نوزادان نارس؛ میوه تلخ عدد ۹

اصرار به زایمان در آخرین تاریخ رُند قرن چهارده شمسی با وجود احتمال بروز خطر برای مادر و تولد نوزادان نارس، پزشکان زنان و زایمان گنبدکاووس را با تقاضا‌های پرشمار انجام سزارین در تاریخ ۹۹/۹/۹ مواجه کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، با حضور در مطب چند پزشک متخصص زنان و زایمان  گنبدکاووس و صحبت با آنان و زنان حاضر در اتاق انتظار، موضوع زایمان تقویمی را مورد بررسی قرار داد که در نتیجه مشخص شد زنان باردار تمایل زیادی برای انجام عمل سزارین در تاریخ ۹۹/۹/۹ به دلیل خاص بودن این تاریخ دارند.

طبق بررسی میدانی انجام شده بیشتر افراد متقاضی زایمان در تاریخ لاکچری و انجام زایمان تقویمی از طبقه متوسط و مرفه با تحصیلات بالا هستند که داشتن فرزندانی با تاریخ تولد خاص را مایه افتخار می‌دانند.

یکی از زنان باردار حاضر در سالن انتظار مطب پزشک متخصص زنان و زایمان گنبدکاووس گفت: خاص بودن تاریخ تولد فرزندم برایم اهمیت ندارد، اما اطرافیان به ویژه اعضای خانواده بر انجام آن تاکید دارند و همین موضوع باعث شد تاریخ زایمان را برای همزمانی با ۹ آذر به تعویق بیندازم.

این فرد که خود را "مریم - ق" معرفی کرد، ادامه داد: پزشک معالجم بار‌ها هشدار داد که به دلیل قرار داشتن در پایان هفته چهلم بارداری، رشد جنین کامل شده و باید زایمان کنم، اما به تاکید خانواده همچنان بچه را چند روز دیگر نگه‌داشته و میخواهم در روز نهم آذر فرزندم را به دنیا بیاورم.

زن باردار دیگری گفت: تمایل زیادی دارم که نخستن فرزندم را در تاریخ نهم آذر امسال به دلیل خاص بودن آن به ‌دنیا بیاورم و به چند پزشک هم مراجعه کردم، اما همه آن‌ها به دلیل کامل نشدن رشد جنین مخالف این کار هستند.

"نرگس - ص" در مورد احتمال تولد نوزاد نارس به دلیل زایمان ناشی از کامل نشدن رشد جنین گفت: خیلی از دوستانم فرزند خود را زودتر از موعد به‌دنیا آوردند و مشکلی هم برای مادر و نوزاد به وجود نیامد و طرح این موضوع بازار گرمی پزشکان برای گرفتن پول بیشتر است.

چند پزشک متخصص زنان و زایمان گنبدکاووس هم نظرات کارشناسی خود را در مورد درست یا غلط بودن تقاضای والدین برای زایمان تقویمی از جمله در ۹ آذر امسال مطرح کردند.

دکتر پروین علیزاده  با اشاره به قبول تقاضا برای زایمان زودتر از موعد در تاریخ‌های خاص گفت: پذیرش زیاد زنان باردار برای زایمان زودتر از موعد، علاوه بر احتمال عفونت بیمارستانی، نگرانی برای ابتلا به ویروس کرونا در محیط درمانی را هم افزایش می‌دهد.

او افزود: برخی پزشکان ۱۵ تا ۲۰ مورد نوبت برای بستری و انجام سزارین در تاریخ نهم آذر دارند که در کنار موارد ضروری زایمان در این تاریخ، باعث شلوغی بیمارستان‌ها می‌شوند.

نوزادان نارس؛ میوه تلخ عدد ۹

علیزاده به پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه کرد در شرایط فعلی برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از زایمان زودرس، زنان باردار را نسبت به عوارض این اقدام توجیه کرده و از آنان بخواهند در زمان واقعی و به ‌دور از نگرانی فرزند خود را به دنیا آوردند.

او با اشاره به اینکه برای انجام سزارین باید حداقل ۳۸ هفته کامل از بارداری مادر گذشته باشد، گفت: انجام سزارین زودتر از این تاریخ باعث تولد نوزاد زودرس با مشکلات تنفسی، احتمال ابتلا به بیماری زردی و دارای هوش پایین شده و مادران را هم با مشکل خونریزی بعد از زایمان مواجه می‌کند.

دکتر آتوسا مجاهدیه یکی دیگر از متخصص زنان و زایمان گنبدکاووس گفت: به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های درمانی از زنانی که به صورت عادی در ۹ آذر نوبت زایمان داشتند خواستم برای جلوگیری از شلوغی بیمارستان‌ها و حفظ سلامت خود و نوزاد، تاریخ زایمان را به یک روز بعد و یا قبل از این تاریخ تغییر دهند که با موافقت خیلی از والدین همراه شد.

در همین پیوند سرگروه پزشکان متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای ۱۲ دی گنبدکاووس گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا ۲۵ تخت بستری با حفظ فاصله مناسب میان بیماران در بخش جراحی زنان و زایمان بیمارستان شهدای شهرستان تدارک دیده شده که با توجه به علاقمندی زوج‌های جوان برای تولد نوزادان در ۹ آذر احتمال می‌دهیم بخش زیادی از این تخت‌ها اشغال شود.

دکتر پریسا انصافی اظهار داشت: خیلی از زنان باردار که چند هفته تا زمان واقعی رشد کامل نوزاد و زایمان آن‌ها باقی مانده پزشکان را با بهانه‌های مختلف مانند کم شدن حرکت جنین و یا خون‌ریزی برای سزارین در تاریخ خاص تحت فشار می‌گذارند که در صورت زایمان مشکلات تنفسی برای نوزاد ایجاد خواهد شد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.