقی‌مانده را در مدت سه ماه دریافت می‌کنند.

او افزود: در این روش هم در صورت افزایش قیمت زعفران، کشاورزان می‌توانند با تصفیه و بازگرداندن مبلغ دریافتی، زعفران خود را تحویل بگیرند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: اگر زعفران دریافتی از کشاورزان صادر و با قیمت بالاتری فروخته شد، ۵۰ درصد سود به نام کشاورز به صندوق حمایت از کشاورزان واریز می‌شود تا موجب حمایت از کشاورزان شود.
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.