پرورش شتر مرغ؛ ظرفیتی نیازمند حمایت

خراسان جنوبی از توانمندی بالایی در زمینه پرورش شتر مرغ برخوردار است که نیازمند حمایت مسئولین است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، پرورش شترمرغ فرصت اقتصادی پر سودی برای بهره برداران این بخش به ویژه در مناطق گرمسیر کشور در شرایط حساس اشتغال زایی کنونی است.

امیرآبادی زاده مسئول مرکز جهاد کشاورزی مود گفت: از مزیت‌ های این پرنده می‌توان به رشد سریع و مقاومت در مقابل بیماری‌ ها و شرایط سخت آب و هوایی نام برد.

مراد پور یکی از پرورش دهندگان شتر مرغ که حدود ۱۰ سال است در یکی از روستا‌ های سربیشه به این کار مشغول است، می‌گوید: این پرنده چیزی به عنوان دور ریز ندارد و تمام اجزای آن مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

او افزود: توانسته است در مجتمع خود چرخه پرورش این پرنده را ایجاد کند.


بیشتر بخوانید


مرادپور ادامه داد: ۷۵ قطعه شتر مرغ مولد در این مجتمع وجود دارند که کار تولید تخم شترمرغ را انجام می‌ دهند.

او گفت: تخم شتر مرغی که جمع آوری می‌ شود وارد چرخه تولید جوجه شتر مرغ می‌ شود.

پرورش دهندگان شتر مرغ بیان کرد: ۴۰ روز بعد جوجه‌ ها سر از تخم درمی آوررند و پس از ۱۰ ماه پرورش در محیط مجتمع به وزن مناسب می‌ رسند.

اما به دلیل نبود شرایط مناسب برای فرآوری و چرخه ناقص تولید، شترمرغ‌ های تولید شده به تهران، اصفهان، یزد و کرمان ارسال می‌ شوند.

جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: امکان پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی به مدت ۵ سال و همچنین سرمایه در گردش ۱ ساله برای متقاضیان وجود دارد تا بتوانیم مشکل فرآوری شتر مرغ را در این شهرستان مرتفع کنیم.

در حال حاضر ۹ واحد صنعتی شتر مرغ با ظرفیت ۹۶۵ قطعه در شهرستان سربیشه فعال است.

سالیانه بیش از ۱۰۰ تن گوشت شتر مرغ در شهرستان سربیشه تولید و روانه بازار مصرف می‌ شوند.

در شرایط اقتصادی فعلی، کشور‌هایی در اقتصاد موفق هستند که با شناسایی درست توانمندی‌ های خود در کنار شناسایی بازار داخل و خارج و با ایجاد تعادل به تولید بپردازند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.