کریمی‌قدوسی:

طرح «اقدام راهبردی» محتوایی برای لغو تحریم‌ها ندارد/خروج از NPT محتوا دهنده طرح است

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» محتوایی برای لغو تحریم‌ها دیده نمی‌شود.

طرح «اقدام راهبردی» محتوایی برای لغو تحریم‌ها ندارد/خروج از NPT محتوا دهنده طرح استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز و در مخالفت با دوفوریتی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» گفت: اسم طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست ولی در آن محتوایی برای لغو تحریم‌ها دیده نمی‌شود.


بیشتر بخوانید

او ادامه داد: به قول آقای قالیباف تا ساعت ۲ نیمه شب برای طرح یاد شده وقت گذاشته شده است؛ ماده ۶ طرح پس از ترور شهید فخری‌زاده در کمیسیون با پیشنهاد آقای مقتدای خوراسگانی و رأی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حذف شد؛ در این ماده گفته شده بود دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷، پس از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی برداشته شود، این یعنی تا کنون فوق پروتکل الحاقی دسترسی به ناظران داده شده است.

کریمی قدوسی با بیان اینکه پروتکل الحاقی داوطلبانه بوده است، گفت: این ماده ۶ که پروتکل الحاقی را تأیید و به قانون تبدیل می‌کرد، خوشبختانه حذف شده است، اما اقدام راهبردی دو فوریتی این نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: پنج گام کاهش تعهدات بنا به قانون برداشته شد که جهان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی آن حساب باز کرده‌اند و در نتیجه‌اش، کشور ظرفیت‌ها و سانتریفیوژها را افزایش داده است و هدف آن توقف اجرای پروتکل الحاقی بوده است.

او با تأکید بر اینکه خروج ازNPT محتوا دهنده طرح است، تصریح کرد: در صورتیکه اروپایی‌ها لغو تحریم‌ها را در دستور کارشان قرار ندهند، ظرف سه یا ۶ ماه این اقدام باید صورت بگیرد. پروتکل الحاقی یکی از تعهدات برجام بوده که باقی مانده است.

کریمی قدوسی گفت: زمانی که آمانو به تهران آمد، دو خواسته داشتند؛ روی پرونده PMD و برجام بحث شد و آنها گفتند که اجازه می‌دهید از پارچین بازدید کنیم و با دانشمندانتان مصاحبه داشته باشیم. این دو اتفاق افتاد، پس از خروج آمانو از ایران  و بسته شدن پرونده PMD، برجام هم امضا شد. ضربه از ناحیه نفوذ صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار