هنگام دورکاری با چند ترفند ساده به حواس‌پرتی خود غلبه کنید

متخصصان می‌گویند سعی کنید از روی تختخواب خود کار نکنید و در عوض یک دفتر کار خانگی ترجیحاً یک اتاق مستقل برای خود تعیین کنید تا خود را از عوامل حواس پرتی بیرونی جدا کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  از آنجایی که این روز‌ها همه دستگاه مکلف شدند با دو سوم نیرو‌های انسانی خود روز کاری خود را آغاز کنند محققان راهکار‌هایی را برای جلوگیری از حواس پرتی در زمان دور کاری پیشنهاد کردند.

دکتر علی اصغر سعدآبادی عضو هیات علمی و رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به پاندمی کرونا در ایران و جهان، افزود: اکثر ما در حال حاضر در خانه و به صورت دورکاری مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهیم، ولی با حواس پرتی در خانه درگیر هستیم.


بیشتربخوانید


وی ادامه داد: به منظور ساماندهی امور برای انجام وظایف محوله در زمان دورکاری ترفند‌هایی برای حفظ تمرکز پیشنهاد می‌شود تا از این طریق مسئولیت خود را به خوبی انجام دهیم.

سعدآبادی ادامه داد: پیشنهادات ما برای دور کاری به این شرح است:

یک قسمت از خانه را به عنوان دفتر کار برای خود در نظر بگیرید
متخصصان می‌گویند سعی کنید از روی تختخواب خود کار نکنید و در عوض یک دفتر کار خانگی ترجیحاً یک اتاق مستقل برای خود تعیین کنید تا خود را از عوامل حواس پرتی بیرونی جدا کنید. فقط هنگام کار، از فضای دفتر کار در منزل استفاده کنید تا به شما احساس حضور در دفتر را بدهد.

در صورت امکان دفتر را با تجهیزات مشابهی که در یک دفتر واقعی دارید تجهیز کنید.

از تقویم یا لیست کار‌ها استفاده کنید
از لیست کار‌ها یا تقویم روزانه استفاده کنید تا بخاطر بسپارید که چه کار‌هایی باید انجام دهد و روی این کار‌ها متمرکز باشید. برخی نیز از این لیست‌ها به عنوان محل تخلیه مغز استفاده می‌کنند بنابراین می‌توانید هرگونه افکار موجب حواس پرتی یا کار‌های شخصی را بنویسند. این امر به شما اجازه می‌دهد تا روی کار خود تمرکز کنید.

دانستن اینکه برای کار‌های شخصی وقت گذاشته‌اید، نگرانی شما در مورد انجام آن‌ها در ساعات کاری کمتر خواهد کرد.

در ساعت کاری لباس کار بپوشید
برنامه‌ای مشابه آنچه در دفتر کار خود دنبال می‌کنید، داشته باشید، از جمله بلند شدن از رختخواب و پوشیدن لباس غیر از لباس خواب. این کار را با تعیین ساعت مشخص هر کاری، از جمله استراحت و ناهار انجام دهید.

اوقاتی را برای استراحت خود در نظر بگیرید
در حالی که برخی از افراد می‌توانند ساعت‌ها روی یک پروژه تمرکز کنند، بیشتر افراد به راحتی حواسشان پرت می‌شود؛ بنابراین لازم است برنامه‌ای متناسب با خود داشته باشید، اما یادتان باشد که کمی وقت برای استراحت میان فعالیت‌ها در نظر بگیرید.

انجام کار‌های مشابه در یک زمان
برای به حداکثر رساندن بهره وری، کار‌های مشابه را در یک زمان انجام دهید مانند ارسال ایمیل و یا تماس با چند نفر تماس. همه آن‌ها را همزمان انجام دهید. با انجام کار‌های کوچکتر می‌توانید، هنگام تلاش برای انجام پروژه‌های بزرگتر از حواس پرتی ذهنی خود جلوگیری کنید.

برنامه خود را بر روی در یا دیوار اتاق خود بچسبانید
با انجام این کار می‌توانید به بچه‌ها یا افراد خانواده کمک کنید تا بدانند چه وقت آزاد هستید و چه وقت مشغول هستید و نباید حواس شما را پرت کنند.

عوامل حواس پرتی خود را بشناسید
عمده حواس پرتی‌های خود را مشخص کنید و قبل از اینکه به سراغ کار بروید، آن‌ها را حل کنید در این صورت بر کار خود تمرکز خواهید کرد.

برای استفاده از تلفن همراه تان برنامه ریزی کنید
همه می‌دانیم که چک کردن رسانه‌های اجتماعی باعث حواس پرتی می‌شود. برخی توصیه می‌کنند تلفن خود را در ساعات کار خاموش کنید یا تلفن را روی لرزش بگذارید و آن را رو به پایین بچرخانید تا اعلان‌ها حواس شما را پرت نکند. راهی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و در عین حال دیگران در صورت لزوم بتوانند با شما تماس بگیرند، به فرض مثال می‌توانید برنامه‌های اجتماعی را از قسمت تنظیمات در ساعات کاری غیرفعال کنید.

رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: به هر حال کرونا مدتی مهمان زمین خواهد بود و بهتر است شرایط کاری خودمان را با آن وفق دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار