واکسیناسیون ۴۷ هزار رأس دام سبک و سنگین در اسدآباد

رییس دامپزشکی اسدآباد گفت: دامپزشکی این شهرستان هر ساله اقدام به واکسیناسیون بیش از ۴۰ هزار راس دام سبک و ۷ هزار رأس دام سنگین می‌کند.

واکسیناسیون ۴۷ هزار رأس دام سبک و سنگین در همدانبصیری، رییس دامپزشکی اسدآباد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: تب مالت بیماری شایع بین انسان و دام و عامل ایجاد کننده آن یک نوع باکتری بروسلاست که طیفی وسیع از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و در دام‌ها باعث ایجاد سقط جنین و کاهش تولید مواد گوشتی و شیری، عقیمی و نازایی می‌شود و به بیماری هزار چهره معروف است.

بصیری افزود: این بیماری در انسان علائمی مانند تب، درد عضلانی، تعریق و درد ستون فقرات و مفاصل را به همراه دارد.

او افزود: تب مالت می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود و از انسان به انسان بسیار نادر است.

بصیری مهمترین اقدام برای پیشگیری از بروز بیماری بروسلوز (تب مالت) را کنترل بیماری در دام از طریق واکسیناسیون ذکر کرد و افزود: فرآورده‌های مورد استفاده از این دام‌ها می‌بایست به صورت استریلیزه و پاستوریزه در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار گیرد.

رئیس دامپزشکی شهرستان اسدآباد ادامه داد: در همین زمینه اداره دامپزشکی شهرستان هر ساله اقدام به واکسیناسیون بیش از ۴۰ هزار راس دام سبک و ۷ هزار رأس دام سنگین می کند.

بصیری اظهار داشت: دامپزشکی هم‌اکنون برای کنترل این بیماری در گاوداری‌های صنعتی علاوه بر واکسیناسیون چند برنامه‌ ویژه از جمله شناسایی و کشتار گاو‌های آلوده و پرداخت هزینه‌ای به عنوان خسارت به دامداران را در دستور کار دارد و در صورتی که دام تست شده از نظر بیماری بروسلوز مثبت اعلام شود در اسرع وقت دام مبتلا به نزدیک ترین کشتارگاه برای کشتار هدایت می‌شود.

این مسئول بیان کرد: از دیگر اقدامات پیشگیرانه اداره دامپزشکی اسدآباد می توان برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی به شهروندان، روستائیان و بهره برداران نام برد که باتوجه به شیوع بیماری کرونا و عدم امکان برگزاری کلاس حضوری، مطالب و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی از ظرفیت رسانه و اطلاع رسانی در فضای مجازی استفاده می‌شود.

بصیری با اشاره به امکان انتشار عامل بیماری از شیر و ترشحات حیوانات آلوده، توصیه کرد: افرادی که با چنین ترشحات آلوده‌ای در تماس‌اند، بیشتر در معرض خطر هستند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد استفاده از قرنطینه دام، رعایت اصول امنیت زیستی و رعایت بهداشت فردی را از دیگر برنامه‌های دامپزشکی برای مبارزه با بیماری بروسلوز برشمرد و اظهار داشت: درصورت تامین اعتبار و همکاری دامداران در پوشش واکسیناسیون و رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای از سوی این قِشر، شاهد کاهش میزان مبتلایان به بیماری تب مالت خواهیم بود. 

انتهای پیام/ د 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.